وعده 5 میلیارد دلاری وزیر نیرو/ تابستان سال بعد برق قطع نمی‌شود؟

وعده 5 میلیارد دلاری وزیر نیرو/ تابستان سال بعد برق قطع نمی‌شود؟

وزیر نیرو به تازگی خبر از عدم قطع برق در تابستان سال آینده داده است و دیروز هم رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران اعلام کرده که قرار است ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزایش یابد اما آیا چنین وعده‌ای اساسا قابل اجراست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران دیروز اعلام کرد که تا تابستان سال آینده، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر 500 مگاواتی افزایش می‌یابد.

به نظر می‌رسد به همین دلیل هم محرابیان، وزیر نیروی دولت سیزدهم وعده داد که در زمستان امسال و حتی تابستان سال بعد، مشکل کمبود برق و خاموشی نداریم.

این در حالی است که استارت خاموشی‌ها تقریبا از اواخر خرداد امسال زده شد. وزیر نیروی وقت، مدیرعامل توانیر و سخنگوی صنعت برق، بارها اعلام کردند که به دلیل افزایش بی‌سابقه دما در تابستان و همچنین استخراج غیرمجاز رمزارزها، کشور قادر به تامین برق نیست.

بعد از آن هم عده‌ای بحث ارزان بودن برق را پیش کشیدند. برخی رسانه‌ها هم این موج را تقویت کردند و می‌گفتند به دلیل ارزان بودن بیش از حد برق در ایران، برخی مشترکان در مصرف برق زیاده‌روی می‌کنند.

آدرس غلط مصرف بالای مردم در تمام تابستان تکرار شد و با وجود این که مدیران برقی کشور چندین بار اعلام کردند که پس از کاهش دما قرار نیست خاموشی داشته باشیم، سخنگوی صنعت برق قبل از شروع زمستان اخطار داد در صورتی که مازوت نسوزانیم، خاموشی‌های زمستان را در پیش داریم.

فریدون عباسی دوانی، رییس کمیسیون انرژی مجلس هم آب پاکی را بر دست مشترکان ریخت و گفت در صورتی که مازوت نسوزانیم، 25 درصد از کشور خاموش می‌شود.

تابستان سال بعد خاموشی نداریم؟

حالا و با وجود این اظهارات، وزیر نیرو وعده‌ای دیگر داده. او گفته که زمستان امسال و همچنین تابستان سال بعد، خبری از خاموشی نیست. اما آیا مشکل تامین برق در کشور واقعا حل شده است؟

محرابیان وعده افزایش ساخت نیروگاه تجدیدپذیر تولید برق داده و نه نیروگاه حرارتی. نیروگاه‌های تجدیدپذیر فقط یک درصد از برق کشور را تامین می‌کنند. تنها 800 مگاوات از 85 هزار مگاوات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود.

حمیدرضا صالحی، عضو هیات مدیره سندیکای برق قبلا به تجارت‌نیوز گفته بود: نیروگاه اتمی، 10 برابر نیروگاه حرارتی هزینه‌بردار است و اگر هزینه ساخت نیروگاه حرارتی هزار مگاواتی، 500 میلیون دلار باشد، تولید هزارمگاوات برق در نیروگاه اتمی، حدود 5 میلیارد دلار هزینه‌زاست.

حالا باید دید با توجه به این که ساخت نیروگاه تولید برق تجدیدپذیر هزینه زیادی دارد، آیا وعده محرابیان واقعا قابل تحقق است؟ آیا تابستان سال بعد هم با مشکل تامین برق روبه‌رو می‌شویم؟

مطالعه بیشتر: هشدار به صنایع/ صادرات سیمان ممنوع می‌شود؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد