مرثیه‌ توییتری بورسی‌ ها در روز ریزش

مرثیه‌ توییتری بورسی‌ ها در روز ریزش

«روز سیاه بورس»، «روز خونین بورس» و تعابیری از این قبیل، توصیفاتی بود که سهامداران از وضعیت دیروز بازار سهام در فضای مجازی داشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  دنیای اقتصاد، شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز سقوط 38‌هزار واحد را به ثبت رساند و در این میان هم از هیچ‌کدام از مدیران اقتصادی، از وزیر اقتصاد گرفته تا سیاستگذاران بورسی صدایی درنیامد!

طیف گسترده‌‌‌ای از فعالان بورسی فضای مجازی مصاحبه‌‌‌ها و اظهارات سیدابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم را قبل از راهیابی به پاستور که تاکید داشت دولتش زیان مردم در بورس را جبران می‌کند، بازنشر می‌کردند و از او می‌‌‌خواستند اکنون پاسخگوی سوال سهامداران و زیان‌‌‌های آنان باشد.

حسین عبداللهی یکی از این کاربران بود که خود را در بیوگرافی‌‌‌اش، فعال حوزه سیاستگذاری معرفی کرده. او با بازنشر اظهارات رییسی در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری که گفته بود: «ثبات بازار سرمایه و بورس از مسايل مهم دولت است»، به کنایه نوشت: «الحمدلله چند وقتیه که بازار به شکل زیر به ثبات رسیده است.»

کاربر دیگری هم که از وضعیت بازار سهام کلافه بود خطاب به رییس دولت سیزدهم نوشت: «آقای رییسی 4 ماه گذشته و خسارت مردم نه تنها جبران نشده بلکه بیشتر هم شده! آقای رییسی یادمون نرفته قبل از انتخابات از تالار بورس بازدید کردید و وعده تزریق 200‌میلیون دلار به بورس را دادید اما حالا دریغ از یک کلمه صحبت درباره بورس.» «پری» هم کاربر دیگری بود که به کنایه پرسیده بود: «کسی ناراحت نمیشه سوال کنیم وعده جبران ضرر سهامداران و بهبود وضعیت بورس چی شد؟»

گروه دیگر از فعالان بورسی فضای مجازی اما مخاطبشان سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی بود و عملکرد کوتاه‌‌‌مدت او را مسبب وضعیت فعلی بازار سرمایه می‌‌‌دانستند.

یکی از این کاربران در واکنش به ریزش شاخص نوشته بود: «احتمالا جنگ شده و ما خبر نداریم: باید از آن دسته از فعالان اقتصادی و بورسی که از وزیر اقتصاد شدن خاندوزی، ابراز رضایت کرده بودند پرسید اکنون نظرشان چیست و آیا هنوز هم معتقدند خاندوزی بهترین وزیر اقتصاد تاریخ ایران است؟!»

کاربر دیگری هم با «منشن» کردن وزیر اقتصاد در توییت، از او پرسیده بود: «آقای خاندوزی چرا از روزی که شما وزیر اقتصاد شدید، بورس روی خوش به خودش ندیده؟! سهامدار روزبه‌روز داره بدبخت میشه. نکنه هنوز ایده فرود آرام رفقاتون توی اندیشکده حکمرانی شریف رو دنبال می‌‌‌کنید؟! همون‌‌‌هایی که دلار 15‌هزار تومانی و تيوری «بورس عامل تورم است» رو به خورد شما دادن!»

اما یکی از تحلیل‌‌‌هایی که دیروز در فضای مجازی درباره عامل ریزش بورس در روزهای اخیر منتشر می‌شد این بود که بسیاری از کاربران معتقد بودند ریزش شاخص کل بورس عمدی است تا رییس جدید سازمان بورس که انتخاب شد بازار را در کف قیمتی تحویل بگیرد و سپس بازار رشدش را شروع کند. حتی برخی از فعالان بورسی از اخبار پشت‌پرده می‌‌‌گفتند که از سازمان بورس به شرکت‌ها دستور داده شده که سهم نخرند تا زمانی که رییس سازمان تغییر کرد، شاخص را بالا ببرند!

در این میان بخشی از اعتراضات هم مربوط به سهامداران خرد و تازه‌‌‌کار بود که از تحلیل‌‌‌های کارشناسان به ستوه آمده بودند. مثلا یکی از این کاربران در این باره نوشته بود: «تیپیکال تحلیلگرهای بازار سرمایه وقتی 1- همه چی مثبته: بورس بهترین سپر تورمی، 2- همه چی منفیه: خبری شده؟ به ما هم بگین!»

هاشم آردم

فعال رسانه‌‌‌ای

سواد من به درک وضعیت فعلی بورس قد نمیده! اصلا شما بیاید بالاترین حد معقول رو برای بهره، پایین‌‌‌ترین حد معقول رو برای دلار و کمترین میزان معقول رو برای رشد پایه پولی در نظر بگیرید. راستش بازم بازار گرون نیست ولی شما بفروشید، لابد بهتر می‌دونید.

 داود بهرامی

تحلیلگر بازار سرمایه

زمزمه‌‌‌ای در بین اهالی سیاست پیچیده شده که برجام قراره خیلی سریع احیا بشه و قیمت دلار تا 20 هزارتومان ریزش خواهد داشت. صرف‌‌‌نظر از افزایش نرخ بهره که مسبب اصلی ریزش بازار سرمایه است این موضوع هم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 محمد بشکوفه

فعال بازار سرمایه

برخی سر بحث واردات خودرو باعث شدن که خیلی‌‌‌ها از ترس ماشین‌هاشون رو با قیمت مفت فروختن به همونا که پمپاژ خبری می‌کردن. من کاملا موافق آزادسازی هستم اما شدیدا مخالفم با اینجور هیجان‌‌‌سازی‌‌‌ها که باعث زیان مردم بشید. اگر برجام رخ بده شاید آخرین مساله کشور واردات خودرو باشه.

 مهدی رباطی

کارشناس بازار سرمایه

ماه عسل خیلی زود تمام می‌شود. دولت باید سریعا در خصوص سیاست پولی و مالی آتی و برنامه خود درخصوص نرخ بهره، نرخ ارز و اصلاحات ساختاری بورس و ارکان بازار شفاف‌سازی کند. پاداش افرادی که به دعوت نفر دوم کشور و ارکان نظام وارد بورس شدند آب رفتن روزی 5‌درصد از سرمایه زندگی‌شان نیست.

 محمد خبری‌‌‌زاد

کارشناس بازار سرمایه

دیروز بیش از 50 همت (هزار‌میلیارد تومان) اوراق در فرابورس معامله شده که امروز اعلام کردند مربوط به عملیات بین‌بانکی است. ای کاش مسوولان فناوری بورس و فرابورس، آمار این معاملات را به صورت جدا اعلام کنند تا اینگونه ترس در دل بازار ایجاد نشود.

 امیر فهیمی

تحلیلگر بازار سرمایه

اون 25 تا اقتصاد خونده... که تیر 99 گفته بودن بورس عامل تورمه و باید سرکوب بشه، تو این 16ماه دیگه دلواپس تورم و فردای ایران نشدن؟

 سهیلا صالحی

تحلیلگر بازار سرمایه

انتشار سریع‌تر صورت‌های مالی پالایشی‌‌‌ها می‌تونست این جو به شدت منفی را تعدیل کنه اما خب بازار سرمایه قاطی سیاست شده و چیزی که این وسط اهمیت نداره سرمایه مردمه. به صلاح مردم کاری ندارن، تا صلاح خودشون چی باشه! شاید قراره یکی بیاد و بازار را در اوج ناامیدی جمع کنه و بشه قهرمان!

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد