تحلیل بنیادی خساپا | عملکرد 6 ماهه سایپا چگونه بوده است؟

تحلیل بنیادی خساپا | عملکرد 6 ماهه سایپا چگونه بوده است؟

شرکت سایپا در سال جاری به واسطه فروش مقداری از املاک خود و استفاده از نرخ‌های فروش بورس کالا بخشی از زیان دهی خود را کاهش دهد. این شرکت در شش ماهه امسال 62 درصد زیان خالص خود را به نسبت شش ماهه ابتدایی سال قبل کاهش داد.

به گزارش نبض بورس، شرکت سایپا در شش ماهه امسال توانسته است تغییر قابل توجهی را در صورت‌های مالی خود ایجاد کند. این مجموعه که مدت‌ها با زیان ناخالص صورت‌های مالی خود را ثبت می‌کرد، در شش ماهه امسال توانسته است سود خالص شناسایی کند. شرکت سایپا مشابه دیگر شرکت‌های صنعت خودروسازی به علت قیمت گذاری دستوری محصولات خود، در حال غرق شدن در زیان انباشته اند. سایپا از شرکت‌هایی محسوب می‌شود که یکی از بزرگترین ضربه‌ها را از قیمت‌های دستوری متحمل شده است. این مجموعه در حال حاضر 19.5 هزار میلیارد تومان سهام دارد در حالی که زیان انباشته‌ای 26 هزار میلیارد تومان به بار آورده است.

عملکرد مالی و سودآوری شرکت سایپا

سایپا در شش ماهه امسال توانسته است حاشیه سود ناخالص خود را از منفی 14.4 درصد سال قبل به 3.9 درصد برساند. این تغییر حاشیه سود ناخالص به وسیله افزایش 62 درصدی درآمد‌های عملیاتی در کنار افزایش 36 درصدی بهای آن اتفاق افتاده است. سایپا در اطلاعیه شفاف سازی خود این تغییر حاشیه سود را بر گرفته از دو اتفاق عنوان کرده است. این مجموعه در شش ماهه ابتدایی امسال بخش زیادی از موجودی کالای ناقص خود را تکمیل کرده که باعث کاهش رشد بهای تمام شده درآمد‌ها شده و از طرفی بخشی از محصولات این مجموعه در بورس کالا با نرخ‌های این بازار نیز کمک زیادی به افزایش درآمد‌های عملیاتی کرده است.

روند زیان دهی فصلی سایپا نشان می‌دهد که این مجموعه در تابستان امسال 82 درصد کمتر از تابستان سال قبل زیان انباشته داشته است. در میان علل تغییر صورت‌های مالی سایپا می‌توان گفت که تکمیل کردن و فروش محصولات ناقص شرکت که در انبار‌ها خاک می‌خورد و فروش املاک ماندگار نباشد و این شرکت نتواند در صورت‌های مالی آتی خود به خوبی از آن‌ها کمک بگیرد. از طرف دیگر نرخ فروش بورس کالا‌ می‌تواند تنها چشم امید سهامداران برای انتها یافتن زیان دهی این مجموعه باشد. امید می‌رود در ماه‌های پیش رو تمام محصولات خودروسازان توسط بورس کالا عرضه شود که هم کاهش قیمت برای مصرف کننده داشته باشد و هم شرکت‌های خودروساز بتوانند با زیان دهی خداحافظی کنند. فرای خودروسازان، شرکت‌های قطعه ساز نیز که به وسیله شرکت‌های مادر در شرایطی بدی قرار گرفتن نیازمند توجه و نظارت بیستر دستگاه‌های دولتی مربوطه می‌باشند تا با فروش در نرخ‌های اصولی بتوانند حیات خود را حفظ کنند./اکوایران

آخرین اخبار بورس و اقتصاد