نگذارید بورس از شما انتقام بگیرد!

نگذارید بورس از شما انتقام بگیرد!

کارشناس بازار سرمایه گفت: در عمده موارد، فرد زمانی گرفتار معاملات انتقام جویانه می‌شود که انتظار نادرست و نابجایی از بازار داشته باشد.

حامد مهرجو کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این پرسش که معاملات انتقام جویانه یعنی چه و در چه زمان و شرایطی رقم می‌خورد؟، اظهار کرد: افرادی که در بازار اغلب بدون تحلیل و استراتژی اقدام به معامله می‌کنند، امکان دارد بعد از زیانی که متحمل شده‌اند و پیش بینی‌های نادرستی که از بازار داشته‌اند، عصبانی و بهم ریخته شوند. در این زمان است که تلاش می‌کنند با انجام یک معامله دیگر، انتقام شکست‌ها و زیان‌های قبلی خود را از بازار بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: به طور کل در اکثر موارد معاملات انتقام جویانه زمانی رقم می‌خورد که فرد هنگام مواجه با شرایط مختلف در بازار سرمایه کنترل رفتار خودش را از دست می‌دهد و سعی می‌کند تا با رفتاری هیجانی، معامله انجام دهد.

بیشتر بخوانید

  •  حال خوش بورس در سایه رونق پالایشی ها/ شاخص کل تا کجا صعود می کند؟

مهرجو در پاسخ به این پرسش که چه افرادی گرفتار این نوع معاملات می‌شوند؟ گفت: هر چقدر افرادی که وارد بازار می‌شوند تجربه و شناخت کمتری داشته باشند و از نظر ذهنی آمادگی شکست و زیان را نداشته باشند، علاوه به گرفتار شدن در بازار، دچار این معاملات و تبعات آن خواهند شد.

او در ادامه اظهار کرد:در اکثر موارد افرادی که دچار این معاملات می‌شود به سبب آن که معاملات انتقام جویانه پایه و اساس منطقی ندارد، باعث می‌شود افراد حتی زیان‌های چند برابری را تجربه کنند. بعضا ممکن است این روند مانند دومینو ادامه دار باشد و در نهایت آسیب‌های جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: افراد برای این که گرفتار چنین معاملاتی نشوند باید برنامه ریزی اصولی و یک مدیریت سرمایه مناسب در بازار داشته باشند. فردی که یک بار در بازار دچار زیان می‌شود و برای بار بعد نیز دچار مشکل می‌شود باید یک مدت به خودش زمان دهد تا در زمینه‌های مختلف و مرتبط، آموزش ببیند تا بتواند مدیریت و تحلیل اصولی تری از بازار داشته باشد. در این زمان است که به طور قطع به یقین دچار دام‌هایی مانند معاملات انتقام جویانه نخواهد شد.

مهرجو در پایان بیان کرد: معاملات انتقام جویانه می‌تواند به اشکال مختلف و در شرایط مختلف رقم بخورد و همه آن‌ها بستگی به روحیات افراد دارد. ولی در عمده موارد فرد زمانی گرفتار آن می‌شود که انتظار نادرست و نابجا از بازار داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد