سرمایه گذاری با برنامه در بازار سودآور است/ آغاز شیب ملایم صعودی از نیمه دوم خرداد

سرمایه گذاری با برنامه در بازار سودآور است/ آغاز شیب ملایم صعودی از نیمه دوم خرداد

کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد از نیمه دوم خرداد در کوتاه مدت روند بازار متعادل‌تر و یک شیب ملایم صعودی بگیرد و به نظر من می‌تواند بعد از خرداد روند مثبت بازار شروع شود. بازار سرمایه بسیار جذاب است و برای سهامداران در میان مدت و بلندمدت قطعا سودآور خواهد بود. سرمایه گذاری با برنامه در بازار سرمایه می‌تواند سودآور باشد.

رحیم کریمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص افت 17 هزار واحدی شاخص در روز گذشته، اظهار کرد: یکی از دلایل کاهش ارزش بازار و منفی بودن شاخص در روز گذشته، تعطیلات پیش رو است. همچنین، کاهش حدود هزار تومانی قیمت دلار و نیز ابهاماتی که برای بازار درخصوص بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به وجود آمده را می‌توان از دلایل افت شاخص در روز گذشته دانست.

وی افزود: این شرایط جزو شرایط طبیعی بازار است. باتوجه به این موارد در بازار روز گذشته ارزش سفارشات حدود 1700 میلیارد تومان بود که در سامانه معاملات ثبت شد. میزان سفارش فروش نیز از 680 میلیارد تومان فراتر نرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گروه‌هایی که پتانسیل رشد را دارند، ادامه داد: باتوجه به گزارشاتی که روانه کدال شده اکثر صنایع نشان از فروش و افزایش سودآوری داشت. هم P/E‌های شرکت‌ها باتوجه به گزارش ماهیانه و فصلی آن‌ها بهتر شده و نیز P/S شرکت‌ها با توجه به افزایش میزان فروش جدابیت ایجاد می‌کند. از طرفی بحث مذاکراتی که در حوزه برجام در حال رخ دادن است، می‌تواند صنعت بانک و خودرو را جذاب کند. صنایع غذایی، سیمان و... را باتوجه به روند بهتر تولید و فروش می‌توان جزو صنایع مناسب دانست. صنعت فولاد و پالایشی با توجه به رشد قیمت کامودیتی که در ماه آتی می‌تواند اتفاق بیفتد، جذاب خواهد شد.

کریمی درخصوص روند صعودی بورس در کوتاه مدت بیان کرد: باتوجه به اینکه از 17 اردیبهشت که بازار روند اصلاحی به خود گرفته و همچنین باتوجه به تعطیلات پیش رو و پس از آن که بازار عملا بازار یک ماه در روند اصلاح بوده هرچه جلوتر رفتیم فشار عرضه‌ها کمتر و تفاضا افزایش یافته است. همین باعث کف سازی خوبی برای بازار شده و به نظر می‌رسد از نیمه دوم خرداد در کوتاه مدت روند بازار متعادل‌تر و یک شیب ملایم صعودی بگیرد و به نظر من می‌تواند بعد از خرداد روند مثبت بازار شروع شود.

وی درباره فرصت‌ها و تهدید‌های این روز‌های بازار سرمایه توضیح داد: بحث تولید و فروش، گزارشات شرکت ها و کاهش قیمت دلار جریان نقدینگی را به سمت بازار سرمایه سوق دهد. این یک فرصت است که جذب نقدینگی صورت بگیرد و بازار روند مناسب خود را پیدا کند، زیرا بسیاری از شرکت‌ها از نظر قیمتی در محدوده‌های ارزنده‌ای هستند و می‌توانند در کوتاه مدت نقدینگی خوبی را از سایر بازار‌ها به بازار سرمایه جذب کنند و در میان مدت نیز این روند می‌تواند ادامه دار باشد.

کارشناس بازار سرمایه همچنین، خاطرنشان کرد: ابهام در موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که هنوز دولت سقف قیمت خوراک پتروشیمی را مشخص نکرده برای بازار تهدید محسوب می‌شود. ضمن اینکه قطعی برق که هرساله می‌تواند برای بعضی از صنایع دردسرساز باشد، نیز جزو تهدید‌های بازار سرمایه است؛ هرچند که صنایع در چندسال اخیر باتوجه به تجربه‌ای که کسب کردند تا حدودی این موضوع را پیش بینی کرده و روشی که به تولید آن‌ها آسیب نرساند را پیدا کردند.

کریمی در پایان گفت: بازار سرمایه بسیار جذاب است و برای سهامداران در میان مدت و بلندمدت قطعا سودآور خواهد بود. سرمایه گذاری با برنامه در بازار سرمایه می‌تواند سودآور باشد. از طرف دیگر ارکان دولت و سازمان می‌توانند با اطلاع رسانی و راه هکار‌های مناسب با سرمایه گذاری از طریق شرکت‌های سبدگردان و مشابه آن‌ها نقدینگی را جذب کرده و در کنترل تورم بتوانند از این ابزار استفاده کنند. ضمن اینکه زمینه تامین نقدینگی برای صنایعی که به نقدینگی نیاز دارند را فراهم کنند و موانع بازار مثل بروکراسی‌های افزایش سرمایه شرکت‌ها را تسهیل و رفع کنند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد