تاثیر مذاکرات جدید بر نرخ ارز / نرخ ایده‌آل دلار چقدر است؟

تاثیر مذاکرات جدید بر نرخ ارز / نرخ ایده‌آل دلار چقدر است؟

به اعتقاد مهدی سوری حتی اگر برجام بتواند تاثیر چشم‌گیری هم داشته باشد و نرخ ارز را دچار ریزش شدید کند، این ریزش اکنون به نفع اقتصاد نیست. او می‌گوید: نرخ ایده‌آل دلار اکنون 20 تا 22 هزار تومان است؛ بیشتر از آن به معیشت مردم و کمتر از آن به کسب و کارها آسیب وارد می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، نرخ دلار صرافی ملی در هفته‌ای که گذشت مجموعا 744 تومان کاهش یافت و درواقع سه درصد ارزان‌تر شد. این روزها با بیشتر شنیده شدن زمزمه‌های برجام به نظر می‌رسد دوباره معامله‌گران در بازار ارز بیشتر بر مبنای اخبار موقعیت خرید و فروش خود را تعیین می‌کنند. با این حال به باور فعالان بازار ارز این بار از خوش‌بینی‌های سابق خبری نیست و معامله‌گران اگرچه دست به عصا جلو می‌روند اما اجازه نمی‌دهند سیگنال‌های هیجانی برجام مسیر معاملات آنان را منحرف کند.

همین هم باعث شده با وجود برگزاری جلسات نشست برجامی در هفته گذشته، نرخ ارز در بازار آزاد در مسیر سابق خود حرکت کند و ریزشی در کار نباشد.

امیدها نسبت به نتیجه‌بخش بودن گفتگوهای برجام این بار کمرنگ‌تر از همیشه هستند. تقابل درخواست رفع همه تحریم‌ها از سوی ایران در برابر بازگشت گام به گام آمریکا یکی از دلایل آن است. با توجه به این که به نظر می‌رسد همه چیز احتمالا به توان اروپا در میانجی‌گری مناسب و یافتن نقطه تعادل در این میان بستگی داشته باشد، معامله‌گران ارزی هم با توجه به میزان خوش‌بینی نسبت به این میانجی‌گری، دست به خرید یا فروش می‌زنند.

در طرف دیگر ماجرا اما کارشناسانی از جمله بهاءالدین حسینی‌هاشمی و داوود سوری قرار دارند که معتقدند خوش‌بینی به تاثیر برجام، حتی در صورت بازگشت طرفین به آن، واهی است چرا که وضعیت قرمز برخی شاخص‌های اقتصادی از جمله رشد افسارگسیخته نقدینگی به سرعت تاثیر برجام را خنثی می‌کند. بنابراین چند روز پس از بازگشت احتمالی به برجام و فروکش کردن هیجات در بازار ارز آش همان است و کاسه همان.

حالا مهدی سوری، کارشناس بازارهای مالی، در گفتگو با تجارت‌نیوز از بعد دیگری از ماجرا می‌گوید. به باور او حتی اگر برجام بتواند تاثیر چشم‌گیری هم داشته باشد و نرخ ارز را دچار ریزش شدید کند، این ریزش اکنون به نفع اقتصاد نیست.

اجازه کاهش بیش از حد دلار داده نشود

این کارشناس معتقد است مادامی که تولید نقدینگی شتاب بیشتری از رشد اقتصادی ما دارد، تورم جز لاینفک اقتصاد ماست. با این حال بهبود روابط تجاری و اقتصادی کشور در پی برجام می‌تواند از یکسو رشد اقتصادی ما را به بهبود ببخشد و از طرف دیگر با افزایش درآمدهای ارزی دولت، کسری بودجه کم و تولید نقدینگی محدودتر می‌شود.

او می‌افزاید: البته مهم‌تر از توافق این است که ما بتوانیم از آن به شکل بهینه استفاده کنیم. متاسفانه ما در فرصت قبلی برجام نتوانستیم از آن خوب استفاده کنیم. نکته دیگر آن است که افزایش نرخ ارز و جهش‌های ارزی منشا بسیاری از فسادها، پایین آمدن قدرت خرید مردم و کاهش رفاه عمومی بوده اما در شرایط فعلی کاهش شدید نرخ ارز هم به علت ساختار اقتصادی‌مان به کسب و کارها آسیب می‌زند.

سوری ادامه می‌دهد: مثلا وقتی کارخانه‌ای مواد اولیه‌اش را با دلار 25 هزار تومانی خریده، فروش محصولاتش با دلار کمتر از 20 هزار تومانی امکان ندارد و باعث ورشکستگی کسب و کار می‌شود. بنابراین در اقتصاد ما نرخ ارز باید ثبات داشته داشته باشد، کسب وکارهای ما برای ادامه فعالیت متاسفانه به مقدار کمی تورم نیاز دارند و تا زمانی که ساختار این وضعیت در اقتصاد ما اصلاح نشود، به اجبار باید ادامه یابد.

این کارشناس تاکید دارد که حتی اگر با برجام مسيله نقدینگی ما بهبود پیدا کند، بهترین تصمیم این است که اجازه کاهش بیش از حد دلار هم داده نشود، چون از نظر رفاه عمومی هم دست آخر تفاوتی به ‌حال مردم نمی‌کند؛ بارها شاهد بودیم اجناسی که با بالا رفتن دلار بالا رفتند با پایین آمدن دلار ارزان نشدند.

قیمت ایده‌آل دلار

سوری در پاسخ به این سوال که اصلا آیا با وجود نقدینگی بیش از سه هزارهزارمیلیارد تومانی امکان ریزش شدید دلار با برجام وجود دارد؟ می‌گوید: در اقتصادی که توسط دولت اداره می‌شود، توازن قدرت در آن برقرار نیست و یک تصمیم سیاسی می‌تواند معادلات اقتصادی را تغییر دهد، امکان همه چیز هست‌ اما شرایط مثبت و بهینه‌ای وجود ندارد و افرادی که قرار است این تصمیم را بگیرند انگیزه برای این کار ندارند.

او با یادآوری نقش دولت در تعیین نرخ ارز ادامه می‌دهد: بزرگترین تولید کننده و مصرف‌کننده ارز در کشور ما دولت است. ما در ریزش قبلی قیمت دلارهم شاهد بودیم که صرافی‌های بانکی شروع به خرید دلار کردند و از کاهش بیشتر نرخ ارز جلوگیری کردند وگرنه دلار می‌توانست بین 20 تا 22 هزار تومان پایین بیاید.

این کارشناس در نهایت تاکید می‌کند که قیمت 20 تا 22 هزار تومان برای دلار در شرایط فعلی ما بسیار ایده‌آل است. لازم است توجه شود که کم‌تر از این قیمت به کسب و کارها و بیشتر از آن به معیشت مردم آسیب وارد می‌کند.

مطالعه بیشتر: برجام باعث سقوط قیمت ارز می‌شود؟/ تاثیر برجام بر وضعیت اقتصادی

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد