جلب اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران به بورس/ رشد نمادهای غذایی و زراعتی

جلب اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران به بورس/ رشد نمادهای غذایی و زراعتی

بورس این هفته مثبت بودن خود را مدیون جلسه وزیر اقتصاد و ريیس سازمان بورس با نمایندگان مجلس و تحرکات قیمتی نرخ ارز است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، پای بورس در هفته ای که گذشت به مجلس باز شد و تعدادی از نمایندگان حرف‌ دل سهامداران را به گوش وزیر اقتصاد رساندند، در گفت و گوی بین وزیر اقتصاد و نمایندگان مجلس  به لغو قیمت گذاری دستوری، حمایت از سهامداران خرد و جلب اعتماد آن ها و عدم فروش اوراق توسط دولت اشاره شد. در کنار بحث مجلس که عامل تاثیر گذاری بر روند بازار بود باید به لغو قیمت گذاری دستوری خودرو و تعلیق دو نماد به دلیل افشای اطلاعات  نیز اشاره کنیم.

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: شاخص کل بورس کار خود را در 12 آبان ماه  با عدد یک میلیون و 398 هزار واحد به پایان رساند ولی شاخص امروز بر روی پله یک میلیون و 456 هزار واحد ایستاد، یعنی شاخص کل بورس 50 هزار واحد در هفته گذشته مثبت بود.

بیشتر بخوانید

  •  ابزاری که در تامین مالی تولید از بورس، بدون استفاده مانده است

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شاخص هم وزن تشریح کرد: شاخص هم وزن روز 12 آبان ماه کار خود را با 374 هزار واحد به پایان رساند و امروز نیز بر روی پله  385 هزار واحد ایستاد.

خبری زاد تصریح کرد: از لحاظ ورود و خروج پول در ابتدای هفته یعنی 15 و 16 آبان ماه تقریبا شاهد ورود 600 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار بوده ایم که در روز هفدهم  این پول از بازار  خارج شد به طور کلی در این هفته ورود و خروج پول به بازار نداشته ایم و اعداد در این حوزه ثابت بودند.

قابل پیش بینی شدن بازار با عدم فروش اوراق صورت می گیرد

او به این پرسش که در هفته ای که گذشته چه صنایع پر بازده بودند؟ پاسخ داد: صنایع پر بازده این هفته، صنایع فنی مهندسی، خودرو و قطعات بهترین و پر بازده ترین صنایع در هفته گذشته بودند و صنعت حمل و نقل نیز کمترین بازده را در هفته گذشته داشت. در بین نماد‌ها نیز نماد سحرخیز، رافزا، و پربازده‌ترین نماد‌ها در هفته گذشته بودند وکم بازد‌ه ترین نماد‌ها  ثاژن و  سخواف بودند.

این کارشناس بازار سرمایه به عواملی که  بر روند بازار در هفته گذشته اثر گذاشت اشاره کرد و گفت: بازار در هفته گذشته روند مطلوبی را طی کرد، بازار شنبه مثبت و بعد از آن یکشنبه متعادل‌تر بود، اما بازار در روز دوشنبه منفی شد. نکته‌ قابل توجه  فراخوانده شدن وزیر اقتصاد در روز سه شنبه به مجلس بود. روز سه شنبه نماینده‌های مجلس جلسه ای را با وزیر اقتصاد داشتند و تمامی خواسته‌های سهامداران را با وزیر مطرح کردند و مواردی مانند برداشته شدن قیمت گذاری دستوری نیز در مجلس بیان  شد.

او ادامه داد: عدم فروش اوراق در بازار و توجه به نرخ بین بانکی که از عوامل مهم اند توسط نمایندگان در مجلس مطرح شدند، که با حل این موارد بازار وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد، و از طرفی بازار قابل پیش بینی خواهد شد.

ایجاد شور و هیجان در بورس با حذف قیمت گذاری دستوری از صنعت خودرو

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در روز سه شنبه و چهارشنبه مثبت بود، گفت: امروز خبری مبنی بر داشته شدن قیمت گذاری دستوری از صنعت خودرو رسید که این خبر نیز در روند امروز و کلیت بازار تاثیر گذار بود.

او در رابطه با صنعت خودرو تشریح کرد: صنعت خودرو در دهه 90 بسیار سودآور بود، اما باسیاست‌هایی که در پیش گرفته شده این صنعت به زیان رسید. صنعت خودرو در بازه از زمان دور باطل ایجاد کرده بود به این صورت  که شرکت‌هایی که زیان دهنده بودند برای جبران زیانشان اقدام به گرفتن وام می‌کردند. حال با حذف قیمت گذاری دستوری احتمال بهبود صنعت خودرویی ها وجود دارد. اگر قیمت گذاری دستوری از سایر صنایع برداشته شود وضعیت بازار بهتر خواهد شد و اتفاقی که امروز در صنعت خودرو افتاد باعث ایجاد شور و هیجان در بازار شد.

توجه بازار به سمت سهام های دلاری محور در حال حرکت است 

وحید قاسمی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با شاخص کل عنوان کرد: شاخص کل در هفته گذشته  با 58 هزار و 110 واحدی صعود به کانال یک میلیون و 456 هزار واحد رسید، شاخص هم وزن نیز با صعود 16 هزار و 960 واحد به محدوده 391 هزار واحد رسید.

او ادامه داد: شاخص فرابورس نیز با رشد 821 واحدی وارد کانال 20 هزار واحدی شد. بعد از یک هفته ورود پول به سهام ریالی روز سه شنبه با توجه به افزایش نرخ دلار توجه بازار به سمت سهام دلاری معطوف شد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عوامل تاثیر گذار عنوان کرد: تشکیل کمیته مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس، جلسه وزیر اقتصاد و ريیس سازمان بورس با نمایندگان مجلس نشست رییس جمهور با نخبگان اقتصادی،  تحرکات قیمتی نرخ ارز  و  ارسال لایحه توزیع عادلانه ارز 4200 تومانی توسط دولت به مجلس از عوامل تاثیر گذار بود.

به گفته این کارشناس توجه سرمایه گذاران به صندوق‌های دارایکم و پالایشی یکم و حجم بالای معاملاتش رو نباید نادیده گرفت.

قاسمی با اشاره به این موضوع که در این هفته گذشته بیشترین اقبال با گروه خودرویی بود گفت:  گروه خودرویی به صورت قدیمی از لیدر‌های سنتی بازار به شمار می‌رود و تا زمانی که اقبال به این گروه در بازار باشد احتمال  تداوم روند صعودی در بازار وجود خواهد داشت. نکته قابل توجه دیگری که به چشم می آید رشد دسته جمعی نماد‌های غذایی و زراعتی است.

 با جمع بندی نظر کارشناس باید عنوان کنیم  که با چشم پوشی از روز دوشنبه، بازار هفته مثبتی را پشت سر گذاشت و صحبت نمایندگان با وزیر اقتصاد در مجلس نشان گر با اهمیت بودن بازار سرمایه در نزد دولت است و این با اهمیت بودن باعث جلب اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران خواهد شد، از اتفاقات مثبت دیگر لغو قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو بود. که به همین علت می توانیم صنعت خودرو را جزو لیدرهای بازار سرمایه در هفته آتی بدانیم البته نمادهای غذایی و زراعتی نیز رشد خوبی را تجربه کردند.

گزارش از زهره رضایی

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد