نشست "ظرفیت ابزارهای مشتقه در مدیریت ریسک بازار ایران"

نشست "ظرفیت ابزارهای مشتقه در مدیریت ریسک بازار ایران"

ثبت نام در این نشست رایگان بوده و در پایان دوره، گواهینامه حضور معتبر صادر خواهد شد.

به گزارش بورس نیوز، گروه پیشگامان دنیای مالی با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) قصد برگزاری یک نشست بین المللی با عنوان ظرفیت ابزار مشتقه در مدیریت ریسک بازار ایران دارد.

فرهاد مرسلی مدرس دانشگاه و مسيول دپارتمان مشتقات گروه پیشگامان دنیای مالی، در گفتگو با بورس نیوز ضمن تاکید بر مهجور ماندن ابزارهای مشتقه در بازار سرمایه ما، بیان کرد: ارزش قراردادهای مشتقه از دارایی های پایه مشتق می شود. هدف از عرضه این ابزارها در بازارهای مالی، پوشش ریسک نوسان قیمت در دارایی پایه (اعم از محصولات کشاورزی، فلزات، طلا و...) است. البته معمولا دو هدف دیگر یعنی استفاده از فرصت های آربیتراژی و نیز سفته بازی هم پشت عرضه ابزارهای مشتقه هست که شاید اهداف چندان مثبتی نباشد. اما در مجموع ابزارهای مشتقه در کشف قیمت دارایی پایه بسیار کارا بوده و ابزار بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می شوند. نکته اینجاست که ابزارهای مشتقه ریسک زیادی هم به دنبال دارند و چه بسا موجب اختلال در بازارهای مالی نیز شوند. کما اینکه در بحران سال 2008 بازار سرمایه آمریکا هم ابزارهای مشتقه بی تاثیر نبود. از این رو سرمایه گذاران باید قبل از ورود به حوزه ابزارهای مشتقه، آموزش های لازم را ببینند و با ریسک های این بازار آشنا باشند.

وی افزود: وضعیت ابزارهای مشتقه در بازار سرمایه کشور ما چندان مطلوب نیست و تنوع زیادی وجود ندارد. ابزارهای مشتقه در بازار سرمایه ما شامل قراردادهای آتی چند محصول کشاورزی و سکه و... و همچنین اوراق اختیار خرید و فروش سهام است؛ حال آنکه در بورس های جهانی معمولا روی هر دارایی پایه، ابزاری تعریف شده است. البته در بازار سرمایه ما الزامات فقهی هم وجود دارد که این ابزارها را محدود می کند. امیدواریم با مساعدت مدیران بازار سرمایه، تنوع ابزارهای مشتقه هم افزایش یابد.

مرسلی در ادامه تصریح کرد: بازارهای مالی توسعه یافته، ابزارهای مشتقه متنوع و متعددی دارند که به بازارها عمق می بخشد. در نشستی که توسط گروه پیشگامان دنیای مالی برگزار خواهد شد، آقای ناصرپور معاون توسعه بازار بورس کالا و مسيول قراردادهای مشتقه، آقای اسلامی بیدگلی دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، آقای فدایی مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، آقای یزدانی معامله گر حرفه ای ابزارهای مشتقه، آقای سعدوندی مشاور بین المللی بانکداری و سرمایه گذاری و همچنین آقای جوزف لوفکین موسس و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری جکسیم انگلیس و فعال با سابقه در حوزه ابزارهای مشتقه در بورس های اروپا و آمریکا سخنرانی خواهند کرد و به بررسی بازار ابزارهای مشتقه ایران به لحاظ تنوع و ریسک و چالش ها و فرصت های ابزارهای مشتقه و... و نیز ارايه راهکارها و پیشنهادات برای حل معضلات ابزارهای مشتقه بازار سرمایه ایران خواهند پرداخت. حضور در نشست "ظرفیت ابزارهای مشتقه در مدیریت ریسک بازار ایران" برای تمامی علاقمندان امکانپذیر خواهد بود و هم مدیران نهادهای مالی و هم فعالان حوزه ابزارهای مشتقه و هم سهامدارانی که شناختی از ابزارهای مشتقه ندارند، می توانند با حضور در این نشست به دانش مالی خود بیفزایند.

لازم به ذکر است که نشست "ظرفیت ابزارهای مشتقه در مدیریت ریسک بازار ایران" با همکاری بورس کالا، فرابورس، مرکز مالی، انجمن مالی اسلامی و کانون نهادهای سرمایه گذاری، روز یکشنبه 24 مردادماه ساعت 16 برگزار خواهد شد. علاقمندان به ثبت نام از طریق سایت گروه پیشگامان دنیای مالی به آدرس www.donyayemali.com اقدام به ثبت نام کنند. ثبت نام در این نشست رایگان بوده و در پایان دوره، گواهینامه حضور معتبر صادر خواهد شد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد