جزییات توسعه بزرگ‌ترین پروژه ساخت داخل بعد از تحریم 97/ از قطر جلوتریم

جزییات توسعه بزرگ‌ترین پروژه ساخت داخل بعد از تحریم 97/ از قطر جلوتریم

ایلنا: معاون پروژه های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی اظهار داشت: 150 میلیارد دلار پروژه صنعتی پارس جنوبی باعث شد از رقیب قطری جلوتر برویم، مخازن قطر در میدان...

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمید بازارگان در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فاز 14 پارس جنوبی آخرین برگ از پروژه صنعتی پارس جنوبی بعد از انقلاب است، اظهار داشت: 150 میلیارد دلار پروژه صنعتی پارس جنوبی باعث شد از رقیب قطری جلوتر برویم، مخازن قطر در میدان مشترک پارس جنوبی 2 برابر ایران است اما ما بیش از آنها تولید می‌کنیم بعبارت دیگر پارس جنوبی بزرگ‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی بعد از دو دهه است.

وی با بیان اینکه پالایشگاه فار 14 آخرین برگ از کتاب پالایشگاه‌های پارس جنوبی است، افزود؛ پالایشگاه فاز 14 به دلایلی 5 سال توقف داشت و به لحاظ مخزنی نیز در خط مرزی واقع شده بود، تکمیل پروژه نیمه کاره از ایجاد پروژه سختتر بوده است بعبارت دیگر تکمیل این پروژه 300 هزار میلیارد تومان سخت بود.

معاون پروژه‌های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی با بیان اینکه پالایشگاه فاز 14، بزرگ‌ترین پروژه ساخت داخل بعد از تحریم سال 97 بود، خاطرنشان کرد: هماهنگی خوبی بین شرکت‌های توانمند ایجاد شد، 8 شرکت در این کنسرسیوم نقش داشتند که یک رکورد بود.

وی با بیان اینکه ما یک مگاپروژه 6 میلیارد دلاری را مدیریت کردیم، گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و پذیرفتن ریسک‌های آن از جمله شاخص‌های پروژه بوده است.

محمدرضا ناصح نیز اظهار داشت: در برنامه های توسعه ای دهه 70 تصمیم حاکمیت این بود که انتقال دانش از خارج از کشور محقق شود و الزام قانونی شد که شرکتهای خارجی یک شرکت ایرانی نیز کنار خود داشته باشند و این باعث شد ما از ابتدای دهه 80 وارد پروژه های پارس جنوبی شویم.

وی افزود: برای توسعه فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی کنسرسیومی متشکل از شرکتهای کره ای و ژاپنی را کنار خود داشتیم و فازها را توسعه دادیم. در آن مقطع سهم تولید داخل حداقلی بود و مدیریت با خارجی ها بود در ادامه وارد اجرای پروژه های فاز 17 و 18 و در نهایت وارد فاز 14 شدیم در پروژه 17 و 18 مدیریت و ترکیب کنسرسیوم را به ایرانی تغییر دادیم، یعنی هم ایرانی سازی و هم مدیریت کردیم.

مدیر عامل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ادامه داد: در فاز 14 از این جهت کاملا ایرانی است که مدیریت آن با شرکت ایرانی است، در حوزه طراحی مهندسی صد در صد ایرانی است، حوزه اجرا و نصب تجهیزات را ایرانی ها انجام دادند راه اندازی نیز کاملا توسط ایرانی ها انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه خرید تجهیزات خارجی در این پروژه حداقلی است، گفت: قاعده این است که برای نصب شرکت سازنده خارجی حضور داشته باشد اما به دلیل تحریم و کرونا اجازه ندادند شرکت خارجی حضور پیدا کند. ما هم از ظرفیت راه اندازی داخلی بدون حضور سوپروایزر خارجی استفاده کردیم. ضمن اینکه بخش های زیادی را به سازندگان داخلی دادیم و از کمک شرکتهای دانش بنیان بهره گرفتیم.

 

خبر در حال تکمیل می باشد...

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد