ورود لوازم خانگی ایرانی در بازارهای جهانی

ورود لوازم خانگی ایرانی در بازارهای جهانی

مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌ریزی برای رشد تولید لوازم‌خانگی در سال 1400 و عبور از رکود سال گذشته، از خیز شرکت‌های داخلی برای حضور در بازارهای خارجی خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کیوان گردان گفت:‌ در حالی که سال گذشته برای تولید 12 میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور برنامه‌ریزی شده بود، اما این آمار از مرز 14 میلیون دستگاه گذشت و نسبت به سال 98 رشد 71 درصدی ثبت کرد که رکوردی در این صنعت بود.

وی بیان‌ کرد:‌ برای سال 1400 نیز افزایش تولید در مقایسه با سال 99 و همچنین صادرات محصولات لوازم‌خانگی برنامه‌ریزی شده، اما هنوز اعداد و ارقام آن نهایی نشده است.

بررسی‌ها حاکی است وزارت صنعت بر مبنای توان شرکت‌ها و کارخانجات داخلی، برای سال 1400 تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه انواع تلویزیون (تولید یک میلیون و 100 هزار دستگاه در 11 ماهه 99)، ‌ یک میلیون و 900 هزار دستگاه یخچال و فریزر (همین میزان تولید تا پایان بهمن ماه پارسال)، ‌ یک میلیون و 50 هزار دستگاه کولر آبی (یک میلیون و 17 هزار و 600 دستگاه در 11 ماهه 99) و یک میلیون و 80 هزار دستگاه ماشین لباس‌شویی (یک میلیون و 119 هزار و 300 دستگاه در سال 99) را برنامه‌ریزی کرده است.

گردان یادآور شد: در سال‌های گذشته یکی از نقیصه‌های بزرگ این بخش، ناتوانی در پوشش همه نیازهای جامعه با تولیدات داخلی بود، اما امروز علاوه بر تامین نیاز کشور، به دنبال بازارهای صادراتی هستیم.

وی ادامه‌داد: تا حدود پنج سال پیش بخش زیادی از نیازها با واردات کالاهای تمام شده خارجی تامین می‌شد، اما امروز جای خود را به تولیدات داخلی داده است و یکی از توفیق‌های بزرگ به دست آمده در سال‌های اخیر است.

مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت خاطرنشان‌کرد: اشتغال‌زایی، توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد و گسترش شرکت‌های قطعه‌ساز به تبع افزایش تولید که هر چه عمق ساخت داخل بیشتر شود تعداد این شرکت‌ها نیز افزایش خواهد یافت، در راستای توسعه صنعتی کشور است.

وی تاکید کرد: با این اقدام‌ها و تلاش‌ها، درآمد سرانه ملی افزایش خواهد یافت و می‌توان کالاهای با کیفیت بهتر و با قیمت‌های رقابتی‌تر به مشتریان و عموم جامعه عرضه کرد.

برنامه برای کاهش قیمت لوازم خانگی

گردان درباره قیمت انواع محصولات لوازم‌خانگی نیز گفت: راه‌اندازی شرکت‌های مختلف برای ایجاد رقابت سالم درون‌بنگاهی با هدف کاهش قیمت‌ها و جذب مشتریان، یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صنعت است.

وی اظهار داشت: اکنون و با تلاش‌های وزارت صنعت، ورود به مدار تولید مجموعه‌های زیادی برنامه‌ریزی شده تا تولید از کانال شرکت‌های مختلف و نه فقط یک یا چند شرکت به صورت انحصاری، حاصل شود.

مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت ادامه‌داد: بخشی از افزایش قیمت لوازم‌خانگی نیز مربوط به افزایش نرخ ارز است که بر مواد اولیه مختلف از جمله مواد و محصولات پتروشیمی، فولاد، صنایع فلزی و غیره اثرگذار است.

رضایت مشتریان جلب می‌شود

وی خاطرنشان‌کرد: امسال فضا در صنعت لوازم‌خانگی به سمت و سوی قیمت‌های رقابتی‌تر و حمایت از مصرف‌کنندگان است و وزارت صنعت نیز در این زمینه برنامه‌هایی طراحی کرده است.

گردان ابراز امیدواری‌کرد: با افزایش تیراژ تولید و رقابتی که در نهایت بین بنگاه‌ها شکل می‌گیرد، رضایت مشتریان در حوزه لوازم خانگی در سال جاری جلب شود.

به گفته کارشناسان، در روزهای تحریم بیش از 2 برابر پیش از تحریم‌ها انواع لوازم‌خانگی در کشور تولید شده و برآوردها نشان می‌دهد که بیش از سه میلیارد دلار کاهش ارزبری محقق شده است.

در حالی که پیش از تحریم‌ها شرکت های بزرگ خارجی از جمله شرکت‌های کره‌ای سهمی حدود 60 درصدی در کل بازار ایران داشتند، خروج آنها از کشورمان در ابتدای کار یک فاصله بزرگ در تامین و عرضه بازار ایجاد کرد؛ فاصله‌ای که بعدها با پا پس نکشیدن شرکت‌های توانمند ایرانی و تلاش برای داخلی‌سازی محصولات، کاهش یافت و امروز شاهد حضور انواع و اقسام برندهای ایرانی با فناوری بالا در بازار هستیم که علاوه بر تامین نیاز داخل، اینک به دنبال حضور موثرتر در بازارهای منطقه و همسایگان هستند.

 

ایرنا

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد