‌قبض برق یک مشترک با مصرف نجومی و هشت برابر مشترکان عادی ‌

‌قبض برق یک مشترک با مصرف نجومی و هشت برابر مشترکان عادی ‌

قبض برق یک مشترک پرمصرف ثروتمند در منطقه‌ای مرفه‌نشین نشان می‌دهد این مشترک خانگی با مصرف نجومی 7.6 برابر الگو، قبض 3 میلیون تومانی دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مشترکان بسیار پرمصرف برق یکی از عوامل شکل‌گیری خاموشی به حساب می‌آیند، به نحوی‌که میزان مصرف فراتر از الگوی آن‌ها سبب می‌شود تا بخشی از مشترکان خانگی کم مصرف امکان استفاده برق در حد الگوی تعیین شده را نداشته باشند و دچار قطعی برق شوند.

با وجود اینکه وزارت نیرو نسبت به اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف اقدام کرد اما این مشترکان عمدتا پردرآمد بدون توجه به این مسيله همچنان به مصرف نجومی خود ادامه می‌دهند.

* مصرف نجومی برق برای ثروتمندان چقدر آب می‌خورد؟

در همین راستا پایش مصرف برق یک مشترک بسیار پرمصرف ساکن یکی از مناطق مرفه‌نشین کشور تا تاریخ 15 فروردین‌ماه سال 1400 بیانگر تداوم مصرف نجومی است. این مشترک خانگی بسیار پرمصرف یا به عبارت دیگر بد مصرف برق در یک دوره 73 روزه 3 هزار 694 کیلووات ساعت برق استفاده کرده است. بر این مبنا متوسط مصرف 30 روزه این مشترک معادل 1518 کیلووات ساعت است.

ابعاد مصرف نجومی این مشترک ثروتمند زمانی عیان می‌شود که بدانیم متوسط الگوی مصرف سایر مشترکان خانگی برق در محل زندگی این مشترک به طور متوسط 200 کیلووات ساعت در هر ماه است. بر این مبنا مشترک یاد شده 7.6 برابر یک مشترک عادی از انرژی برق استفاده کرده است.

در شرایطی که برق یاد شده توسط این مشترک به دلیل محروم کردن کشور از فرصت صادرات برق با نرخ صادراتی محاسبه می‌شد، هزینه برق این مشترک 1 میلیون 690 هزار تومان بیشتر می‌شد، در حالی که یک مشترک کم مصرف در بیشترین حالت تنها 380 هزار تومان یارانه دریافت می‌کند. به معنای دیگر این مشترک ثروتمند تنها در یک ماه 4.5 برابر مشترکان کم مصرف عمدتا کم درآمد یارانه بخش برق را دریافت کرده است.

مصرف نجومی این مشترک خانگی ساکن در یک منطقه پردرآمد سبب شده تا قبض 3 میلیون و 135 هزار تومانی برای این مشترک صادر شود و حتی این مبلغ نیز نتواند مانعی بر اسراف انرژی توسط این مشترک برق خانگی شود.

*مشترکان پرمصرف اسراف نمی‌کردند، برق قطع نمی‌شد

به گزارش فارس، بر مبنای آمار مستند ارايه شده در تابستان سال 1400، میزان انرژی که صنعت برق نتوانست برای نیاز صنعت و بخش خانگی تامین کند، معادل 7 میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

نکته جالب اینجاست که در همان بازه زمانی، میزان مصرف فراتر از الگوی مشترکان خانگی پرمصرف دقیقا معادل 7 میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود. تفسیر این آمار آن است که اگر در سال گذشته همه مشترکان برق خانگی الگوی مصرف را رعایت می‌کردند، هیچ خاموشی به سایر مشترکان از جمله مشترکان صنعتی و بخش خانگی تحمیل نمی‌شد.

* قطعی برق 10 میلیون نفر به دلیل مصرف نجومی مرفه‌

علاوه بر تحلیل یاد شده، میزان مصرف برق فراتر از الگوی مشترکان پرمصرف خانگی در سال گذشته معادل مصرف ماهانه 2.9 میلیون مشترک خانگی است.

این یعنی اسراف پرمصرف‌های عمدتا ثروتمند زمینه قطعی برق 2.9 میلیون خانوار را در تابستان مهیا کرد و نزدیک به 10 میلیون جمعیت کشور دچار خاموشی شدند.

* ضرر 10.5 هزار میلیاردی پرمصرف‌ها به اقتصاد کشور

بر اساس نظرات بسیاری از کارشناسان مشترکان پرمصرف علاوه بر ایجاد خاموشی ضربات اقتصادی سنگینی را نیز به کشور وارد می‌کنند. در همین راستا مصرف برق معادل 7 میلیارد کیلووات ساعت فراتر از الگو در صورتی که در 12 ماه سال به طور متوسط در نظر گرفته شود، 3 ماه صرف تامین برق کشور و 9 ماه مازاد مصرف خواهد بود و می‌توان با صادرات آن زمینه کسب درآمد ارزی برای کشور را مهیا کرد.

از این رو اگر نرخ صادرات برق را در کمترین حالت معادل 8 سنت دلار به ازای هر کیلووات ساعت در نظر بگیریم، صادرات برق مازاد الگوی مصرف بخش خانگی در 9 ماه از سال 420 میلیون دلار ارزش دارد. با فرض نرخ دلار 25 هزار تومان این درآمد ارزی معادل 10.5 هزار میلیارد تومان تلقی می‌شود.

به عبارت دیگر مصرف نجومی مشترکان برق خانگی ساکن در مناطق مرفه‌نشین، 3 ماه از سال به سایر مشترکان کم مصرف خاموشی تحمیل می‌کند و در 9 ماه دیگر سال نیز فضای اقتصادی کشور را از درآمد 10.5 هزار میلیارد تومانی محروم می‌کنند.

* تامین پایدار برق منوط به تغییر رفتار پرمصرف‌ها

کارشناسان صنعت برق معتقد هستند، پرمصرف‌ها علاوه بر ایجاد هزینه کلان برای مردم و فضای اقتصاد کشور، ضرر بزرگی را به نیروگاه‌ها نیز وارد می‌کنند. بر این مبنا پرداخت یارانه کلان انرژی به مصرف برق این مشترکان سبب شده است تا گردش مالی یک واحد نیروگاهی در ایران یک بیست و چهارم واحدهای نیروگاهی در سراسر دنیا باشد.

بر این مبنا به نظر می‌رسد، تامین برق پایدار در تابستان سال 1401 منوط به تغییر رفتار جدی مشترکان بسیار پرمصرف عمدتا ثروتمند بستگی دارد و اگر این مشترکان به مصرف نجومی خود ادامه دهند، ضرر و زیان بسیاری به کشور تحمیل می‌شود.

پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد