قیمت مرغ به 50هزار تومان می‌رسد

قیمت مرغ به 50هزار تومان می‌رسد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به‌عنوان‌مثال قیمت جهانی هر کیلو مرغ 1.8 تا 1.9 دلار است که با ارز 4200 به معنای قیمت حدود 8 هزار تومان است، اما با وجود اختصاص این ارز به واردات نهاده‌های دام و طیور، قیمت مرغ در حال حاضر حدود 35 هزار تومان است. درحالی‌که با ارز 28 هزار تومان قیمت مرغ به 50 هزار تومان می‌رسد.

دیده‌بان ایران: مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه به لایحه دولت در جهت حذف ارز 4200 تومانی و همچنین تورم احتمالی ناشی از آن گفت: « در حال حاضر با تورم 50 درصدی به روایت مرکز آمار و حدود 60 درصد به روایت بانک مرکزی مواجه هستیم. تلاش‌های دولت برای جبران کسری بودجه با فاصله زمانی تاثیر خود را بر مهار تورم خواهد گذاشت. در شرایطی که چنین تورم بالایی داریم، حذف ارز 4200 هم حتما موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد».

وی می‌گوید: «به‌عنوان‌مثال قیمت جهانی هر کیلو مرغ 1.8 تا 1.9 دلار است که با ارز 4200 به معنای قیمت حدود 8 هزار تومان است اما با وجود اختصاص این ارز به واردات نهاده‌های دام و طیور، قیمت مرغ در حال حاضر حدود 35 هزار تومان است. درحالی‌که با ارز 28 هزار تومان قیمت مرغ به 50 هزار تومان می‌رسد. با حذف ارز 4200 همین میزان افزایش قیمت در تخم‌مرغ، لبنیات و روغن را نیز باید متصور بود. اگرچه این اتفاق در مقایسه با فسادی که وجود دارد و رانتی که به‌طور مثال در فاصله قیمت 8 هزار تومان تا 35 هزار تومان مرغ به جیب دلالان می‌رود، از منظر اقتصادی بهینه است ولی از منظر اجتماعی جامعه تحمل پذیرش گرانی بیشتر در اقلام خوراکی را ندارد و توزیع یارانه نقدی هم جبران‌کننده افت قدرت خرید بسیاری از اقشار نخواهد بود».

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد