مشاور رییس جمهور: ایران یکی از سودآورترین نقاط جهان برای سرمایه گذاری است / راهبرد نخست ما مردمی کردن مناطق آزاد است

مشاور رییس جمهور: ایران یکی از سودآورترین نقاط جهان برای سرمایه گذاری است / راهبرد نخست ما مردمی کردن مناطق آزاد است

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: ایران یکی از سودآورترین نقاط جهان...

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، حجت الله عبدالملکی امروز یکشنبه 14 اسفند ماه در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل قدیم و جدید سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به بعد معنوی و فرهنگی منطقه آزاد اروند به دلیل وجود یادمان‌های شهدا و جنگ تحمیلی و مسیر عبور میلیون‌ها زایر اباعبدالله(ع) در ایام اربعین حسینی اظهار کرد: منطقه آزاد نیز برای خدمت‌رسانی به این جمعیت که میلیون‌ها نفر را شامل می‌شود، باید فعالیت‌های ویژه‌ای انجام دهد و علاوه بر آن باید برنامه‌های اقتصادی را پیش ببرد به نحوی که هم مردم منطقه و هم مردم ایران احساس کنند که وجود این منطقه روی معیشت ایشان موثر است.

او با اشاره به بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و نقش پر رنگ مناطق آزاد کشور در اقتصاد کشور گفت: در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، علاوه بر سیاست‎‌‌های تبیین شده، عمران و آبادانی منطقه هم دیده شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور افزود: مناطق آزاد و ویژه در ادبیات اقتصادی انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارند، اما آیا به آن جایگاه ترسیم شده رسیده یا خیر؟ که باید گفت در آن مسیر حرکت کرده اما تا رسیدن به مقصد فاصله قابل توجهی وجود دارد، لذا باید در گام دوم انقلاب اسلامی یک حرکت شتابنده تر در راستای تحقق آن اهداف داشته باشیم.

عبدالملکی با اشاره به اینکه بر اساس این اسناد بالادستی اقتصاد مقاومتی، دو رویکرد اساسی را به عنوان راهبردهای مناطق آزاد تنظیم کرده ایم و ذیل هر کدام تعدادی سیاست در نظر گرفته شده که در حال پیگیری است، بیان کرد: راهبرد نخست ما مردمی کردن مناطق آزاد است.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه اروند پر جمعیت‌ترین منطقه آزاد کشور است که شامل خرمشهر و آبادان و جزیره مینو است، اضافه کرد: همه مردم ایران به شهروندان این دو شهر، دلبستگی دارند و برای ایشان عزیز هستند و بنابراین رسیدگی به وضعیت اقتصاد، معیشت، بهداشت و آموزش ایشان همانطور که در قانون ذکر شده، دغدغه ما است و با جدیت همچون گذشته و با شتاب بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: توجه به همه مردم ایران، مورد توجه ما است و با توجه به اینکه همه مناطق آزاد کشور متعلق به همه مردم ایران هستند، همه مردم باید از وجود این مناطق منتفع شوند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به اینکه همزمان جهانی سازی مناطق آزاد را نیز پیگیری می کنیم، تصریح کرد: بر اساس سیاست‎های اقتصاد مقاومتی، یکی از درگاه‌های اصلی برونگرایی اقتصادی کشور، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند که ظرفیت کافی برای اینکه وارد اقتصاد جهانی بشوند، در اختیار دارند.

عبدالملکی ضمن تشریح سیاست‌های ذیل این راهبرد، توضیح داد: تکمیل زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اقتصاد بین‌الملل، ایجاد مناطق آزاد مشترک یا متناظر با کشورهای دیگر، جذب سرمایه‌گذار خارجی، ایجاد الگوهای اقتصادی جدید و مبتنی بر ادبیات اسلامی و انقلابی(اقتصاد مقاومتی) از جمله بندهای این راهبرد است.

او با بیان اینکه ایران یکی از سودآورترین نقاط جهان برای سرمایه گذاری است که هزینه‌های تولید و صنعت در آن بسیار پایین است، افزود: در این زمینه دو مشکل وجود دارد که یکی دیوان سالاری سخت اداری و بخشی دیگر ضوابط و مقررات داخل منطقه است که باید مقررات زدایی و ضابطه زدایی در این خصوص صورت پذیرد و در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص انجام گیرد.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد اروند در تراز بین‌الملل فعالیت داشته و انتظار داریم این اطلاع‌رسانی در سطح بین المللی انجام شود، بیان کرد: کارآمدی، انقلابی بودن، تخصص، توانمندی و مردمی بودن از جمله معیارهای انتخاب آقای زارعی است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با اشاره با درخواست‌های چند باره مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد اروند مبنی بر تحویل این کرسی به یک فرد جوان‌تر، ادامه داد: این تغییر به خواست آقای اسکندری انجام شده است.

عبدالملکی تصریح کرد: آقای علی زارعی اهل خوزستان، انقلابی، کارآمد و با وجود 41 سال سن، سابقه درخشانی دارند که افتخارهای بسیار بزرگی برای کشورمان آفرید و یک شخصیت تراز ملی است.

او ادامه داد: ما اصرار داریم مدیرانی که برای مناطق آزاد به کار گمارده می‌شوند، حتما در تراز ملی باشند چرا که قرار است کار در سطح ملی و بین‌المللی پیش برده شود و آقای زارعی در موسسه ها و شرکت‌های اقتصادی و سازمان‌های دیگر بسیار موفق بودند و تحقیقات بسیاری جدی در این باره انجام شده که هم با معیارهای انقلابی و هم کارآمدی، تخصص و توانمندی مورد نظر ما سازگار بود.

مشاور رییس جمهور با اشاره به بحث انتصاب ها در مناطق آزاد کشور، اضافه کرد: در گذشته، ریاست جمهور انتصاب ها را به دبیر شورایعالی تفویض می‌کردند که در ادامه یک اشکال قانونی مطرح شد که بر اساس رای دیوان عدالت اداری، این مسوولیت به یکی از وزرا تفویض شد که این موضوع به وزیر امور اقتصادی و دارایی، محول شد اما همچنان همانند گذشته، فرآیند انتخاب مدیران، از طریق دبیرخانه پیشنهاد و دنبال می شود و پس ازتایید رییس جمهور منصوب می‌شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور در پایان بیان کرد: عده‌ای گمان کردند که این تفویض اختیار برای تضعیف و یا تنزل جایگاه دبیرخانه است که چنین نیست و تنها منع و مشکل قانونی در این خصوص برطرف شده و دبیرخانه با تعامل و همدلی بیشتر با دستگاه‌ها در سطح ملی مشغول فعالیت است.

لازم به ذکر است که امروز طی مراسمی با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی"علی زارعی" به‌ عنوان مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند، معارفه و از زحمت های محمدرضا اسکندی طی مدت 17 ماه فعالیت در این سمت تقدیر به عمل آمد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد