پیش‌‎بینی بورس فردا / بورس به ثبات می‌رسد؟

پیش‌‎بینی بورس فردا / بورس به ثبات می‌رسد؟

در جریان معاملات امروز (23 اسفند) شاخص بازار با صعود 20 هزار واحدی همراه شد. کارشناسان معتقدند روند نوسانی بازار، اعتماد را در بازار کم کرده است و اگر اعتماد برگردد بازار به روند تعادلی نزدیک می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام هفته پایانی سال 99 را با افزایش تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز و یک روند صعودی 22 هزار واحدی آغاز کرد. با وجود روند صعودی بازار در روند معاملات امروز (23 اسفند) حدود 200 نماد در صف فروش قفل بودند و حجم معاملاتی پایینی ثبت کردند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره روند بازار در معاملات امروز گفت: با توجه به اینکه قیمت‌های جهانی با افزایش همراه بودند و قیمت دلار به یک ثبات نسبی رسیده است، برخی از نمادها با افزایش حجم معاملات و حمایت حقوقی‌ها همراه بودند. مثبت شدن نمادهای بزرگی همچون فارس، فولاد و فملی با وجود دامنه نوسان نامتقارن تاثیر مثبت زیادی در روند شاخص داشتند.

نصیرزاده به کم عمق شدن معاملات در بازار اشاره کرد و توضیح داد: کم بودن حجم معاملات در بازار و همچنین دامنه نوسان نامتقارن، روند شاخص بازار نوسانی است. مثبت شدن کوتاه‌ مدت موجب افزایش بی‌اعتمادی به بازار شده است. نتیجه این بی‌اعتمادی در معاملات نمادها مشخص است، نمادهای بزرگ با افزایش تقاضا همراه هستند و روند شاخص را مثبت می‌کنند در صورتی که بسیاری از نمادها قفل در صف فروش هستند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تزریق پول از سوی صندوق‌ها توضیح داد: با توجه به الزام صندوق‌ها به تزریق پول، صندوق‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در نمادهای بنیادین می‌روند و همین امر موجب افزایش تقاضا در این نمادها و روند صعودی می‌شود. اگر اعتماد به بازار برگردد، در کنار ورود صندوق‌ها به بازار، سهامداران به سمت سرمایه‌گذاری می‌روند و این حجم از عرضه در برخی از نمادها کاهش پیدا می‌کند و روند تعادلی رفته رفته به بازار برمی‌گردد.

سلمان نصیرزاده درباره نوسانات در معاملات نمادها توضیح داد: این روند نوسانی در نمادها بار روانی را در بازار افزایش داده است و همین موضوع باعث روند فرسایشی بازار شده است.

او درباره روند بازار در هفته پایانی توضیح داد: با توجه به شرایط موجود در بازار، روند فرسایشی بازار ادامه‌دار است. دامنه نوسان باعث کاهش نقدشوندگی شده و ریسکی بودن بازار در روزهای پایانی سال ورود نقدینگی را به بازار کاهش داده است.

مطالعه بیشتر: حاشیه‌های امروز بورس 23 اسفند 99

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد