واکنش نمادهای خودرویی به آزادسازی واردات / سهام خودرویی بخریم؟

واکنش نمادهای خودرویی به آزادسازی واردات / سهام خودرویی بخریم؟

با تصویب طرح آزادسازی خودرو در مجلس، سهام خودرویی در بورس با افت قیمت مواجه شده‌اند. با توجه به عملکرد مالی سه خودروساز برتر بورس ایران، آیا خرید این نمادها به صرفه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها تصویب طرح واردات خودرو در مجلس، حواشی زیادی به پا کرده است. طرحی که با وجود موافقان و مخالفان فراوان، حالا به دلیل مخالفتمجمع تشخیص مصلحت نظام فعلا در حالت تعلیق قرار گرفته است. با این حال این حواشی تاثیر خود را از همین حالا روی بازار خودرو گذاشته است.

این طرح همچنین نمادهای خودرویی بازار سهام را نیز بی‌تاثیر نگذاشته است. سهام خودرویی در این هفته با عملکردی منفی کار خود را آغاز کردند و تنها در جریان معاملات امروز برخی از این نمادها به محدوده صفر و مثبت رسیدند.

از آغاز این هفته بازدهی تمامی نمادهای خودرویی در بورس منفی بوده که بخشی از این تاثیر ناشی از همین تصمیم مجلس بوده است. از ابتدای هفته تا به امروز خودرو منفی 7٫5، خساپا منفی 7 و خپارس منفی 8٫2 بازدهی داشتند. البته کلیت بازار در این روزها منفی بوده و شاخص کل بورس هم طی این چند روز چهار درصد منفی شده است.

عملکرد مالی خودروسازان

این آمار در حالی بدست آمده که عملکرد مالی این چهار خودروساز در مردادماه عملکرد مناسبی بوده است. ایران خودرو در مرداد از فروش بیش از 28 هزار خودرو درآمدی 4٫5 هزار میلیاردی داشته و میزان فروش خودروی خود را در 5 ماه نخست سال به 162 هزار و 144 دستگاه رسانده است. رقمی که از نظر تعداد فروش رشدی 12 درصدی و از نظر مبلغ فروش رشدی 137 درصدی را نشان می‌دهد.

گروه خودروسازی سایپا هم عملکرد مثبتی در 5 ماه نخست امسال داشته و ضمن 3 برابر کردن فروش ریالی خود میزان فروش خودروی خود را هم 20 درصد افزایش داده است. میزان فروش پنج ماه نخست خپارس هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 234 درصد بیشتر شده است.

تاثیر آزادسازی واردات بر نمادهای خودرویی

این در حالی است که نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر طرح آزادسازی واردات خودرو بر گروه خودرویی به تجارت‌نیوز گفته بود: طرح آزادسازی واردات خودرو در همان ابتدای راه موجی از واکنش‌های مثبت و منفی را در بین فعالین اقتصادی و از جمله جامعه سهامداران گروه خودرویی ایجاد کرد. طرحی که به نظر می رسد تا تصویب و ابلاغ نهایی ،مسیر سخت و پرفراز و نشیبی را پیش رو دارد‌ و در همین ابتدای راه برگ برنده آن که واردات خودروی دست دوم بود حذف شد! اما در صورت تصویب به همین شکل، دو تاثیر غیرهمسو بر گروه خودرویی و قطعه‌سازان خواهد داشت.

مطالعه بیشتر: نمادهای خودرویی بعد از آزادسازی واردات خودرو چه می‌شوند؟

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد