خبری جدید درباره انتخابات سهام عدالت

خبری جدید درباره انتخابات سهام عدالت

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: 30 میلیون نفر سهامدار غیرمستقیم شرکت‌های سهام عدالت در 31 استان دارای 380 هزار میلیارد تومان سرمایه هستند و حق آنهاست که بخواهند درباره سرنوشت سرمایه خود تصمیم بگیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی عسکری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد از برگزاری انتخابات تعیین هیات‌مدیره شرکت‌های سهام عدالت در استان‌ها در روزهای آینده خبر داد و گفت: تا پایان سال گذشته قرار بود انتخابات شرکت‌های سهامی عدالت در استان‌ها انجام شود اما به دلیل اینکه استعلام شرایط عمومی و همچنین احراز شرایط تخصصی و حرفه‌ای برخی از کاندیداها کسب نشده بود و به صورت کامل انجام نشد، برگزاری انتخابات به تعویق افتاد.

وی ادامه داد: این انتخابات برای یک فرصت مناسب در تاریخ دیگر به تعویق افتاد و قرار نبود که انتخابات به صورت کامل حذف یا لغو شود و برنامه ریزی شده تا در اردیبهشت‌ماه انتخابات به اجرا می‌رسد.

عسکری تاکید کرد: شورای عالی بورس در آ‌خرین جلسه سال 99 و اولین جلسه 1400 مقرر کرد که سازمان بورس برنامه زمان‌بندی برای انتخابات شرکت‌های سهام عدالت در استان‌ها را ارايه دهد و برخی از این شرکت‌ها که در سال گذشته مرحله اول انتخابات را برگزار کرده بودند، مرحله دوم مجمع و انتخابات را امسال برگزار می‌کنند و شرکت‌هایی که مجمع و مرحله اول انتخابات آ‌نها برگزار نشده هر دو مرحله را طی اردیبهشت ماه به اجرا می‌رسانند.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه افراد برای اعلام کاندیداتوری خود تا 28 فروردین ماه مهلت ثبت نام در سایت ستان را دارند گفت: برگزاری مجامع برای شرکت‌ها از اواسط اردیبهشت ماه تا نیمه اول خردادماه انجام می‌شود.

عسکری با تاکید بر اینکه مقام‌های رسمی کشور این نیاز را دیدند تا در شرکت‌های سهام عدالت و نحوه مدیریت این شرکت‌ها بازنگری صورت بگیرد، اظهار داشت: از زمانی که شرکت‌های سهام عدالت شکل گرفتند تا به امروز که 10 سال از آن می‌گذرد اعضای هیات مدیره تغییری نکردند بنابراین بازنگری در این مجموعه‌ها ضروری است تا این شرکت‌ها بتوانند در چارچوب قواعد شرکت‌داری اداره شوند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری این شرکت‌ها باید در بورس پذیرفته شوند تا علاوه بر ظهور شفافیت کامل در عملکرد این شرکت‌ها، امکان خرید و فروش سهام برای سهامداران و اعضا فراهم شود و تمام این اقدامات باید در یک شرایط رقابتی شکل بگیرد که لازمه آن پذیرش شرکت‌ها در بورس است.

عسکری با تاکید بر اینکه شرکت‌ها باید در فرآیند بورس فعالیت کنند گفت: پذیره‌نویسی و ثبت این شرکت‌ها در بورس سال گذشته انجام شد و پس از انتخابات و برگزاری مجامع فوق‌العاده، این شرکت‌ها به عنوان شرکت‌های بورسی فعال خواهند بود و اعضای هیات‌مدیره آنها از این پس بر اساس صلاحیت حرفه‌ای و تخصص انتخاب می‌شوند و هر فردی برای اینکه عضو هیات مدیره این شرکت‌ها باشد باید صلاحیت فنی در زمینه شرکت‌داری را داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد تاکید کرد: مدیران شرکت‌های سهام عدالت در استان‌ها باید پاسخگوی عملکرد خود به سازمان بورس باشند بنابراین از این جهت، انتخابات پیش رو بسیار مهم است و اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها باید در شرایط رقابتی انتخاب شوند.

وی با اشاره به اینکه شرایط افراد برای شرکت در انتخابات و ورود به هیات‌مدیره این شرکت‌ها گفت: مهمترین مووضوع این است که شرایط حرفه‌ای، فنی و تخصصی و عمومی کاندیداها احراز شود و هر کسی که سهامدار شرکت‌های سهام عدالت باشند و این شرایط را داشته باشند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

عسکری افزود: طبق مصوبه سال گذشته شورای عالی بورس افراد می‌توانند وارد خرید و فروش سهام عدالت شوند و در بازه زمانی که آزادسازی سهام عدالت صورت گرفت هر کسی می‌توانست سهامدار این شرکت‌ها باشد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به شرکت‌هایی که تا کنون مجمع آنها برگزار نشده بود گفت: 16 شرکت مرحله اول مجمع را برگزار کردند و در حال برگزاری مرحله دوم هستند. مرحله دوم بر اساس قانون تجارت می‌تـواند انجام شود. برای دیگر شرکت‌ها نیز باید برگزاری مجامع با رعایت شرایط قانونی و آیین‌نامه آزادسازی سهام انجام خواهد پذیرفت.

وی تاکید کرد: مجامع و انتخابات هیات‌مدیره شرکت‌ها باید تا 15 خرداد انجام شود و اگر شرکتی به هر دلیل نتوانست این مراحل را پشت سر بگذارد انتخابات آن بعد از انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

عسکری با تاکید براینکه در حال حاضر ارزش روز دارایی‌های سهامداران غیرمستقیم شرکت‌های سهام عدالت در استان‌ها حدود 380 هزار میلیارد تومان است گفت: 30 میلیون نفر سهامدار غیرمستقیم شرکت‌های سهام عدالت در 31 استان دارای 380 هزار میلیارد تومان سرمایه هستند و حق آنهاست که بخواهند درباره سرنوشت سرمایه خود تصمیم بگیرند.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به ایرادات مدیریت شرکت‌ها در هیات‌مدیره‌های 10سال گذشته گفت: پس از شکل‌گیری شرکت‌های سهام عدالت چه استانی و چه شهرستانی تا به امروز هیچ انتخاباتی برای تعیین هیات مدیره‌ها برگزار نشده است و 10 سال است که این شرکت‌ها با همان هیات‌مدیره اولیه اداره می‌شوند که این موضوع با چارچوب قانون تجارت سنخیت ندارد.

وی با بیان اینکه انتخابات باید در دوره های زمانی مشخص برگزار شوند و اعضای هیات مدیره توسط سهامداران تعیین شود گفت: این شرکت‌ها باید بورسی شوند و سالانه عملیات حسابرسی آنها به اجرا برسد و کاملا شفاف عمل کنند اما متاسفانه این رویه در 10 سال گذشته متداول نبوده و به همین دلیل درخواست مقامات کشور بورسی شدن این شرکت‌ها و شفاف شدن فعالیت آنها است.

عسکری تاکید کرد:‌ از این پس تمام شرکت‌های سهام عدالت استانی باید مانند هر شرکت بورسی دیگر گزارش‌های مالی لازم را در مقاطع تعیین شده در سال به سازمان بورس ارايه دهد و سازمان بورس نماد این شرکت‌ها را کنترل کند.

وی تاکید کرد: انتخابات برای تعیین هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت حقی است که به مردم داده شده تا درباره سرنوشت دارایی خود تصمیم بگیرند و از مدیران درباره چگونگی اداره آن مطالبه‌گری کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد ادامه داد: در این دوره خود سهامداران اعضای هیات‌مدیره را انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به مقاومتی که برخی از اعضای هیات مدیره فعلی برای برگزاری این انتخابات دارند گفت:‌ مهمترین دلیل این است که اعضای فعلی در هیات‌مدیره که صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی ندارند و در چارچوب ضوابط بورس نمی‌گنجند، باید جابجا و حذف شوند.

عسکری تاکید کرد: ما به عنوان مسيول باید این حق را به مرم بدهیم که در مورد دارایی و سرمایه خود و سرنوشت آن در آینده تصمیم بگیرند و نهادهای تخصصی فعالیت این شرکت‌ها را نظارت کنند و بدانند که سرمایه مردم در مسیر درست به کار گرفته شده یا نه.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه برگزاری انتخابات همچنان اینترنتی و الکترونیکی خواهد بود گفت: سهامداران بسیار پراکنده هستند همچنین شرایط کرونا هم اجازه نمی‌دهد که همه سهامداران را در یک نقطه جمع کنیم تا انتخابات برگزار شود و به خاطر اینکه حقوق تمام سهامداران محفوظ شود نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیکی اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شرط شرکت در انتخابات سجامی شدن است گفت:‌ هم اکنون به صورت میانگین بیش از 60 درصد از سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت در کل کشور سجامی شدند و فقط دو استان جمعیت سجامی زیر 51 درصد دارد و در استان‌هایی هم این جمعیت به بیش از 70 درصد رسیده است.

عسکری گفت: تاکنون 1500 نفر در سراسر کشور برای کاندیداتوری انتخابات هیات‌مدیره شرکت‌ها ثبت نام کردند که سازمان بورس تا پایان فروردین ماه استعلامات افرادی که مدارکشان کامل است را انجام می‌دهد و احراز شرایط آنها را اعلام خواهد کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد همچنین درباره جداسازی شرکت سهام عدالت استان تهران با استان البرز اظهار داشت: قبلا البرز و تهران یک شرکت بودند که مراحل تفکیک آنها در حال انجام است و گزارش‌های حسابرسی و صورت‌های مالی آنها تفکیک شده و اقدامات پذیره نویسی آنها در حال انجام است.

مطالعه بیشتر: آخرین زمان واریز سود سهام عدالت کی است؟

 

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد