سیگنال امید در بازار سهام

سیگنال امید در بازار سهام

انتشار گزارش فصلی شرکت‌ها در نخستین فصل سال حاکی از آن است که شرکت‌ها نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارند.

  به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ کارشناسان و فعالان بازار سرمایه با تحلیل شرایط پیش‌روی بازار سرمایه معتقدند با این روند وضعیت بازار در فصل تابستان نیز امیدوار‌کننده است. «گزارش‌های سه‌ماهه اول سال نشان می‌دهد شرکت‌ها نسبت به بهار سال گذشته رشد داشتند»؛ این تحلیل یوسف امین‌داور از گزارش شرکت‌ها در سه‌ماه اول نیمه اول سال 1400 است که روی سامانه کدال منتشر شده است.

او  توضیح می‌دهد: گزارش‌ها حتی از رشد 4 برابری سخن می‌گویند که این نشان می‌دهد رشد سریعی که بازار سال گذشته داشت به دلیل پیش‌بینی همین شرایط بود. بازار سال گذشته ابتدا سریع رشد کرد، بعد از این رشد احساس شد آنقدر که فکر می‌شد بازار رشد نمی‌کند به همین دلیل به فاز اصلاح رفت.

او با اشاره به گزارش سه‌ماه نخست شرکت‌ها یادآور می‌شود: گزارش‌های بهار شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که حتی شرکت‌ها در زمستان هم وضعیتشان خوب خواهد بود. به عبارت دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که وضعیت شرکت‌ها در زمستان حداقل پایین‌تر نیست. با اینکه قیمت دلار چندان رشد نکرده اما بازار به نوعی نسبت به تداوم این فروش خوب و قیمت‌های بالا در تابستان امیدوار می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه دلیل رشد قیمت‌ها که موجب بهبود وضعیت شرکت‌ها شده را ناشی از قیمت‌های جهانی و همچین افزایش قیمت‌های دلار می‌داند.

گزارش‌های جذاب سه‌ماهه نخست شرکت‌ها در سال 1400

امیرعلی امیرباقری، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم گزارش سه ماه نخست شرکت‌ها در سال‌جاری را گزارش‌های جذابی ارزیابی می‌کند و می‌گوید: گزارش‌هایی که منتشر شده گزارش‌های جذابی بودند، به‌ویژه وضعیت سهام بنیادی یا سهامی که دارایی‌های مناسبی دارند و می‌توانند به بازدهی خوبی از آن دارایی‌ها کسب کنند، خوب بوده است. او می‌افزاید: در کل آمار چه از لحاظ مقدار فروش و چه از لحاظ مبلغ کل فروش تا حدودی بهبود پیدا کرده است. سود عملیاتی شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های بزرگ نیز نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته که عمدتا به دلیل انعکاس فشار تورمی بر بدنه صورت‌های مالی است. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که کدام صنایع وضعیت بهتری داشتند نیز می‌گوید: عمدتا گروه‌های معدنی و فلزی و برخی از شرکت‌های پتروشیمی به نسبت سال گذشته توانستند درخشش بهتری داشته باشند.  او با بیان اینکه «مبلغ کل فروش عمدتا آثار تورمی را انعکاس می‌دهد» می‌افزاید: اما اینکه مقدار فروش نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده نشان از افزایش ظرفیت تولید واقعی دارد که هم برای شرکت‌های بورسی، هم کلیت اقتصاد و رشد اقتصادی سیگنال مثبتی می‌تواند باشد.  امیرباقری سپس به سرمایه‌داران و سهامداران توصیه کرد بر روی شرکت‌هایی که بنیاد و چشم‌انداز بهتری دارند، سودمحور هستند و دارایی مناسبی دارند سرمایه‌گذاری کنند.

وضعیت بهتر فولادی‌ها و فلزی‌ها

فرهاد رمضان، کارشناس بازار سرمایه از اینکه گزارش‌های امسال از نگاه کارشناسان حرفه‌ای بسته شده استقبال می‌کند و آن را باعث شفاف‌تر شدن وضعیت شرکت‌ها و در نهایت واقعی‌تر شدن تحلیل‌ها می‌داند. او  می‌گوید: خیلی خوب است که امسال گزارش شرکت‌ها از نگاه کارشناسان حرفه‌ای، کارشناسانی که وظیفه حسابرسی و بازرسی شرکت را عهده‌دارند و مکلفند اطلاعات را به خوبی از زیر تیغ نگاه خود رد کنند، ارايه شده است و این کار عملا ضریب خطا را پایین می‌آورد.

او در همین حال یادآور می‌شود: اما چون الان به تازگی این اتفاق افتاده احتمال دارد که در سه ماه اول، دوم و سوم سال گزارش‌ها نسبت به مثبت یا منفی بودن ارقام انحراف داشته باشد اما اگر کار با همین دقت و همت جلو برود اتکا به صورت‌‌های مالی قبل از اینکه به مجمع برسند بیشتر می‌شود و این مساله می‌تواند کمک کند که اطلاعات شرکت‌ها شفاف‌تر و تحلیل‌ها هم به واقعیت نزدیک‌تر شود. چون یکی از مشکلاتی که در بازار وجود داشت این بود که گزارش‌ها خام بیرون می‌آمد. نتیجه اینگونه گزارش‌ها این بود که هر کارشناسی با توجه به توانمندی ذهنی یا برآوردهای خودش عدد متفاوتی را برای قیمت سهام تحلیل می‌کرد! به همین دلیل یکباره می‌دیدیم که یک گروهی یک عدد بزرگی یا نازلی را برای یک سهم یا P/ E آن تعیین می‌کردند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه «وقتی پالایش شکل می‌گیرد قاعدتا می‌تواند کمک زیادی به شفافیت بکند» ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد بعد از این اتفاق تحلیل‌ها و نگرش‌ها تفاوت پیدا کرده و بازار سمت‌وسوی خود را پیدا می‌کند و فعالان بازار سرمایه و اقتصادی بهتر می‌توانند معاملات خود را برای سه ماه دوم سال هدفمند کنند و این مساله قطعا می‌تواند روی بازار اثر مثبت بگذارد.

رمضان می‌افزاید: با توجه به اینکه دوره بعدی گزارش‌دهی شرکت‌ها مصادف با تغییر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور می‌شود (چون دولت تغییر کرده) به یقین می‌تواند کمک کند که فعالان بازار برای پایان نیمه دوم سال 1400 و سال جدید میلادی که از سه‌ماهه سوم هر سال شروع شود معاملات بهتری داشته باشند. مطمينا شرایط بازار تغییر می‌کند و در نوع معاملات و میزان آن بهبود مشاده خواهیم کرد.

او قیمت‌های جهانی و همچنین تقاضای داخلی را از دلایل بهبود وضعیت شرکت‌ها می‌داند و اظهار می‌‌کند: با توجه به گزارش سه‌ماهه فصل بهار که منتشر شده شرکت‌های فلزی و فولادی از اقبال بیشتری برخوردار بودند. همچنین شرکت‌هایی که وابسته به این صنایع هستند مثل صنایع معدنی و کانی فلزی و غیرفلزی.

البته برای سه‌ماهه دوم سال شاید شرایط مقداری متفات‌تر باشد چون بحث محدودیت‌های انرژی مطرح شده است. با توجه به شرایط اقلیمی کشور ممکن است محدودیت‌های تامین برق و آب درباره برخی صنایع اعمال شود ولی با توجه به گزارشی که اکنون آمده صنایع فلزی و معدنی و فولادی رکورد بهتری داشتند. این وضعیت بهتر نیز به دلیل قیمت‌های جهانی و شرایطی است که برای شرکت‌ها با فروش کالاهایشان با توجه به نیاز بازارها داخلی و خارجی و حجم صادراتی که داشتند، به وجود آمده است. فلزی‌ها و فولادی‌ها هم بیشترین اقبال را در این فصل داشتند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد