سیگنال‌های ارزی جدید ريیسی / اولین واکنش دلار چه بود؟

سیگنال‌های ارزی جدید ريیسی / اولین واکنش دلار چه بود؟

ريیس جمهور شب گذشته در گفتگو تلویزیونی خود درباره مسايل مختلفی از جمله سیاست‌های دولت درباره استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول صحبت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ابراهیم رییسی شب گذشته در سومین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم، در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به 100 روز فعالیت دولت خود می‌دهید، گفت: نمره را باید مردم بدهند. داوری و قضاوت مردم در این رابطه منصفانه و عادلانه است.

واکنش قیمت دلار در بازار آزاد به صحبت‌های دیشب ريیس جمهور منفی بود و در 24 ساعت گذشته قیمت ارز 300 تومان افزایش یافته است. این در حالی است که نرخ اعلامی صرافی ملی تغییر زیادی را نداشته و در محدوده 27 هزار و 800 تومان مانده است.

ريیس‌جمهور در اظهارات اخیر خود روی موضوع کنترل بازار تاکید داشته اما به نظر می‌رسد در حال حاضر بازار ارز به دلیل ابهام در سیاست‌های اقتصادی دولت و مذاکرات برجام واکنش مشخصی نداشته و به طرز عجیبی روند افزایشی را طی می‌کند.

او درباره حذف دلار 4200 تومانی هم گفته که دوت تمهیداتی اندیشیده تا بتواند دست دلال‌ها را قطع کند و منافع این دلار مستقیم به جیب مردم برود. در دولت بنا داریم در نظام توزیع و هم در تخصیص اعتبارات جریان دلالی و سوداگری را قطع کنیم و به طرف این برویم که مردم بهره‌مند شوند.

ابراهیم ريیسی شب گذشته درباره هزینه‌های دولت گفت: دولت هر ماه علاوه بر هزینه‌های خود، ماهانه به طور متوسط 10 هزار میلیارد تومان فاکتورهای از قبل خرج شده را باید پرداخت کند که این فاکتورها همان سررسید اوراق است و تاکید شد که از بانک مرکزی قرض نگیریم.

سیاست فروش اوراق در چند ماهه گذشته نه تنها به اقتصاد کمکی نکرده است بلکه به ریزش بیشتر شاخص کل بورس هم منتج شده است و سهامداران زیادی متضرر شده‌اند. ريیس جمهور همچنین درباره استقراض از بانک مرکزی هم عنوان کرد: استقراض از بانک مرکزی به معنای خلق پول و دارای آثار تورمی است که مردم در سفره‌های خود احساس می‌کنند.

وی در این باره افزود: اگر استقراض از بانک مرکزی داشتیم، مردم در چند ماه در سفره خود آن را حس می‌کردند. قرار شد از این به بعد نسبت به خلق پول، افزایش نقدینگی و هر اقدام تورم‌زا به جد حساس باشیم و در بودجه 1401 هم تلاش شد ساختارهای بودجه طوری تنظیم شود که ضدتورم باشد.

رییس دولت سیزدهم همچنین درباره مذاکرات برای رفع تحریم‌‌ها در این گفت و گوی تلویزیونی گفت: از آغاز دولت دو کار را آغاز کردیم؛ یکی خنثی‌سازی تحریم‌ها بود که در قرارگاهی با مسيولیت معاون اول رییس‌جمهور در دستور کار قرار گرفت و دیگری موضوع رفع تحریم‌ها بود.

ماه گذشته ريیس جمهور به صورت تلویحی به آزادسازی دلارهای بلوکه شده هم اشاره کرده بود و در این باره در صحن علنی مجلس گفته بود: منابع ارزی و ریالی کشور در حال افزایش است و این مسايل می‌تواند پشتوانه‌های خوبی برای برداشتن گام‌های اقتصادی باشد. من موضوع را باز نمی‌کنم اما شما اجمالا خبر داشته باشید گام‌هایی که همین روزها برداشته شده باعث کاهش نگرانی‌ها نسبت به منابع بوده است.

با این که دلار ماه گذشته از کانال 28 هزار تومان به کانال 27 هزار تومان آمده بود و دولت این دستاورد را به نام خود ثبت کرده بود اما نظر کارشناسان نشان می‎‌داد بازار در یک جو هیجانی قرار گرفته است و سیاست‌های دولت و آزادسازی پول‌ها ربطی به کاهش قیمت ارز نداشت.

ريیسی در ادامه درباره کنترل قیمت اجناس و نظام عدالت توزیع و کوتاه کردن دست دلالان اشاره کرد: ما معتقدیم سامانه جامعی باید فعال شود. بخش‌های مختلفی سامانه دارند اما جامعیت ندارند و به هم متصل نیستند که نمی‌توانیم بهره‌مندی کامل از آن داشته باشیم. باید بنادر و گمرکات و بخش های وزارت صمت با یکدیگر لینک شوند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ارز ترجیحی و روکرد دولت سیزدهم دراین باره گفت: در قانون، هشت میلیارد دلاربرای تامین کالاهای اساسی در سال جاری پیش‌بینی شده است. این رقم در آغاز به کار دولت سیزدهم تمام شد. یعنی پولی که باید در کل سال استفاده شود در اوایل دولت که تازه کار را شروع کرده بود پایان مبالغی بود که در قانون پیش‌بینی شده بود. ما هم به مردم گفته بودیم که کاری که به اقتصاد شوک وارد کند انجام نمی‌دهیم و مردم را غافلگیر نمی‌کنیم.

مطالعه بیشتر: موضوع رفع تحریم‌ها با دقت دنبال خواهد شد/ ارز 4200 تومانی را به جای دلالان به مردم می‌دهیم

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد