شرایط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی ابلاغ شد

شرایط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی ابلاغ شد

ایلنا: معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرایط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی را ابلاغ کرد.

به گزارش ایلنا، منوچهر منطقی در نامه‌ای به ريیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با توجه به سیاستگذاری جدید در بخش صنعت و تاکید بر دانش بنیان شدن صنعت خودرو، شرایط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی در بخش‌های سیاستی و مدیریتی را ابلاغ کرد.

وی در این ابلاغیه، سیاست‌های مطرح در حوزه محصول، تیم مدیریتی، صادرات، استانداردهای زیست محیطی، ظرفیت تولید، واگذاری، رقابت پذیری و قیمت تمام شده محصولات را به‌عنوان پیش شرط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی تبیین کرد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در تشریح سیاست‌های حوزه محصول تاکید کرده است: طبق سیاستگذاری جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازی باید بر مبنای استفاده از بن سازه (پلتفرم) های داخلی و یا خارجی باشد. همچنین خریدار باید 70 درصد محصول را بر مبنای همکاری با یکی از دو خودروساز داخلی برای به‌کارگیری پلتفرم آن‌ها و یا همکاری مشترک با یک خودروساز خارجی تولید نماید.

منطقی افزوده است: میزان خودکفایی برای آغاز کار بالای 51 درصد و زیرمجموعه‌های کلیدی محصول نیز باید جز اقلام بومی سازی شده و یا تامین از سازندگانی باشد که دسترسی به آن‌ها در همه شرایط سیاسی مقدور است.

وی این اقلام را قوای محرکه (موتور، گیربکس و سامانه تعلیق)، بدنه و مجموعه‌های حساس الکترونیکی عنوان کرد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: 30 درصد سبد محصول می‌تواند شامل خودروهایی باشد که به‌صورت قطعات منفصله وارد می‌شود. البته در سیاستگذاری جدیدی که مصوب خواهد شد، این خودروها شامل تعرفه‌های خودروهایی خواهد بود که به‌صورت کامل وارد می‌شوند.

منطقی همچنین تسلط بر روی مباحث کسب و کار خودرویی، مباحث مالی و اقتصادی، مباحث فناوری محصول، فرآیندهای تولید خودرو و ارتباطات بین‌المللی را از جمله صلاحیت‌های حرفه‌ای تیم مدیریتی خریداران اعلام کرده است که باید به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.

وی در بخش دیگر این ابلاغیه خاطرنشان کرده است: طی سه سال از آغاز تولید، میزان صادرات محصول باید به 20 درصد برسد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصرف سوخت سبد محصول تولیدی زیر 5 لیتر در 100 کیلومتر را نیز از جمله استانداردهای زیست محیطی مورد نیاز اعلام کرد.

منطقی در ادامه تاکید کرده است: شرکت‌های خودروسازی پس از واگذاری لازم است در طی یک سال به 80 درصد ظرفیت اسمی سایت تولید برسند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های خودروسازی پس از واگذاری ظرف ده سال آتی امکان واگذاری و فروش اراضی متعلق به سایت‌های تولید را ندارند و تنها پس از گذشت مدت مذکور و تحقق شرایط فوق الذکر، زمین‌ها به مالکیت قطعی درخواهد آمد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین متذکر شده است: سه سال پس از واگذاری ضروری است تا محصولات خودروسازان قابلیت رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد تا در اثر کاهش تعرفه واردات، قادر به تداوم تولید در کشور باشند.

منطقی در پایان اظهار امیدواری کرد با اجرای این سیاست‌ها، خصوصی سازی خودروسازهای بزرگ مصادف با ارتقا ارزش افزوده و اشتغال دانش بنیان این صنعت در کشور باشد.

شایان ذکر است، پیش از این در 14 آذر، الزامات واگذاری در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به منظور تحقق هدف "ارتقا سطح کارآیی، بهره وری و نوآوری در صنعت خودرو کشور" و همچنین رعایت الزامات سند نهایی خروج دولت از تصدی گری صنعت خودرو در نشستی با حضور "حسین قربان زاده" معاون وزیر و ريیس کل سازمان خصوصی سازی، "منوچهر منطقی" معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت و "علی نبوی" معاون وزیر و ريیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مورد توافق قرار گرفته بود.

در این صورتجلسه آمده بود:

1- سند استراتژی صنعتی بلند مدت و باثبات صنعت خودرو (10 ساله) تا پایان بهمن سال 1401 با محورهای زیر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و به سازمان خصوصی سازی ارسال خواهد شد:

الف) بهبود فضای تولید و کسب و کار و ارتقا سطح رقابت پذیری و پیش بینی پذیری صنعت خودرو

ب) عدم مداخله دولت در بنگاه‌ها و تنظیم قواعدی که شرایط تحمیلی و ناعادلانه‌ای برای بنگاه ایجاد نکند، چنان که برای همه فعالان صنعت خودرو، شرایط و اقتضايات حضور در این صنعت کاملا شفاف و قابل پیش بینی باشد.

ج) این سند باید در تاریخ یاد شده برای اطلاع عموم مردم به‌صورت وسیع منتشر شود.

2- تا پایان سال 1401 همه محصولات ایران خودرو و سایپا از شمول قیمت گذاری دستوری خارج خواهد شد.

سازوکار اجرایی این توافق تا پایان آذر 1401 توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ارايه خواهد شد.

3- تکالیف عرضه و فروش محصول خارج از قواعد بازار که منجر به کاهش درآمد (افزایش هزینه‌ها) برای خودروسازها شود، منوط به جبران منابع آن، قبل از اجرای تکالیف است.

4- سهام تودلی (چرخه‌ای) ایران خودرو و سایپا تا پایان سال جاری واگذار خواهد شد.پ

5- در صورت عدم واگذاری سهام چرخه‌ای (تودلی) در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا از ابتدای 1402 به بعد، حق رای ناشی از این سهام در مجامع این شرکت‌ها سلب خواهند شد.

 

 

 

فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین فردا آغاز می‌شود کسادی بازار مسکن در اولین روزهای سال «دولت دخالت نکند، قیمت سهام بالا می‌رود» هزینه 240 میلیارد دلاری چین برای تحقق پروژه «یک کمربند، یک جاده» پرونده مسکن مهر تا تابستان امسال بسته خواهد شد عکس| درخواست جالب یک شهروند در روزنامه: پارتی لازم دارم! قیمت ارزانترین و گرانترین گوشی آیفون در بازار بورس در آستانه فتح قله تاریخی سال 99/ بازار سرمایه می‌تواند ضربه‌گیر تورم باشد آمادگی کامل ناوگان امدادی ایران خودرو در هفته دوم نوروز اعطای سهام عدالت به جاماندگان سرانجام عملیاتی خواهد شد؟ ریل‌گذاری صنعت آب و برق برای توسعه اقتصاد کشور تثبیت جایگاه ایران در رتبه هشتم تولید سیمان جهان آمادگی کامل ناوگان امدادی ایران خودرو در هفته دوم نوروز چرا پول انصرافی‌های خرید خودرو آزاد نمی شود؟ حضور بیش از 3 هزار و 500 اکیپ امدادی فعال در سراسر ایران درآمد نفتی سال 1401 ایران، معادل سود یک ماه شرکت عربستانی بدهی بانک ها به بانک مرکزی در 10ماه بیش از 2برابر شد! / رکورد 11ساله با رشد 77.2درصدی در آذر ماه شکس... فعالان عرصه تولید کشور نگران تامین برق پایدار نباشند شرایط عمومی قراردادهای واگذاری (فاکتورینگ) ابلاغ شد خیز برداشتن قیمت میوه در بازار/ میوه گران می شود؟ تثبیت جایگاه ایران در رتبه هشتم تولید سیمان جهان رشد 34 هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز هفته روایت اکونومیست از سقوط ریال؛ در طول یک دهه ریال 94 درصد سقوط کرد! فعالان عرصه تولید کشور نگران تامین برق پایدار نباشند آبگیری سدهای «کهیر» و «شهری کور» سیستان و بلوچستان در آینده نزدیک تورم وارد عصر جدیدی شده است/ مسگری: دستیابی به تورم 20 تا 30 درصدی در حد آرزو می‌ماند آریا و فروش عالی 3.241 میلیارد تومانی رشد 34 هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته «گرانی»کام مسافران نوروزی را تلخ کرد/دشواری اسکان در سرما و باران بورس به سقف تاریخی نزدیک شد آخرین وضعیت بدهی‌‎های خارجی ایران به دلار و یورو واکنش سازمان برنامه به تاخیر در پرداخت حقوق شب عید معلمان/ هزینه‌ها از سقف قانونی عبور کرده بود/ 24 ... مجارستان بی‌اعتنا به تحریم‌ها، مراودات با روسیه را تقویت می‌کند علت تاخیر در پرداخت حقوق شب عید معلمان مشخص شد رشد پول به بیش از 70درصد رسید! / چرا رشد نقدینگی کم اما تورم زیاد شد؟ صعود 34 هزار واحدی شاخص بورس هزینه زندگی چطور با یک همبرگر اندازه‌گیری می‌شود؟ رشد 11.6 درصدی بخش صنعت در پاییز 1401/ بالاترین نرخ رشد فصلی صنعت در 5 سال گذشته ثبت شد شاخ و شانه کشیدن مرسدس بنز برای تسلا/ عکس افزایش صادرات و واردات گمرکی هیچگونه اختلالی در سامانه های خدمات دهی بیمه سلامت وجود ندارد/ رصد و نظارت لحظه ای وزارت بهداشت بر ا... موافقت‌نامه و شرایط عمومی قرارداد‌های واگذاری (فاکتورینگ) ابلاغ شد انتقاد از امضای یک مصوبه غیرقانونی/ تلاش کارگران برای ابطال دستمزد 1402 هشدار سطح قرمز برای کاهش شدید دما و خسارت به صنعت کشاورزی ریل‌گذاری صنعت آب و برق برای توسعه اقتصاد کشور ملاک ابقاء یا حذف مدیران در سال جدید رضایتمندی عمومی است اعلام متوسط نرخ دلار در دی ماه سال گذشته پاسخ ارسالی نماینده سهامداران شرکت پدیده در هیات مدیره "گشان" به انتشار یک گزارش نرخ دلار و یورو در مرکز مبادلات ارزی افزایش 2.7 واحد درصدی پایه پولی و کاهش 5.7 واحد درصدی نقدینگی در دی ماه 1401