مالیات شرکت‌های بورسی، 7 هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد

مالیات شرکت‌های بورسی، 7 هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد

در خصوص کاهش 5 درصدی مالیات شرکت های تولیدی نیز باید اشاره کرد که این بند، 6 تا7 هزار میلیارد تومان کاهنده مالیات شرکت های بورسی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، میثم فدایی سرپرست فرابورس ایران در رابطه با تاثیرات مصوبه جدید دولت در حمایت از بازار سرمایه گفت: نهاد‌های بزرگی در بازار سرمایه حاضر هستند که سهامداران زیادی دارند.

او گفت: صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار به عنوان بازار گردان عمل می‌کنند. صندوق توسعه بخشی از حقوق و مبالغ کارگزاری را دریافت می‌کند. دولت در رابطه با صندوق تثبیت نکاتی داشت که عمل نشد، اما اکنون مبلغی برای حمایت از صندوق از مالیات نقل و انتقال سهام و معاملات به این صندوق واریز خواهد شد. موضوع بعد مربوط به واریز 30 هزار میلیارد تومان بوده است که برای این صندوق‌ها نکته مثبتی است.

فدایی گفت: در رابطه با فروش اوراق بدهی باید گفت یک منبع ورودی و یک منبع خروجی داریم که به طور مثال در اوراق مشارکت خروجی وجود دارد. دولت همواره علی رغم تنگا‌ها هیچ گونه تاخیری در پرداخت اصل و سود اوراق نداشته است. باید به خالص جریان بازار بدهی در هنگام انتشار اوراق توجه شود.

در ادامه فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه گفت: در رابطه با بند معدن، این موضوع نه تنها در بازار سرمایه بلکه در طیف وسیع تری موثر است. در خصوص کاهش 5 درصدی مالیات شرکت های تولیدی نیز باید اشاره کرد که این بند، 6 تا 7 هزار میلیارد تومان کاهنده مالیات شرکت های بورسی است. 

او گفت: صندوق توسعه و تثبیت از دهه 90 وجود دارند از کارکرد‌های این صندوق کمک به تعادل بازار و حمایت از آن است، به ویژه در زمانی شرایط حساس است. دغدغه‌ای که وجود دارد این است که باید یک درصد از صندوق توسعه ملی به بازار می‌آمد، اما با مشکلاتی همراه بود.

او گفت: چالش اساسی دیگری که وجود داشت این بود که بانک مرکزی نرخ تسعیر را به شکلی متفاوت اعلام می‌کرد. سهم سهامداران بر اساس ارز پایین تسهیل و مالیات براساس نرخ نیمایی بود و خواسته سهامداران روشن شدن، تعدیل و تحلیل پذیر بودن این موضوع بوده است. روشن شدن و مشخص شدن این موضوع سبب شناسایی سود برای بانک‌ها خواهد بود.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه گفت: مردم و سهامداران به ویژه در استان‌ها چیزی که از دولت می‌خواستند این بود که فرمول دولت در حوزه معدن ثابت بماند تا سرمایه گذاران بتوانند برنامه ریزی مناسبی داشته باشند که خوشبختانه در این مصوبه این موضوع رخ داده است.

او افزود: از دولت قبل، یک فرمول اشتباه در سیاست انرژی به ارث بردیم که 50 درصد قیمت گاز براساس هاب های انگلیس، هلند، آمریکا و کانادا تعیین می شود. این فرمولی که اخیرا در این 10 فرمان لحاظ شده است، تا حدودی اشتباهات گذشته را اصلاح می کند، اما هنوز جای خالی سیاست های اقتصادی مشخص در حوزه انرژی وجود دارد. 

دارابی گفت: دولت عرضه‌هایی در بازار مانند پالایش یکم و دارایکم داشت، اما به دلیل نداشتن بازار گردان شرایط مناسبی ندارند و این نگرانی وجود داشت که دولت آن‌ها را رها کرده است. اما این موضوع و بند 10 درصدی که فروش رفت باید در بازار گردانی هزینه شود، موضوعی است که از نگرانی‌ها کم می‌کند.

او گفت: در مهر ماه نرخ بین بهره بانکی تغییر کرد و این موضوع با شاخص ارتباط دارد که باید یک هماهنگی بین بازار و بانک مرکزی شکل گیرد؛ که در این مصوبه به خوبی به آن اشاره شده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد