صادرات گاز روسیه به هلند قطع شد

صادرات گاز روسیه به هلند قطع شد

تهدید قطع عرضه گاز روسیه در صورت عدم پرداخت به روبل قربانی دیگری گرفت و گازپروم اعلام کرد فروش گاز به هلند را روز چهارشنبه متوقف خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، اقدام شرکت گازپروم در راستای دستور ولادیمیر پوتین، ريیس جمهور روسیه انجام می‌شود که اعلام کرده است تمامی فروش گاز طبیعی به اروپا باید به روبل پرداخت شود. شرکت گازترای هلند (GasTerra) در واکنش به این تصمیم، اعلام کرد آماده است گاز را از منابع دیگری تامین کند. لغو قرارداد فعلی برای دوره 31 مه تا اول اکتبر سال 2022 خواهد بود و شامل حدود دو میلیارد متر مکعب گاز طبیعی معادل حدود پنج درصد از مصرف هلند می‌شود. شرکت گازترا جزيیات زیادی درباره خرید گاز از منابع دیگر اعلام نکرده است اما به نظر می‌رسد از نروژ گاز خریداری می کند یا LNG وارد خواهد کرد.

وزیر انرژی و اقلیم هلند اعلام کرد اثر این اقدام روسیه تقریبا هیچ است و هیچ تهدیدی برای تحویل گاز فیزیکی وجود ندارد. این به معنای آن است که مصرف کنندگان هلندی همچنان می‌توانند گاز طبیعی مصرف کنند. با این حال به نظر می رسد وزیر هلندی تلاش کرده است نگرانی از کمبود فزاینده گاز در بازار را رد کند و مانع ایجاد فشارهای تورمی شود زیرا قیمت عمده فروشی گاز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه، مصرف کنندگان هلندی شاهد افزایش قبوض انرژی خواهند بود. بر اساس قانون هلند، در شرایط کمبود انرژی مانند بحران گازی جاری، کاهش حجم عرضه ابتدا در صنایع انرژی‌بر اتفاق می افتد و قیمت‌ها در بازاری که هم اکنون با مشکلات زنجیره تامین دست و پنجه نرم می‌کند، بالاتر خواهد رفت.

دیدگاه دولت هلند و گازترا این است که اقدام گازپروم در قطع عرضه گاز، تاثیر بزرگی روی اقتصاد هلند نخواهد داشت و هر گونه تاثیری، موقتی خواهد بود. اقدام روسیه، بازارهای گاز اروپایی را دچار کمبود بیشتری می‌کند زیرا واردکنندگان هلندی اکنون در بازار گاز اروپایی پرازدحام، به دنبال منابع تامین دیگری خواهند رفت. همزمان گازپروم نشان داده است که مایل است مشتریان گاز بزرگ در شمال غربی اروپا را هدف بگیرد. اقدام برای قطع عرضه گاز به گازترا، حرکت بزرگی است زیرا ارتباطات گازی میان هلند و روسیه عمیق و از نظر استراتژیکی، بسیار خوب بوده است. به نظر می رسد رویارویی کامل با واردکنندگان بزرگ گاز، قریب الوقوع است و سایر کشورهای اروپایی غربی باید خود را برای قطع احتمالی عرضه گاز روسیه آماده کنند.

هلند اکنون به نمونه روشنی از استفاده روسیه از انرژی به عنوان اسلحه، تبدیل شده است. اقدام گازپروم بر مبنای ملاحظات استراتژیک پوتین است زیرا هلند یک گذرگاه اروپایی برای ذخیره سازی و زیرساخت گاز است.

موضع هلند نشان می‌دهد که همه واردکنندگان به اندازه واردکنندگان آلمانی یا اتریشی منعطف نیستند. امتناع هلند از پرداخت پول گاز به روبل از طریق مکانیزم گازپروم بانک در لوکزامبورگ، تعهد دولت هلند برای عدم تسلیم در برابر فشار پوتین را نشان می‌دهد. مسکو تاکنون صادرات گاز به لهستان، فنلاند و بلغارستان را متوقف کرده است. شرکت گاز دولتی دانمارک هم روز گذشته هشدار داد گازپروم ممکن است به دلیل امتناع این شرکت از پرداخت پول گاز به روبل، صادرات گاز را قطع کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با اجرای برنامه فروش گاز به روبل توسط پوتین، مصرف کنندگان و صنعت گاز باید مهیای پذیرش واقعیت‌های دشوارتری شوند. بازارهای گاز با افزایش شدید قیمتها روبرو شده‌اند و حجم LNG در بازار معاملات نقدی کاهش پیدا کرده است. اگر مسکو تصمیم بگیرد عرضه گاز به اروپا را به کلی متوقف کند، واردکنندگان اروپایی واقعا جایگزینی ندارند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد