چگونه هزینه های خود را کنترل کنیم؟

چگونه هزینه های خود را کنترل کنیم؟

این روزها خیلی از خانواده ها از هزینه های سرسام آور زندگی شاکی هستند و به دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند این هزینه ها را کنترل کنند تا بتوانند پس اندازی برای خود داشته باشند.

گاهی که پای درد دل دوستان می نشینیم می گویند پولی که به دست ما می رسد به هفته نرسیده خرج می شود و پس انداز کردن در این وضعیت اقتصادی بسیار سخت است. همانطور که می دانیم رفاه مالی زمانی بوجود می آید که ما بتوانیم در کنار داشتن درآمد مناسب هزینه ها را کنترل کنیم.

شاید شما هم افرادی را دیده باشید که هرچقدر درآمدهای بالاتری کسب می کنند به همان میزان هزینه های خود را نیز افزایش می دهند و در پایان وضعیت مالی آنها چندان تغییری نمی کند این افراد از این شاکی هستند که چرا هر چه بیشتر تلاش می کنیم و درآمد خود را افزایش می دهیم از نظر مالی رشدی نمی کنیم یکی از مشکلاتی که این افراد به آن بی توجه هستند هزینه هایی است که مدام در حال رشد است و خود از آنها بی خبرهستند در ادامه به چند راهکار برای مدیریت هزینه ها اشاره خواهم کرد:

هزینه های خود را یادداشت کنید

اولین قدم برای کنترل مخارج این است که متوجه شویم ما برای چه چیزهایی پول خود را خرج می کنیم. 30 تا 60 روزیادداشت کردن هزینه ها می تواند به ما کمک کند که دید بهتری نسبت به آنها پیدا کنیم.

برای این منظور می توانیدهر هزینه ای که انجام می دهید را همان لحظه در دفترچه ای که با خود دارید و برای این منظور تهیه کرده اید یادداشت کنید یا می توانید از برنامه های موبایلی که برای این منظور درست شده اند استفاده کنید.

مخارج خود را اولویت گذاری کنید

آنچه که باید به آن توجه داشت این است که ما نمی توانیم هر آنچه که دلمان می خواهد را داشته باشیم حتی افراد ثروتمند هم از این قاعده مستثنی نیستند. اما با این حال با اولویت گذاری بین نیازها و خواسته ها می توانید برای رسیدن به چیزهایی که دوست دارید داشته باشید برنامه ریزی کنید. نیازها چیزهایی هستند که برای ادامه زندگی به آنها احتیاج داریم مثل سرپناه، غذا، سرگرمی، سلامتی و... به واژه خواسته که می رسیم احتیاجبه توضیح بیشتری داریم گاهی افراد بین نیاز و خواسته خود نمی توانند تفکیک قايل شوند وبرای تشخیص تفاوت آنها دچار مشکل می شوند. هنگامی که صحبت از خرید خانه می شود متراژ خانه، محل جغرافیایی آن و مصالح به کار رفته در آن تعیین کننده خواسته ما می شود. ما به وسیله حمل و نقل نیاز داریم ولیهنگامی که می خواهیم خودرویی را برای رفع این نیاز خریداری کنیم اینکه چه نوع خودرویی را دوست داریم داشته باشیم جزو خواسته ما می شود؟ هر انسانی نیاز به تفریح دارد ولی اینکه ما به چهشکل این نیاز را برآورده می کنیم متفاوت است ممکن است یک نفر این نیاز را با پارک رفتن رفع کند و یک نفر با رفتن به مسافرتهای پرزرق و برق.

پس با توجه به اینکه پول ما محدود است و ما هر آنچه که می خواهیم را نمی توانیم داشته باشیم ابتدا مشخصکنیم که اولویت ما کدام است اگر مسافرت پرزرق و برق می خواهیم شاید باید از خودروی مورد علاقه خود چشم پوشی کنیم. اگر خانه ویژه ای را دوست داریم داشته باشیم ممکن است لازم باشد از علایق دیگر خود صرفنظر کنیم. با شناخت بهتر خود و تعیین اولویتها می توانیم برای آنچه که دوست داریم برنامه ریزی کنیم و از هزینه هایی که ما را در رسیدن به اهداف یاری نمی کنند جلوگیری کنیم.

پول خود  را بودجه بندی کنید

برخلاف تصور عده ای، بودجه داشتن کار پیچیده ای نیست بودجه برنامه ای است برای نحوه مصرف پولی که در دست دارید. بدون داشتن بودجه ممکن است وسوسه شوید و پول خود را برای مواردی خرج کنید که در برنامه شما نبوده است.

در برنامه بودجه علاوه بر هزینه های ضروری و نیازها باید به اهداف مالی نیز توجه داشت چون همانطور که می دانیم رسیدن به این اهداف به ما کمک می کند که انگیزه بیشتری برای کار و کسب درآمد داشته باشیم.

نکته که باید برای داشتن برنامه بودجه موفق به آن توجه داشت این است که اولیتهای خانواده را با مشورت با یکدیگر مشخص کنید و همه به آن پای بند باشید.

هزینه ای که بابت قبض های منزل پرداخت می کنید را بازنگری کنید

هنگامی که هزینه های منزل را یادداشت می کنید  اگر نگاهی به هزینه ها بیندازید متوجه می شوید برخی از این هزینه ها ارزش چندانی در زندگی شما ایجاد نکرده اند و شاید اگر پولی که برای این هزینه ها صرف شده است را جای دیگری مصرف می کردید منفعت  بیشتری برایتان به همراه داشت مثلا یکی از این هزینه ها، هزینه قبضها هستند گاهی ما بدون توجه به اینکه چه مقدار پول هر ماه برای مصرف اینترنت می دهیم ساعتها در صفحات اینستاگرام و وب بی هدف وقت می گذرانیم و به مصرف اینترنت خود توجه نداریم.

مصرف برق مورد دیگری است که شاید بی توجه از کنار آن می گذریم. و هر دو ماه یکبار باید هزینه زیادی را بابت آن پرداخت کنیم.

کنترل این هزینه های به ظاهر کوچک می تواند به کاهش مخارج منزل کمک کند.

پس آنچه که باید توجه داشت این است که برای کاهش هزینه ها ابتدا از آنها آگاه شویم و پس از شناسایی، آنها را کنترل کنیم و جلوی هزینه های اضافه و هزینه هایی که به ظاهر کوچک هستند را بگیریم تا بتوانیم برای رسیدن به زندگی مطلوب برنامه ریزی کنیم.

تهیه و تنظیم: مریم معصومی

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد