به گزارش ایسنا، بررسی دادههای اس اند پی گلوبال مارکت اینتلیجنس شامل مجموعه ریسک اطلاعات دریایی (MIRS) و پورتال دریایی نشان میدهد شیوه خاموش کردن سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) که برای حفظ ایمنی دریایی طراحی شده و این اواخر به ردیابی محمولههای نفت کمک کرده ، 225 درصد افزایش جهانی داشته است.
بر پایه این دادهها، در سه ماهه اول سال میلادی جاری، 215 نفتکش با مجموع وزن 9.31 میلیون تن در 524 مورد انتقال پنهانی کشتی به کشتی (STS) شرکت داشتند که در مقایسه با مشارکت 72 نفتکش به وزن 2.40 میلیون تن در 161 مورد انتقال در مدت مشابه سال گذشته که روسیه هنوز هدف تحریمها و مکانیزم سقف قیمت برای فروش قرار نگرفته است، رشد قابل ملاحظه را نشان میدهد.
براساس دادهها، در آبهای کریمه، منطقه اقتصادی انحصاری روسیه و خطوط دریایی در نزدیکی کالینینگراد، 312 مورد انتقال پنهانی بین دو کشتی در فاصله ژانویه تا مارس مشاهده شد در حالی که پیش از این، تنها شش مورد در سال مشاهده میشد. این وضعیت نشان میدهد که روسیه در مرکز روند رو به رشد جهانی استفاده از تکنیکهای انتقال پنهانی بین دو کشتی به عنوان راهی برای فرار از نظارت بینالمللی در هنگام انتقال نفت قرار دارد.
این تحولات در بحبوحه تخفیف چشمگیر قیمت صادرات گرید اورال نسبت به نفت برنت روی داده است. طبق ارزیابی پلاتس گلوبال کامادیتی اینسایتس، میانگین اختلاف قیمت اورال به برنت به 37 دلار و 80 سنت در سه ماهه اول سال 2023 در مقایسه با 17 دلار و 70 سنت در سه ماهه اول سال 2022 رسید. این اختلاف در ژانویه سال 2022، حدود 3.7 دلار بود.
بر اساس گزارش پلاتس، با وجود مکانیزم سقف قیمت و تحریمها، خرید نفت روسیه همچنان بسیار سودآور مانده است و صاحبان نفتکشها در هر سفر برای حمل این نفت، میتوانند میلیونها دلار درآمد کسب کنند. طبق آمار اس اند پی گلوبال کامادیتی، 102.4 میلیون بشکه نفت و فرآوردههای نفتی احتمالا از طریق شیوه انتقال پنهانی بین دو کشتی در سه ماهه اول منتقل شدهاند و اطلاعات مربوط به مبدا آنها به دلیل ماهیت پنهانی این فعالیتها، نامعلوم است.