اخبار اشتباهی خانه‌های خالی/ خوش‌بینی به اخذ مالیات خانه‌های خالی وجود ندارد

اخبار اشتباهی خانه‌های خالی/ خوش‌بینی به اخذ مالیات خانه‌های خالی وجود ندارد

کارشناس اقتصادی گفت: اخذ این مالیات وابسته به سامانه املاک و اسکان بوده اما؛ الزامات دیگری نیز وجود دارد، اثبات خانه خالی بسیار سخت است و زیاد به این موضوع خوش‌بین نیستم.

به گزارش بورس نیوز، حسین عبده تبریزی در سمینار اثر بازگشت آمریکا به برجام بر بازار‌های مالی، تحلیل جامع بازار سرمایه، ارز، طلا و ملک اظهار کرد: از وجود خانه‌های خالی به‌عنوان مشکل مسکن در کشور عنوان می‌شود که اخبار اشتباهی است که به جامعه مخابره می‌شود.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در ایران به ازای هر یک نفر دارای سرانه 27 متر مسکن وجود دارد افزود: همبستگی بالایی بین قیمت دلار و مسکن برقرار است و میانگین این نرخ در تهران 1000 دلار است.

وی گفت: با بازگشت آمریکا به برجام اگر شرایط نرمال 94 و 95 برگردیم که بسیار خوش‌بینانه است می‌توانیم امیدوار باشیم بازار به‌واسطه حضور شرکت‌های خارجی بخشی از تقاضای لوکس و اداری را پاسخ دهد.

عبده تبریزی با بیان اینکه نمی‌توان زیاد از برجام در این زمینه بهره برد بیان کرد: عمده تاثیرپذیری بخش مسکن از دلار است که می‌تواند با تغییرات دلار تحت شعاع قرار بگیرد.

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: قیمت مسکن در بازه زمانی 92 تا 95 دارای ثبات بود و از 96 تا 99 روند افزایشی روبه‌رو بود، اما برای سال جاری ثبات پیش‌بینی می‌شود و با تحقق برجام می‌توان این ثبات را خطای کمتری پیش‌بینی کرد.

وی درباره تاثیر برجام بر دلار تصریح کرد: شاید دلار به‌صورت مقطعی به 20 هزار تومان یا کمتر برسد، اما بعید است در این رقم پایدار بماند و اگر کاهش یابد قطعا برگشت خواهد داشت، عدد اقتصادی دلار بر اساس نقدینگی که تولیدشده 23 هزار و 500 تومان است.

عبده تبریزی تاکید کرد: اگر دلار به 28 هزار تومان یا حتی 30 هزار تومان در نیمه دوم سال برسد نباید نگران قیمت مسکن بود.

کارشناس اقتصادی درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: اخذ این مالیات وابسته به سامانه املاک و اسکان است و بعید است با این شتاب‌زدگی به نتیجه برسد و نیاز به زمان دارد و به‌راحتی نخواهد بود.

وی افزود: این سامانه پیش‌نیاز اخذ مالیات است، اما الزامات دیگری نیز وجود دارد، اثبات خانه خالی بسیار سخت است و زیاد به این موضوع خوش‌بین نیستم.

عبده تبریزی درباره اینکه علی‌رغم کاهش قیمت در همه بازار‌ها چرا در بازار مسکن شاهد این موضوع نیستیم تصریح کرد: سیالیت بازار‌ها در شرایط یکسان به یک‌میزان نیست و در همه بازار‌ها قايل به چسبندگی هستیم.

کارشناس اقتصادی گفت: بازار مسکن به دلایل مختلف چسبندگی بالایی دارد و همیشه با وقفه تعدیل در آن اتفاق می‌افتد و این تعدیل عمدتا از جنس کاهش قیمت اسمی نیست و عمده تعدیل در بازار مسکن، زمانی است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد