در مجمع خودرو چه گذشت؟ | اعتراض سهامداران به قیمت گذاری دستوری در مجمع

در مجمع خودرو چه گذشت؟ | اعتراض سهامداران به قیمت گذاری دستوری در مجمع

روز گذشته مورخه 29 تیر 1400 مجمع بزرگترین خودروسازی ایران، یعنی ایران خودرو برگزار شد. گزارش جامع و کامل نبض بورس از این مجمع را بخوانید.

به گزارش نبض بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ایران خودرو با حضور سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به صورت حضوری و آنلاین برگزار گردید، گزارش فعالیت شرکت در خصوص سال مالی منتهی به 30 اسفند 1399 به صورت زیر ارايه شد:

اهم دستاورد‌ها و موفقیت‌های شرکت در سال 1399:
  • تحقق، تولید مکانیکی 501.399 دستگاه خودرو سواری با بیش از 35 درصد رشد نسبت به سال قبل علیرغم توقف تولید محصولات CKD.
  • تحقق، تولید 3.700 دستگاه خودرو تجاری با رشد بیش از 67 درصد نسبت به سال قبل.
  • کاهش تعهدات معوق به مشتریان از حدود 200 هزار دستگاه در سال 1398 به حدود 21 هزار دستگاه در پایان اسفند ماه سال 1399.
  • ادامه رهبری بازار خودروی سواری کشور با کسب سهم 55 درصدی از تولید سواری و سهم 83 درصدی از رشد تولید.
  • رشد 36 درصدی تولید سالانه نسبت به دوره مشابه سال قبل با وجود توقف تولید محصولات مونتاژی، عبور از تولید مکانیکی روزانه دو هزار و 952 دستگاه در آذرماه و تولید تجاری روزانه چهار هزار و 796 دستگاه در همین ماه، رشد 65 درصدی تولید تجاری سنگین در نیمه اسفند امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، احیای خط تولید اتوبوس پس از 9 سال، طراحی و توسعه کامیون و کشنده با پلتفرم داخلی، طراحی و توسعه اتوبوس برقی، هیبریدی و آمبولانس با پلتفرم داخلی و نوسازی ناوگان حمال و نقل عمومی.

 
 
عملکرد مالی شرکت در سال 1399:
 
 

در بخش فروش داخلی شرکت به میزان 102 درصد نسبت به سال 1398 رشد داشته و به فروش 668.607 میلیارد ریال افزایش یافته که این افزایش ناشی از افزایش تعدادی و مبلغی فروش محصولات بوده است.

در بخش فروش صادراتی شرکت 10 درصد افزایش داشته و به رقم 2.396 میلیارد ریال دست یافته که ناشی از افزایش فروش CKD و SKD صادراتی بوده است.

در بخش بهای تمام شده و درآمد‌های عملیاتی شرکت به رقم 783.067 رسیده و رشدی 105 درصدی داشته که این افزایش ناشی از افزایش مواد مستقیم مصرفی و هزینه‌های تولید بوده است.

در بخش هزینه‌های عملیاتی شرکت رشدی 134 درصد داشته که ناشی از تعدیلات مربوط به ذخایر تعهدات معوق و کاهش ارزش موجودی کالا و افزایش هزینه‌های فروش اداری و عمومی بوده است.

در بخش هزینه‌های مالی شرکت کاهشی 4 درصد داشته که ناشی از افزایش تسهیلات دریافتی بوده است.

در بخش سایر درآمد‌ها و هزینه‌ها غیرعملیاتی شرکت کاهشی 131 برابری داشته که عمدتا ناشی از افزایش زیان حاصل از فروش دارایی‌های ثابت (بابت اقاله زمین 25 هکتاری) بوده است.

در مجموع زیان شرکت به دلیل افزایش بهای تمام شده و نرخ گذاری دستوری رشدی 198 درصدی را تجربه کرده و به ازای هر سهم زیان 514 ریالی را محقق کرده است.

عملکرد شرکت در بخش تولید:
 
 
 در بخش عملکرد عملیاتی شرکت رشد خوبی داشته و تولیدات خود را به 480.332 دستگاه رسانده که نسبت به سال مالی قبل رشدی 22 درصدی داشته است.
عمکلرد شرکت در بخش فروش:

در بخش فروش نیز شرکت رشدی 13 درصدی را تجربه کرده و موفق شده است تعداد 465.698 دستگاه را به فروش برساند.

 

در ادامه گزارش حسابرس و بازرس قانونی قرايت گردید و مواردی که دارای ابهام بود از جانب هیات ريیسه مجمع تشریح شد:

در خصوص سرمایه‏ گذاری بلندمدت در شرکت تولیدی خدماتی تجارت ستاره ایران به مبلغ 3.851 میلیارد ریال عنوان شد: این موضوع مربوط به دعوی حقوقی شرکت ایران خودرو و شرکت دایملر آلمان بوده و با توجه این که شرایط بین المللی تغییری نکرده است این موضوع هنوز حل و فصل نشده است. پیگیری حقوقی در این خصوص همچنان ادامه دارد.

در خصوص حساب‌ها و اسناد دریافتنی و پیش پرداخت‌های گروه عنوان شد: مطالبات شرکت 5.479 میلیارد ریال بوده که بخش عمده آن به معاونت قضایی جهت پیگیری ارجا شده است. مطالبات ارزی نیز 160 میلیون دلار بوده که 82 میلیون دلار آن مربوط شرکت سمیران اتو بوده که پیگیری‌های لازم در این خصوص در حال انجام می‌باشد. مبلغ 40 میلیون دلار مربوط به شرکت آزیک و بلاروس بوده و مبلغ 32 میلیون دلار نیز مربوط به شرکت ونیران اتو ونزويلا بوده که در این خصوص نیز اقدامات لازم در حال انجام می‌باشد.

در خصوص قرارداد پروژه احداث کارخانه فولادسازی بردسیر، به مبلغ 7.000 میلیارد ریال عنوان شد: این موضوع مربوط به شرکت تام بوده که حسابرس در این خصوص ایراد گرفته است. تکالیف لازم در شرکت تام صورت گرفته است.

در خصوص پاسخ تاییدیه‎ های درخواستی درخصوص دریافتنی‎ های تجاری جمعا به مبلغ 947 میلیارد ریال عنوان شد: تاییدیه‌های درخواستی مربوط به شرکت‌های خارجی بوده که به دلیل تحریم این شرکت‌ها پاسخ لازم به ایران خودرو را نمی‌دهند. در این خصوص تکلیف شد پیگیری لازم در خصوص اخذ تاییدیه‌ها صورت گیرد.

سایر موضوعات مطرح شده در مجمع:

در مجمع عنوان شد که نظام قیمت گذاری در تعیین قیمت خودرو مشکل داشته و با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید این افزایش در قیمت خودرو اعمال نمی‌شود که باعث خودرو زیر قیمت تولید به فروش برسد و شرکت را دچار زیان سنگین کرده است.

در همین راستا سهامداران نسبت به قیمت گذاری دستوری شورای رقابت اعتراض داشته به طوری که تعداد 8 نفر از سهامداران خرد، شکایت خود را نسبت به قیمت گذاری دستوری به قوه قضاییه تقدیم کرده اند. در این خصوص رییس مجمع عنون نمود پشتیبانی لازم از سهامداران خرد در خصوص مورد ذکر شده صورت خواهد گرفت.

احداث خط تولید شمش، بیلت و ریخته گری با ظرفیت 800 هزار تن در دست اجرا بوده و شرکت امیدوار است تا پایان شهریور ماه پارت اول به بهره برداری برسد.

از اقدامات دیگر شرکت ایجاد خط ریلی به طول 13.2 کیلومتر جهت جابجایی محصولات و کاهش بهای تمام شده محصولات می‌باشد.

شرکت به دنبال کاهش هزینه‌ها بوده بطوری که 3.136 میلیارد تومان کاهش هزینه صورت گرفته است. در ساخت داخل با کمک قطعه سازان و حوزه‌های دفاعی و شرکت‌های دانش بنیان 133 میلیون یورو صرفه جویی در سال 1400 صورت خواهد گرفت.

 

بیشتر بخوانید:

  • تحلیل تکنیکال و بنیادی فملی
  • 4 نماد پالایشی چقدر سود تقسیم کردند؟
  • تحلیل تکنیکال و بنیادی یک سهم سیمانی
  • در مجمع وبصادر چقدر سود تقسیم شد؟ 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد