طلا امسال 2000 دلاری می‌شود؟

طلا امسال 2000 دلاری می‌شود؟

بازار مالیبا توجه به افزایش نرخ بهره و ترس از رکود، قیمت طلا روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد و انتظار می رود که امسال از سد روانی 2000 دلار در هر اونس عبور کند.

نگارعلی_ تقاضای زیادی برای شمش طلا، سکه و جواهرات وجود دارد زیرا بانک‌های مرکزی، شرکت‌ها و افراد به دنبال گزینه‌های سرمایه‌گذاری و پس‌انداز در عصر افزایش تورم و اقتصاد نامطمين جهانی هستند؛ وین گوردون از UBS Global Wealth Management گفت انتظار می رود طلا تا پایان سال 2023 به سطح 2000 دلار برسد، چراکه دلار آمریکا در حال حاضر نشانه‌هایی از ضعف دارد و طلا همچنان یک محافظ بسیار خوب در برابر ضعف دلار خواهد بود.

امروز قیمت طلا دوباره افزایش یافت زیرا کاهش ارزش دلار آمریکا و بازده خزانه داری نگرانی‌ها از افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو را کاهش داد؛ هر اونس طلا به 1.855.37 دلار رسید که بالاترین میزان در دو هفته اخیر است. هر اونس طلای آمریکا 0.95 درصد یا 17 دلار و 40 سنت افزایش یافت.

آخرین بار، قیمت طلا در فوریه 2022 با شروع درگیری روسیه و اوکراین به رکورد بیش از 2000 دلار در هر اونس نزدیک شد. در ژانویه، فلز زرد از 1860 دلار در هر اونس به اوج حدود 1960 دلار در هر اونس رسید.

تحلیلگران می گویند که ثبات بلندمدت طلا بزرگترین ارزش آن برای سرمایه گذاران است، به ویژه در یک محیط اقتصادی بی ثبات. فلز زرد، که از موقعیت امنی برخوردار است، اغلب به عنوان پرچینی در برابر تورم و ذخیره ارزش در نظر گرفته می شود.

با توجه به آنچه گفته‌شد قیمت طلا در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت و تقاضای روزافزون برای طلا در بازار، چه در میان مخاطبان مسن و چه در جوان تر، گواهی بر این واقعیت است که طلا همچنان جایگاه خود را به عنوان یک سرمایه امن حفظ می کند.

بانک‌های مرکزی چه جایگاهی در این روند دارند؟

تقاضای طلای بانک های مرکزی در سال 2023 از جایی که در سال 2022 متوقف شد، افزایش یافته‌است، در ژانویه، بانک‌های مرکزی مجموعا 31 تن خالص به ذخایر طلای جهانی اضافه کردند که 16 درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشت. فعالیت ها در طول ماه نسبتا متمرکز بود، به طوری که تنها سه بانک مرکزی خرید ناخالص 44 تنی را به خود اختصاص دادند و یک بانک با 12 تن فروش این میزان را جبران کرد.

بزرگترین خریدار گزارش شده در سال 2022 نیز بزرگترین خریدار در ژانویه بود: بانک مرکزی ترکیه 23 تن به ذخایر رسمی طلای خود اضافه کرد که اکنون به 565 تن می رسد. بانک خلق چین (PBoC) نیز در طول ماه مجددا خرید کرد و 15 تن به 62 تن طلای گزارش شده بین نوامبر تا دسامبر 2022 اضافه کرد. ذخایر طلای آن اکنون به 2025 تن (3.7 درصد از کل ذخایر) رسیده است. بانک ملی قزاقستان ذخایر طلای خود را در ماه ژانویه به میزان متوسط چهار تن افزایش داد و ذخایر طلای خود را به 356 تن رساند.

223227

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد