لاکچری ترین تفریحگاه تهرانی های دوره قاجار کجا بود؟ / ورود برای عموم آزاد ، البته جز بانوان!

لاکچری ترین تفریحگاه تهرانی های دوره قاجار کجا بود؟ / ورود برای عموم آزاد ، البته جز بانوان!

اقتصاد سیاسیهمشهری آنلاین نوشت: آیا می‌دانید حضور در سینما و تماشای فیلم در این مجموعه‌های تهران قدیم از چه زمانی عمومی‌ و برای مردم امکان‌پذیر شده و سینما رفتن در یک دوره‌ای مخصوص پولدارها بوده است؟

نخستین گام برای عمومی‌شدن سینما توسط «میرزا ابراهیم‌خان صحاف‌باشی» برداشته شد و او در سال 1276 با اجازه «مظفرالدین شاه» بندر انزلی را به قصد سفر تجاری به دور دنیا ترک کرد. او در این سفر با دستگاه «سینماتوگراف» آشنا شده و با خودش پروژکتوری را برای نمایش به تهران آورد.

او نخستین سالن نمایش فیلم را در مهر ماه سال 1283 در حیاط پشت مغازه‌اش در سه راه مهنا لاله‌زار نو راه‌اندازی کرد. سینمای عمومی پولدارها

نخستین سالن عمومی سینما را میرزا ابراهیم‌خان در ماه رمضان سال 1322 در اول خیابان چراغ گاز (امیر کبیر) افتتاح کرد و در این سینما که فقط شب‌ها باز بود فیلم‌های مختلفی نمایش داده می‌شد که یکی از معروف‌ترین آنها فیلمی بود که در آن مردی حین جارو زدن خیابان، ماشین جاده صاف‌کن، با او تصادف می‌کند و مرد را زیر می‌گیرد و جاروکش به صورت باریک و بلند درمی‌آید این فیلم در ژانر طنز بود و بسیار مخاطب داشت.

عمر این سینما که بلیت‌هایش یک، دو، سه یا نهایتا پنج ریالی و تماشاگرانش نسبتا پولدار بودند، فقط یک ماه رمضان بود. علت تعطیلی این سینما هم به بدگویی‌های مردم از سینما برمی‌گردد.

میرزا ابراهیم هم به دنبال این اتفاق پروژکتور خود را به «آرتاشس پاتماگریان» (اردشیر خان) واگذار و راهی کربلا شد و پس از مدتی به هند مهاجرت کرد.

براساس اطلاعات تاریخی به جا مانده، ورود به سالن سینما صحاف‌باشی برای عموم به جز بانوان آزاد بود و فیلم‌های خنده‌دار و کوتاه در این سالن نمایش داده می‌شد.

میرزا ابراهیم‌خان

بیشتر بخوانید :

  • وضعیت «بیکاری» در دوره قاجار/ توقع عجیب خانواده‌ها از دامادها و پسرها!
  • شاهزاده ای که 94 سال زیست / دختر ناصرالدین شاه تا بعد از انقلاب زنده بود

220 256

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد