پیش‌بینی بورس فردا / یخ رکود می‌شکند؟

پیش‌بینی بورس فردا / یخ رکود می‌شکند؟

بازار سرمایه با وجود عبور از تعطیلات همچنان در رکود بسر می‌برد، در این گزارش به پیش‌بینی بورس فردا پرداخته شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سرمایه با وجود عبور از تعطیلات همچنان در رکود بسر می‌برد، در این گزارش به پیش‌بینی بورس فردا پرداخته شده است.

شاخص کل بورس تهران امروز 28 تیر 1401 با افتی نه چندان قابل توجه در محدوده یک میلیون و 468 هزار واحدی تثبیت شد. اما شاخص هم‌وزن شرایط نامساعدی را سپری می‌کند چرا که روند نزولی هفته های اخیر باعث شده تا این شاخص در آستانه سقوط به کانال 300 هزار واحدی قرار بگیرد.

پیش‌بینی بورس فردا

با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در بورس تهران رخ داده کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فضای رکودی بازار کماکان تداوم داشته باشد. اغلب تحلیلگران اعتقاد دارند ریسک های پرشماری بازار سرمایه را احاطه کرده است. هر یک از این ریسک ها که ریشه های عمیقی در اقتصاد و سیاست دارند باعث رقم خوردن شرایط فعلی در بورس شده‌اند.

از جمله مهمترین این ریسک‌ها می‌توان به موضوع مذاکرات برجامی اشاره کرد. با توجه به شکست مذاکرات دوحه بسیاری از صاحب‌نظران اعتقاد دارند روند احیای برجام متوقف شده است. از طرفی هم برخی از تحلیلگران معتقدند ولادیمیر پوتین در سفر به تهران قطعا درباره پرونده اتمی ایران نیز با طرف‌های ایرانی مذاکره خواهد کرد.

مطالعه بیشتر: سفر پوتین هم به داد بورس نرسید / چرا بازار به روس‌ها روی خوش نشان نداد؟

به باور این دسته از کارشناسان روسیه به دلیل وجود رقابت سنگین با ایران در بازار انرژی تمایل چندانی برای رفع تحریم‌های امریکا بر علیه تهران و متعاقبا احیای برجام ندارد. از همین رو پیش‌بینی می‌شود این ریسک بنیادین اقتصاد کشور نیز کماکان پابرجا خواهد ماند. بورس نیز به طور قطع از گسترده‌تر شدن دامنه این ریسک اثر مثبتی دریافت نخواهد کرد.

از طرفی هم موضوع واگذاری سهام خودروسازان که وارد مراحل قیمت‌گذاری و کشف قیمت شده به عنوان عامل محرکی در بازار مطرح شده است. اما کارشناسان اعتقاد دارند حواشی واگذاری این سهام باعث شده تا سهامداران فعلا نسبت به ورود به این بحث خودداری کنند. اما بسیاری اعتقاد دارند با شروع پذیره نویسی سهم دولت از خودروسازان، بازار نیز دستخوش تحولات مثبتی خواهد شد.

مطالعه بیشتر: پوتین در تهران به دنبال چیست؟ / نشست آستانه بهانه است
چشم‌انداز کوتاه مدت

اما در کوتاه‌مدت و مشخصا روند معاملات فردا انتظار تغییر چندان خاصی در وضعیت بازار نمی‌رود. البته به باور اغلب تحلیلگران موضوع نرخ سود نیز بر گسترش دامنه رکود بورس اثر گذاشته است. اما همانطور که گفته شد ریسک های بنیادین زیادی پیرامون اقتصاد ایران وجود دارد که بورس در حال آسیب دیدن از آنهاست. از همین رو انتظار می‌رود در صورت تداوم شرایط کنونی و رخ ندادن اتفاقی جدید، بازار کماکان با روندی که در روزهای اخیر تجربه کرده به کارش ادامه دهد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد