چه خبر از وعده احداث نیروگاه‌های برق با راندمان بالا؟/ تابستان برق داریم؟

چه خبر از وعده احداث نیروگاه‌های برق با راندمان بالا؟/ تابستان برق داریم؟

انرژیباشگاه خبرنگاران جوان نوشت: احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه کلاس F دولتی از برنامه‌های شرکت حرارتی برای افزایش راندمان و توان نیروگاهی در کشور است.

دی ماه سال 1401 علیرضا نصراللهی مجری طرح نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت برق حرارتی از برنامه احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه کلاس F در کشور خبر داد که احداث آن‌ها از طریق دو بخش دولتی و خصوصی دنبال شد. جدیدترین پروژه در این برنامه که مربوط به بخش دولتی بود و به مرحله بهره برداری رسیده، واحد گازی نیروگاه دو کوهه اندیمشک بود که در ابتدای بهمن ماه وارد مدار شد و ظرفیت نیروگاه‌های ایران به 90 هزار مگاوات رسید.

به گفته هادی مدقق مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت برق حرارتی تاکنون 6 هزار و 50 مگاوات در قالب 33 واحد به ظرفیت پنج هزار و 15 مگاوات نیروگاه حرارتی جدیدالاحداث شامل واحدهای گازی کلاس F و E و همچنین بخش بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی با سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی و 1035 مگاوات از طریق افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی و رفع محدودیت‌های تولید نیروگاه‌های بخاری به ظرفیت شبکه سراسری برق کشور اضافه شده است.

اما نیروگاه‌های کلاس F چه مزیتی نسبت به نسل قبلی نیروگاه‌ها دارند؟ امروزه با توجه به اهمیت مصرف سوخت و ضرورت استفاده از تجهیزات با راندمان بالا، استفاده از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا در سطح دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد که مورد توجه وزارت نیرو نیز قرار گرفته و با تصمیم دولت برای راه اندازی نیروگاه‌های کلاس F و ایجاد جهش راندمانی بسیار مناسب برای بخش نیروگاهی کشور، مقرر شد تا بخش خصوصی نیز وارد حوزه ساخت این نیروگاه‌ها شوند و بخشی از برنامه توسعه نیروگاه‌ها به آن‌ها سپرده شود.

در حوزه اثرات زیست محیطی، سطح استانداردی که برای اکسیدهای نیتروژن در نیروگاه‌های کشور پیش‌بینی شده حدود 200 پی پی ام بوده که این رقم در نیروگاه‌های کلاس F به کمتر از 25 پی پی ام رسیده است؛ به عبارتی در این واحدها سطح آلایندگی اکسیدهای نیتروژن یک دهم استاندارد موجود است. در نیروگاه‌های کلاس F مصرف آب به شدت کاهش یافته، راندمان به 58 درصد افزایش پیدا کرده و توان تولیدی یک توربین گاز به 300 مگاوات رسیده است.

نیروگاه های کلاس F بخش خصوصی تابستان وارد مدار می شوند

علیرضا نصراللهی، مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی در خصوص آخرین وضعیت احداث این نیروگاه‌ها به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: 5 هزار مگاوات از برنامه 10 هزار مگاواتی احداث نیروگاه‌های کلاس F که مربوط به بخش دولتی است شروع شده که شامل 8 نیروگاه می‌شود. سه ساختگاه هنگام، دوکوهه و سهند در فاز اولیه قرار دارند که دو مورد اول به مدار وارد شده و اقدامات لازم در مورد نیروگاه سهند نیز در حال انجام است.

او افزود: با توجه به اینکه دو نیروگاه مربوط به بخش دولتی وارد مدار شده، پیشرفت‌های بخش خصوصی به بخش دولتی نرسیده، اما برنامه ریزی شده از تابستان 1402 نیروگاه‌های کلاس F بخش خصوصی هم در مدار تولید قرار بگیرند.

نصراللهی در خصوص نقش دانش بنیان‌ها در پروژه‌های نیروگاهی گفت: در پروژه‌هایی مثل ایستگاه‌های گازی یا سامانه‌های خنک کننده از شرکت‌های دانش بنیان بهره می‌گیریم و همکاری مستمری با دانشگاه‌ها داریم. به طور کلی صنعت برق همکاری بسیار خوبی با مجموعه‌های دانش بنیان و دانشگاهی دارد که نمونه بارز آن در پروژه نیروگاهی شازند بود.

دریافت مجوز جایگزینی نیروگاه بعثت تا اردیبهشت 1402

او با اشاره به چگونگی فاز دوم احداث نیروگاه‌های کلاس F دولتی گفت: جایگزینی نیروگاه‌ها در فاز دوم برنامه 5 هزار مگاواتی قرار دارد و جانمایی یکی از نیروگاه‌ها در نیروگاه بعثت تهران مشخص شده است. با این وجود دو سال است که برای شروع این جایگزینی به مجوز زیست محیطی نیاز بوده که هنوز اعطا نشده است.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی ادامه داد: علت اصلی این تاخیر هم تمایل سازمان محیط زیست به انتقال نیروگاه‌ها به خارج از شهر است، اما باید در نظر داشت انتقال بعضی از نیروگاه‌ها که باید در مناطق حساسی از شهر تولید توان داشته باشند به خارج از شهر مقدور نیست. مکاتباتی انجام شده و امیدواریم تا فروردین و یا اردیبهشت ماه مصوبه لازم برای این نیروگاه را هم دریافت کنیم و نیروگاه فرسوده و کم راندمان بعثت را از مدار خارج کنیم.

سهم 4 درصدی نیروگاه‌های کلاس F از توان کلی نیروگاهی

به گفته نصراللهی تاکنون 14 واحد نیروگاهی کلاس F در قالب بخش گاز و همینطور سیکل کامل در 7 نیروگاه کشور با ظرفیت 3922 مگاوات راه اندازی شده و سهم این نیروگاه‌ها از کل قدرت منصوبه 4.3 درصد است.

نصراللهی با اشاره به میزان مصرف آب در نیروگاه بعثت در مقایسه با نیروگاه جایگزین آن گفت: نیروگاه بعثت قریب به 700 مترمکعب آب در ساعت از منابع زیرزمینی آب تهران مصرف می‌کند در صورتی که اگر با یک نیروگاه جدید سیکل ترکیبی جایگزین شود در بدترین حالت مصرف آن 30 مترمکعب خواهد شد از طرفی راندمان آن از 29 درصد به 58 درصد افزایش پیدا می‌کند و 330 مگاوات برق تولید خواهد کرد.

او افزود: طبق مطالعات انجام شده که تاییدیه سازمان محیط زیست هم دارد، اگر این نیروگاه جایگزین شود، نزدیک به 3 درصد در کاهش آلودگی هوای تهران مثمر ثمر واقع خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

  • یک سوم از برق مصرفی کشور به بورس می‌رود

35217

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد