صادرات گاز به عراق در دوره کمبود سوخت در کشور!

صادرات گاز به عراق در دوره کمبود سوخت در کشور!

ایران در حالی برای صادر کردن گاز به عراق اعلام آمادگی کرده که مشکل شدید کمبود سوخت دارد. مقامات از مدت‌ها قبل زمزمه‌های استفاده از سوخت‌های مایع مانند مازوت را شروع کرده‌اند و به مردم هشدار کمبود گاز می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، ایران صبح پنجشنبه در حالی برای تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق اعلام آمادگی کرد که مشکلاتی برای تامین گاز خانگی دارد. محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در همین باره می‌گوید: ما باید به تعهدات قبلی خود با کشورها پایبند باشیم.

این در حالی است که چند هفته پیش ريیس جمهور و وزیر نفت دولت سیزدهم به ترکمنستان سفر کردند تا قراردادی برای وارد کردن گاز به کشور ببندند.

خطیبی توضیح می‌دهد: ما با برخی از کشورها مانند عراق قرارداد صادرات گاز داریم. به هرحال ما متعهدیم که میزان مشخصی گاز به کشوری مانند عراق و ترکیه صادر کنیم.

مشکل کمبود گاز به حدی جدی است که رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق پیش از شروع پاییز اطلاع داده بود که نیروگاه‌ها مجبور به جایگزینی سوخت مایع با گاز هستند.

نماینده سابق ایران در اوپک می‌افزاید: مانورهایی در هر قرارداد پیش‌بینی شده که می‌شود با استناد به آن‌ها هم نیاز داخلی را برطرف کرد و هم به تعهدات عمل کرد‌.

می‌توانیم به عراق گاز صادر نکنیم؟

او تاکید می‌کند: در صورت عمل نکردن به تعهدات طرف مقابل، به مراجع بین‌المللی شکایت می‌کنند و ما جریمه می‌شویم.

البته ایران سابقه جریمه شدن در مجامع بین‌المللی دارد. شرکت دانا گاز امارات متحده همین چند وقت پیش از ایران به دلیل عدم پایبندی به قرارداد گازی سال 2001، شکایت کرد. شرکت ملی نفت ایران بعد از این، محکوم به پرداخت 607.5 میلیون دلار جریمه شد.

او معتقد است صادرات گاز در حالی که کشور دچار کمبود آن است توجیه اقتصادی دارد. وی تصریح می‌کند: فعالیت صادر کردن گاز با وارد کردن آن در تناقض نیست. گاهی سود کشور در این است که زمان‌هایی گاز را وارد کند و در زمان‌هایی صادر.

او در آخر یادآوری می‌کند: درست است که قیمت گاز در چند روز اخیر افزایش داشته و ممکن است واردات گاز برای ما مشکل‌زا شود، اما ارزش صادرات ما هم افزایش پیدا کرده است.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش «سرنوشت قرارداد با ترکمنستان چه می‌شود؟» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد