قطع برق تاسیسات صنعتی ترکیه با توقف صادرات گاز ایران

قطع برق تاسیسات صنعتی ترکیه با توقف صادرات گاز ایران

وزارت انرژی ترکیه اعلام کرد پس از قطع جریان گاز ایران به ترکیه به مدت 10 روز به‌دلیل نقص فنی، قطعی برق محدود و از پیش تعیین شده را برای تاسیسات بزرگ صنعتی و نیروگاه‌های برق اعمال خواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، وزارت انرژی ترکیه اعلام کرد پس از قطع جریان گاز ایران به ترکیه به مدت 10 روز به دلیل نقص فنی، قطعی برق محدود و از پیش تعیین شده را برای تاسیسات بزرگ صنعتی و نیروگاه های برق اعمال خواهد کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد، اقدامات احتیاطی انجام شده است تا اطمینان حاصل شود که سایر مصرف‌کنندگان تحت تاثیر قطع جریان گاز قرار نخواهند گرفت.

به گزارش فارس، روز گذشته مقامات ترکیه اعلام کردند، ایران به‌دلیل مشکلات فنی به مدت 10 روز صادرات گاز به ترکیه را متوقف می‌‌کند.

این موضوع سبب شد تا نیروگاه‌‌های ترکیه‌‌ای مجبور شوند مصرف گاز خود را تا 40 درصد کاهش دهند.

دولت ترکیه همچنین به شرکت‌های توزیع گاز در این کشور اعلام کرده که باید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تامین گاز مشتریان بزرگ گاز در این کشور را 40 درصد کاهش دهند. البته گفته می‌شود مدارس و بیمارستان‌ها از اجرای این قانون مستثنی شده‌‌اند.

ترکیه برای تامین گاز خود تقریبا به طور کامل به واردات از ایران، روسیه و آذربایجان متکی است و آمارهای رسمی نشان می‌دهد در 10 ماه نخست سال 2021 ترکیه 16 درصد گاز مورد نیاز خود را از ایران دریافت کرده است.

قیمت حامل‌‌های انرژی در ترکیه به‌شدت افزایش یافته که دلیل آن بالا رفتن قیمت گاز در بازار جهانی و کاهش 44 درصدی ارزش پول ملی ترکیه بوده است.

سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه با اشاره به افزایش قیمت انرژی در جهان، اعلام کرد قیمت برق برای مصرف‌کنندگان تجاری پرمصرف 125 درصد و حدود 50 درصد برای خانوارهای با مصرف کمتر در سال 2022 افزایش یافته است.

شرکت ، توزیع کننده ملی گاز در ترکیه نیز اعلام کرد قیمت گاز طبیعی برای مصارف خانگی 25 درصد و برای مصارف صنعتی 50 درصد افزایش یافته است. قیمت گاز نیز برای ژنراتورهای تولید برق 15 درصد افزایش یافته است.

پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد