وزیر نفت: بنزین گران نمی‌شود

وزیر نفت: بنزین گران نمی‌شود

وزیر نفت اظهار داشت: در حال حاضر ما 27 میلیون کارت سوخت در کشور داریم دولت مصم است یارانه‌ای را که امروز به خودروها داده می‌شود به تمامی مردمی که خودرو ندارند نیز تعلق بگیرد و بتوانند از یارانه بنزین بهره‌مند شوند.

ایلنا: وزیر نفت اظهار داشت: در حال حاضر ما 27 میلیون کارت سوخت در کشور داریم دولت مصم است یارانه‌ای را که امروز به خودروها داده می‌شود به تمامی مردمی که خودرو ندارند نیز تعلق بگیرد و بتوانند از یارانه بنزین بهره‌مند شوند.

جواد اوجی در جمع خبرنگاران درباره توزیع یارانه بنزین با اعلام اینکه دولت سیزدهم هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد اظهار داشت: در حال حاضر ما 27 میلیون کارت سوخت در کشور داریم دولت مصم است یارانه‌ای را که امروز به خودروها داده می‌شود به تمامی مردمی که خودرو ندارند نیز تعلق بگیرد و بتوانند از یارانه بنزین بهره‌مند شوند.

وی افزود: کار کارشناسی صورت گرفته که توزیع بنزین عادلانه شود و همه می‌توانند از این فرآورده بهره‌مند شوند.

وزیر نفت گفت: همه جوانب تغییر توزیع یارانه بنزنین دیده شده و برنامه این است که در قشم و کیش به صورت آزمایشی و با نرخ 1500 دولتی و سه هزار تومان آزاد توزیع شود.

وی تاکید کرد:‌ هیچ گونه افزایش قیمتی در دستور کار نیست و برنامه این است که همه بتوانند از یارانه سوخت بهره‌مند شوند.

وی بیان داشت: طرح دولت کمک به آن دسته از مردمی است که خودرو ندارند.

وی گفت: بر حسب صلاح تیم اقتصادی دولت با رفع ابهامات کارشناسی این برنامه در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال درباره نحوه استفاده و فروش این بنزین توسط کسانی که خودرو ندارند گفت:‌ این یارانه بنزین به تمامی مردم چه کسانی که خودرو دارند و چه کسانی که ندارند بر حسب کارت ملی داده می‌شود.

وی افزود: کسانی که یک سال اقامت در ایران داشته باشند می‌توانند از این یارانه برخوردار شوند به این ترتیب که در ابتدا ماهانه 15 لیتر بنزین 1500 تومانی به همه تعلق می‌گیرد و دریافت کنندگان می‌ـوانند آن را استفاده کرده و یا به صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت جهاد دانشگاهی و نیاز صنعت نفت به دانش روز و بخش دانش بنیان درباره عقد قرارداد و تفاهم‌نامه امروز اظهار داشت:‌ در بخشی از قرارداد امروز واحد نمک‌زدایی و فرآورش نفت بخصوص آزادگان که یکی از گلوگاه‌های تولید نفت بود به امضا رسید با اجرای این واحد روزانه 50 هزار بشکه نفت فرآورش می‌شود.

وی افزود: این اتفاق توسط شریک خارجی و با همت مجموعه جهاد دانشگاهی برای صنعت نفت رقم خواهد خورد.

وی همچنین به بازسازی و نوسازی دکل‌های حفاری خشکی و دریایی اشاره و تصریح کرد:‌ در تفاهم‌نامه‌ای که در این خصوص به امضا رسید این ناوگان طی 5 سال و بار مالی 150 میلیون دلار بازسازی خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه‌های پساب صنعتی نیز گفت: برنامه این است که با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان و جهاد دانشگاهی در بالا دست و پایین دست بتوانیم به اجرا برسانیم.

وی با بیان اینکه ما به ساخت داخل اعتقاد داریم و از آن حمایت می‌کنیم یادآور شد:‌ با ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان نیازها را برطرف می‌کنیم.

وی همچنین گفت:‌ در حال حاضر چاه‌های کم بازده از جمله دغدغه‌های ماست در کشور پنج هزار و 500 حلقه چاه روی میادین نفت و گاز داریم که از این تعداد 700 حلقه کم بازده بوده و افت تولید دارند. ما طی قراردادی که داشتیم بنا را بر این داریم که با استفاده از دانش و تکنولوژی روز بتوانیم افزایش تولید داشته باشیم که در نتیجه آن سرمایه‌گذاری هنگفتی برای صنعت نفت ذخیره خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر حلقه چاه 10 تا 12 میلیون دلار هزینه دارد خاطرنشان کرد:‌ اگر افزایش توان تولید داشته باشیم منجر به تولید زودهنگام کاهش ریسک و هزینه کمتر خواهد شد.

وی همچنین بخش دیگر امضای قراردادهای امروز را ساخت لوله‌های مغزی چاه‌های نفت عنوان کرد و افزود: 59 دستگاه لوله مغزی به تولید خواهد رسید.

وزیر نفت با بیان اینکه بالاترین تولید گاز از پارس جنوبی از ابتدا تا امروز رقم خورده است، افزود: موفق شدیم 705 میلیون متر مکعب گاز از این میدان برداشت کنیم. در حال حاضر چاه‌ها تماما تعمیر شده و چاه‌های جدید حفاری شده و سکوها تعمیر شده‌اند بنابراین رکورد جدیدی در تولید گاز رقم خورده است.

اوجی با بیان اینکه به لحاظ تامین سوخت زمستانی مشکلی نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: در پاییز 99 میزان سوخت مایع در سبد سوخت نیروگاه‌ها 33 درصد بود که این رقم امروز به 26 درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که ما موفق شدیم روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها تحویل بدهیم که نتیجه آن مصرف کمتر فرآورده و کاهش آلودگی کلانشهرها بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای پاییز، دغدغه میعانات گازی داشته‌ایم به طوری که حجم زیادی میعانات روی آب شناور بوده‌اند، گفت: اکنون رقم صادرات میعانات را افزایش داده‌ایم، به نحوی که در آذر ماه رکورد زدیم. بخشی از این میعانات را نیز می‌توانیم به مصرف داخل برسانیم.

این مقام عالی وزارت نفت با اشاره به گزارش اخیر بانک مرکزی در زمینه وضعیت ارزی یادآور شد: در 9 ماه 1400 به لحاظ صادرات نفت، گاز و میعانات وضعیت قابل قبولی داشته‌ایم و میزان صادرات چندبرابر سال گذشته بوده است.

اوجی همچنین تاکید کرد: طبق اعلام بانک مرکزی، وصول مطالبات ارزی نیز اوضاع خوبی دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: قرار بود تولید و ظرفیت گاز تا پایان برنامه ششم حداقل یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب باشد اما به دلیل عدم سرمایه‌گذاری، اکنون ظرفیت تولید بالغ بر 840 میلیون متر مکعب است. به همین دلیل دولت سیزدهم و وزارت نفت افزایش ظرفیت تولید را در دستور کار قرار داده است که از جمله آنها تکمیل پارس شمالی، فاز 11 پارس جنوبی و افزایش تولید از میادین مشترک است.

وزیر نفت با بیان اینکه برنامه‌هایی برای بهینه‌سازی مصرف گاز و انرژی نیز در دستور کار قرار گرفته، خاطرنشان کرد: برای این موضوع در بحث خانگی و صنایع از ابزار قیمت استفاده کرده‌ایم.

اوجی افزود: اکنون در هیچ کجای کشور؛ چه بخش خانگی، صنعت و نیروگاهی کمبود گاز نداریم و تامین سوخت مایع نیز به خوبی در حال انجام است. ظرفیت سوخت مایع بخش صنایع و نیروگاهی تاکنون 25 درصد بود، امروز یک میلیارد لیتر ذخیره سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها وجود دارد تا دغدغه‌ها در صورت کمبود گاز برطرف شود.

وی با اعلام اینکه سواپ گازی با ترکمنستان و آذربایجان از دو هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد، متذکر شد: به این ترتیب هیچگونه قطعی و افت فشار گاز نخواهیم داشت و امیدواریم با همکاری مردم دو ماه آینده را نیز بدون چالش و کمبود گاز سپری کنیم.

این مقام مسيول با اشاره به اقدامات وزارت نفت در حوزه مسيولیت‌های اجتماعی گفت: این وزارتخانه تعهدات خوبی را در این حوزه پذیرفته و در چند ماه گذشته اعتبارات خوبی تخصیص داده شده و پروژه‌هایی در دستور کار دارد که قبلا نبوده است.

اوجی همچنین به اقدامات حوزه منابع انسانی اشاره کرد و افزود: در این حوزه نیز اتفاقات خوبی برای قراردادها رقم خورده که از جمله آنها استفاده از دانشجویان ممتاز دانشگاه صنعت نفت و همچنین مباحث مربوط به بازنشستگان است. ما به نیروی انسانی به عنوان سرمایه بزرگ این صنعت توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

وی درباره تاثیر مذاکرات برجام در صنعت نفت و صادرات اذعان کرد: ما در زمینه فروش نفت خام و محصولات پتروشیمی منتظر مذاکرات نبوده‌ایم و برای این منظور بسته‌های خوبی تعریف کرده‌ایم.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد