چین هم از ایران نفت نمی‌خرد / افت 99 درصدی صادرات نفت ایران به چین

چین هم از ایران نفت نمی‌خرد / افت 99 درصدی صادرات نفت ایران به چین

صادرات نفت ایران به چین 99 درصد کم شد. این یعنی بزرگترین خریدار نفت ایران، در هفت ماهه نخست سال 2021 تنها 220 هزار بشکه نفت از ایران خریده. معادل 11 میلیون دلار. آیا چین هم خرید نفت خود از ایران را متوقف کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، این آمار را اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده است. گزارشی که می‌گوید ایران بازار نفت چین را از دست داده و آن را به کشورهای عربستان، عمان، عراق و امارات داده است.

افت 99 درصدی صادرات نفت

گزارش اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که از دی ماه 99 تا تیرماه سال جاری (7 ماهه ابتدایی سال 2021) ایران در مجموع 10٫9 میلیون دلار نفت به چین فروخته.

اگر متوسط هر بشکه نفت را 50 دلار در نظر بگیریم، ایران در این هفت ماه در مجموع 220 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است. یعنی ماهی 31 هزار بشکه.

این آمار زمانی جالب می‌شود که بدانیم چین ماهانه 41 میلیون بشکه نفت وارد می‌کند. (گزارش رویترز) اما سهم ایران در این هفت ماه حتی به یک میلیون بشکه هم نمی‌رسد!

صادرات 2 هزار برابری عربستان

چین نفت خود را از کجا تامین کرده؟ عربستان، عمان، عراق، امارات وکویت. این کشورها رسما صادرات نفت خود به چین را افزایش داده‌اند و ایران را از این بازار خارج کرده‌اند. حتی می‌توان گفت سهم ایران با این کشورها دیگر قابل قیاس هم نیست.

عربستان در هفت ماهه نخست امسال 23 میلیارد دلار نفت به چین صادر کرده که دو هزار برابر میزان صادرات نفت ایران به چین بوده.
این تفاوت درباره دیگر کشورها هم وجود دارد. در دوره‌ای که ایران فقط 11 میلیون دلار نفت به چین صادر کرده، عمان و عراق 13 میلیارد دلار، امارات و کویت هم 9 میلیارد دلار نفت به این کشور صادر کرده‌اند.

مساله قابل توجه دیگر این است که میزان صادرات نفت ایران به چین در سال 2018 بیش از 9 میلیارد دلار بوده. معادل صادرات کنونی امارات و کویت.

سهم صادرات نفتی کشورها به چین در هفت ماهه نخست سال 2021
روایت عجیب آمارهای رسمی

گزارش جدید اتاق تهران درباره شاخص‌های اقتصادی منتخب بیانگر توقف صادرت نفت ایران به چین است. اما در همین دوره بانک مرکزی گزارش دیگری منتشر کرده که می‌گوید نرخ رشد اقتصادی ایران در بهار امسال مثبت شده و علت اصلی آن رشد 23 درصدی در بخش نفت است.

گزارشی که با آمار کاهش صادرات نفت ایران نمی‌خواند. مگر اینکه بپذیریم ایران مشتری نفتی جدیدی پیدا کرده باشد.

مثلا در همین گزارش اتاق عنوان شده که صادرات نفت ایران به ترکیه 19 درصد بیشتر شده و به 25 میلیون دلار رسیده. البته این عدد بزرگی نیست. چون مثلا ایران در سال 2018 حدود 9 میلیارد دلار نفت به چین صادر کرده بود.

همچنین گفته شده بود که ایران به لبنان نفت می‌دهد. اما باید دید مجموع این مشتریان، می‌تواند درآمد نفتی که ایران لازم دارد را تامین کند؟

مطالعه بیشتر: آمار تکان‌دهنده از سفره ایرانیان / 7 دهک جامعه در معرض سوءتغذیه هستند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد