افراد حقیقی می‌توانند خودرو وارد کنند؟ / قیمت سانتافه نصف می‌شود؟

افراد حقیقی می‌توانند خودرو وارد کنند؟ / قیمت سانتافه نصف می‌شود؟

نمایندگان مجلس هم نسبت به آزادسازی واردات خودرو موافقت کردند. حال باید دید با اجرای طرح ساماندهی صنعت خودرو قیمت خودروهای خارجی می‌ریزد؟ نگاه فعالان بازار به آزادسازی واردات خودرو چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز مجلس بالاخره رای به آزادسازی واردات خودرو داد. با اجرای این طرح آیا خودروهای ایرانی و خارجی ارزان می‌شود؟ پیش‌بینی تحلیلگران و فعالان بازار خودرو در این زمینه چیست؟ این سوالی است که تجارت‌نیوز در لایو اینستاگرامی به آن جواب می‌دهد.

در این گفتگوی زنده اینستاگرامی ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز در گفتگو با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و عمادالدین جعفری، تحلیلگر صنعت خودرو آینده بازار خودرو در ایران را بررسی می‌کنند.

اینکه چه خودروهایی امکان واردات دارند؟ ریزش قیمت خودرو چقدر امکان دارد و آیا واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی هم اثر می‌گذارد؟

مهدی دادفر در این گفتگوی زنده اینستاگرامی گفت: باید روح قانون واردات خودرو را باید دید. بازار خارجی اگر به راحتی به دست آوردیم به راحتی از دست دادیم. قطعه‌سازان اگر صادراتی دارند به مجموعه‌سازان خودرویی کمک کردند. قطعات به ترکیه صادر می‌شود اما حجم ارزی آن زیاد ندارد.

او اظهار کرد: طرح ساماندهی واردات خودرو برای همه امکان پذیر است. شورای رقابت هم نمی‌گوید چه کسی خودرو بیاورد یا خیر؟ خوشبختانه این طرح این بار عادلانه برای همه قابل اجراست.

دادفر گفت: ارزهای زیادی در خانه مردم موجود است. افراد می‌توانند به وزارت صمت اعلام کنند که چقدر ارز دارند و با آن می‌خواهند خودرو وارد کنند. یعنی با همان دلاری که در گاوصندوق دارند الان می‌خواهند خودرو وارد کنند.

دادفر گفت: این قانون وقع نگرانه است. چقدر ایرانیان با پول خود در کشورهای دیگر ویلا و ساختمان خریدند. راهکار برگشت پول چیست؟ هشت میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند. با پول‌های این افراد می‌توان خودرو وارد کرد. ما در انجمن گفتیم که ما در خارج از ایران ارز داریم. بسیاری از همکاران ما قبل تحریم‌ها کسب وکار داشتند. اما الان کسب و کار آنها قفل شده است. الان آمادگی دارند که با ارزی که در بیرون دارند خودرو وارد کنند. خب اینها به وزارت صمت داخل اعلام می‌کنند وخودرو وارد می‌کنند.

البته استفاده از ارزهای خارج از کشور برای واردات خودرو بارها مورد بررسی قرار گرفته است اما این بار قرار است به صورت جدی روی این مساله کار شود.

جعفری اما در مقابل گفت که این نگاه رویایی است. چون تعرفه واردات خودرو بالاست. آیا قرار است که تعرفه حذف شود؟ پس شما چطور گفتید خودرو 80 درصد ارزان می‌شود؟

دادفر در پاسخ گفت: ریزش 80 درصدی خودرو مربوط به زمانی بود که واردات خودروی دست دوم هم آزاد بود. اما الان تبصره 5 حذف شد. اما اجازه دهید که قیمت یک سانتافه را محاسبه کنیم.

سانتافه در دبی 44 هزار درهم است که با نرخ روز درهم، 330 میلیون تومان می‌شود. تعرفه واردات و سهم نهادها و موارد متعدد را هم که اضافه کنید، نهایتا به قیمت اولیه 250 میلیون تومان اضافه می‌شود. یعنی قیمت سانتافه 580 میلیون تومان می‌شود. حتی اگر واردکننده 300 میلیون هم سود بگیرد، قیمت نهایی خودرو در بازار 800 تا 900 میلیون تومان می‌شود. همین سانتافه در بازار یک میلیارد و 800 میلیارد تومان است. اما این تبصره حذف شد.

دادفر ادامه داد: تنها مشکلی که در طرح ساماندهی خودرو وجود دارد حضور شورای رقابت است. قیمت خودروهای خارجی در حالی با اجرای این طرح ارزان می‌شود که شورای رقابت در بازار خودروی خارجی دخالت نکند.

علاقمندان می‌توانند برای مشاهده این گفتگو، به صفحه اینستاگرام تجارت‌نیوز به آدرس instagram.com/tejaratnews مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد