کزغال ارزش افزوده بالایی برای سهامداران دارد/ خرید ست دوم لانگوال برای جلوگیری از توقف تولید در زمان اورهال، در دست اقدام است

کزغال ارزش افزوده بالایی برای سهامداران دارد/ خرید ست دوم لانگوال برای جلوگیری از توقف تولید در زمان اورهال، در دست اقدام است

زغال‌سنگ پروده طبس با نماد «کزغال» امروز در فرابورس با پایه قیمتی بین 1950 تا 2050 عرضه اولیه می‌شود.

اقتصادآنلاینطاهره گودرزی؛  رمضان کریتی ثانی مدیرعامل زغال‌سنگ پروده طبس در گفت وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین در مورد عرضه اولیه «کزغال» در فرابورس گفت: شرکت زغال‌سنگ پروده طبس بزرگترین شرکت زغالی کشور است که طی 6 سال متوالی به عنوان بزرگترین تولید کننده زغال شناخته شده است. 

کریتی ادامه داد: از اردیبهشت ماه سال جاری، کارهای مربوط به پذیرش در فرابورس را آغاز کردیم و مقدمات آن فراهم شد . قرار بود ماه گذشته این عرضه انجام شود اما به دلایل شرایط نامساعد بازار این عرضه به امروز موکول شد. قیمت این سهم در روز اول عرضه بین 1950 الی2050 تومان است و پیش بینی شده است که چهار میلیون نفر حدودا در صف خرید باشند و به هر نفر بین 50 تا60 سهم برسد.

مدیرعامل زغال‌سنگ پروده طبس به طرح‌های توسعه‌ای شرکت اشاره کرد و افزود: پروده طبس تنها معدن زغال‌سنگ مکانیزه درکشور هست که به روش لانگوال در حال فعالیت است.  این شرکت توسعه گرا است و هدف شرکت از عرضه در بورس بحث توسعه، مشارکت و شفاف سازی  است. در حال حاضر دو طرح بزرگ در دست اجرا داریم. اولین پروژه، طرح الحاقیه‌ای تحت عنوان «اسپیرال تیتربد» به کارخانه زغالشویی اضافه خواهد شد که مانع از باطله شدن حدود 60 هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ در سال خواهد شد و این یک پروژه بسیار خوب برای شرکت است.

وی بیان داشت: طرح بعدی که در دست اقدام است، خرید ست دوم لانگوال است. هر دوسال یک بار تجهیزات از عمق 650 متری زمین بالا آورده و اورهال می‌شود که زمان موردنیاز برای اورهال 6 ماه است. ست دوم لانگوال این امکان را به مجموعه خواهد داد که تولید مداوم داشته باشیم و 6 ماه توقف تولید را با خرید این ست از بین خواهیم برد. همچنین 520 هزار تن زغال خام و 208هزار تن کنسانتره زغال در سال به تولید اضافه خواهد شد. که اعداد بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

رمضان کریتی درمورد تامین مواد اولیه ذوب آهن از سوی شرکت عنوان کرد: ذوب آهن در بحث زغال، به زغال‌های مختلفی از کل کشور و بخشی نیز از خارج از کشور نیاز دارد تا بتواند کک مناسب تهیه کند. زغال‌سنگ پروده طبس گاها 50 درصد زغال مورد نیاز ذوب آهن را تامین کرده است و در حال حاضر 30 تا 35 درصد بنابر نیاز ذوب آهن، در حال تامین زغال آن هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: تولید زغال در کشور که حلقه اول است بسیار پایین است. بازار بالغ بر 4 میلیون و 500 هزار تن کنسانتره زغال نیاز دارد این درحالیست که سال گذشته حدود یک میلیون و 650 هزار تن تولید شد. باید راهکارهایی اندیشیده شود تا مشکلات تولید مرتفع شود تا تولید افزایش پید اکند. حدود 76 درصد ذخایر زغالی کشور در منطقه طبس قرار دارد که شرکت زغال‌سنگ پروده طبس سهم بیش از 40 درصدی تولید ملی و 75 درصدی تولید منطقه را در اختیار دارد .

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد