تاثیر انتشار اخبار مثبت احتمالی برجام بر بازار

تاثیر انتشار اخبار مثبت احتمالی برجام بر بازار

بی‌شک با توجه به انتشار اخبار مثبت سیاسی در روز‌های گذشته و احتمال بالای کاهش قیمت‌های ارز در روز جاری منجر به عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌های بازار سرمایه در روز جاری خواهد بود و بعید است شاهد نوسانات مثبتی در نماد‌های اصلی باشیم.

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، در شرایطی که همچون هفته‌های گذشته نمی‌توان حساب چندانی را روی اعداد شاخص کل و معاملات بازار سرمایه در باز کرد با این حال عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌های بازار در چهارشنبه هفته گذشته و همچنین ادامه صف فروش‌های سنگین در اکثر نماد‌های کوچک تا حدود زیادی وضعیت معاملات روز جاری را مشخص کرده است.

همانگونه که بسیاری از فعالین بازار سرمایه و البته کارشناسان به لطمات حاصل از اجرای طرح‌های غیرکارشناسانه مدیران سازمان بورس اذعان دارند، شاهد کاهش محسوس حجم و ارزش معاملاتی در روز‌ها و هفته‌های گذشته بودیم و بی‌شک با انتشار اخبار مثبت سیاسی و فروش نفت و سایر کالا‌های صادراتی ایران در ماه‌های آتی شاهد بروز رکودی سنگین در اکثر بازار‌های سرمایه‌گذاری در کشور خواهیم بود.

عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌های بازار سهام در روز چهارشنبه منجر به افت نامحسوس تنها 0.1 درصدی و 1.198 واحدی شاخص کل شد و جالب آنکه در حالی که در بیش از 85 درصد از سهام بازار‌های بورس و فرابورس شاهد تشکیل صف فروش بودیم، شاخص هم وزن تنها افتی 0.18 درصدی را به ثبت رساند تا نقدشوندگی و غیرواقعی بودن شاخص‌های بازار سرمایه بیش از پیش آشکار شود.

تاثیر منفی معاملات "فملی"، "شپنا"، "شبندر"، "شتران" و ...، از اصلی‌ترین دلایل افت 1.198 واحدی شاخص کل در روز چهارشنبه بود که البته پیش‌بینی این اتفاق در روز جاری نیز دور از ذهن نیست.

اخبار اقتصاد بین الملل:

بی‌شک مهمترین اخبار اقتصاد بین‌المللی مرتبط با ایران در روز‌های گذشته را می‌توان به اخبار مرتبط با نشست‌های بین ایران و کشور‌های عضو برجام اختصاص داد. در راستای اخبار و سیگنال‌های مثبت از سوی حاضرین در این جلسه روز گذشته یک مقام اروپایی خبر داد که تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا برای بحث‌های داخلی درباره چگونگی احیای توافق هسته‌ای 2015 به کشور‌های خود باز می‌گردند.

به گزارش رویترز، این مقام اروپایی گفت: فکر می‌کنم هیيت‌های مربوطه به کشورهایشان باز خواهند گشت تا دستورالعمل‌های دقیق‌تری دریافت کرده و سپس، نمی‌دانم چه زمانی، ما (مذاکرات را) از سر خواهیم گرفت.

وی در ادامه گفت: ما تصمیم (ایران) برای رفتن به سوی غنی‌سازی 60 درصد را داشتیم. واضح است که این (اقدام) مذاکرات را آسان‌تر نخواهد کرد.

در ادامه رایزنی‌های هیات‌های ایران و 1+4 در وین، صبح امروز (جمعه) روسای سه هیات اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) در جلسه‌ای مشترک با سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و ريیس هیات مذاکره‌کننده کشورمان، دیدار و گفتگو کردند.

در همین ارتباط روز گذشته میخايیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش شامگاه جمعه گفت که کار درباره احیای توافق هسته‌ای فردا نیز در وین و تحت نظارت کمیسیون مشترک برجام ادامه خواهد یافت.

لازم به ذکر است، اولیانوف و ريیس تیم مذاکره‌کننده چین با حضور در محل اقامت سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و ريیس هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، در نشستی سه‌جانبه به بحث و رایزنی پرداختند.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما مهمترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه در روز‌های انتهای هفته را می‌توان خبر مرتبط با صدور مجوز خرید و فروش سهام توسط کارکنان کارگزاری‌ها دانست که به شفافیت هر چه بیشتر معاملات منجر می‌شود. در این ارتباط لازم به ذکر است، از سال 85 و بر اساس ماده 31 آيین‌نامه معاملات بورس تهران، شرکت‌های کارگزاری، مدیران و پرسنل آن محدودیت‌هایی در خرید سهام داشتند به طوری که شرکت‌های کارگزاری به اندازه سرمایه ثبت و پرداخت شده یا 70 درصد حقوق صاحبان سهام (هر کدام که کمتر باشد)، امکان خرید سهام به نام شرکت کارگزاری را داشتند.

اعضای هیيت مدیره، مدیران و پرسنل کارگزاری در بدنه کارگزاری نیز صرفا مجاز به خرید سهام تا سقف 250 میلیون ریال هستند.

هیيت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار شب گذشته (چهارشنبه 25 فروردین) با بررسی این ماده، مصوب کرد که شرکت‌های کارگزاری فاقد مجوز کارگزار یا معامله‌گری، بتوانند از طریق سایر شرکت‌های کارگزاری دیگر با رعایت دستورالعمل «کفایت سرمایه»، به داد و ستد اوراق بهادار به نام خود اقدام کنند. در عین حال، محدودیت‌های مقرر در خرید اوراق بهادار برای پرسنل کارگزاری و افراد تحت تکفل آن‌ها برداشته شد.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد عرضه‌های سنگین در بسیاری از نماد‌های بازارا بورس و فرابورس به ویژه سهام شرکت‌های خودروسازی و برخی نماد‌های پالایشگاهی و بانکی در روز چهارشنبه از یک سو، انتشار اخبار مثبت احتمالی در خصوص توافق احتمالی کشور‌های برجام بر سر لغو تحریم‌های اعمالی بر ایران و کاهش محتمل قیمت ارز از اصلی‌ترین دغدغه‌های سهامداران در بازار روز جاری به شمار می‌رود.

بی‌شک با توجه به انتشار اخبار مثبت سیاسی در روز‌های گذشته و احتمال بالای کاهش قیمت‌های ارز در روز جاری منجر به عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌های بازار سرمایه در روز جاری خواهد بود و بعید است شاهد نوسانات مثبتی در نماد‌های اصلی باشیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد