ریزشی که در آخر هفته جبران شد/ شاخص کل بورس با 2 درصد منفی هفته را به پایان برد

ریزشی که در آخر هفته جبران شد/ شاخص کل بورس با 2 درصد منفی هفته را به پایان برد

شاخص کل با وجود افت شدید در هفته معاملاتی گذشته، خود را بالای مقاومت یک میلیون و 520 هزار واحدحفظ کرد.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته ای که گذشت، علی رغم پیش بینی بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بعد از یک رشد 40 هزار واحدی در ابتدای هفته، در روز معاملاتی بعد بورس با افت شدیدی روبه رو شد و بالاخره بعد از افت شدید شاخص در 3 روز معاملاتی، شاخص کل بورس امروز حدود 24 هزار واحد رشد و سرمایه گذاران را خرسند کرد.

در رابطه با هفته ای که گذشت و عوامل تاثیر گذار آن بر بازار سرمایه با کارشناسان به گفتگو پرداخته ایم:

علی ملک لی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ با این پرسش که شاخص کل در هفته گذشته در چه وضعیتی قرار داشت؟ اظهار کرد: شاخص کل در اولین روز هفته، با عدد یک میلیون و 550 هزار واحد شروع به کار کرد و بعد از رسیدن به شاخص یک میلیون و 586 هزار واحد در روز یکشنبه، شروع به کاهش کرد و در روز سه شنبه تا شاخص یک میلیون و 476 هزار واحد هم کاهش یافت. در نهایت با افزایش جزيی در روز چهارشنبه به عدد یک میلیون و 520 هزار واحد رسید و رشد هفتگی شاخص کل پس از چند هفته مثبت بودن، به منفی 2 درصد رسید.

بیشتر بخوانید

  • شاخص کل بورس بعد از 4 روز معاملاتی، 24 هزار واحد رشد کرد

او بیان کرد: همچنین شاخص فرابورس در روز شنبه با عدد 22 هزار و 350 واحد شروع به کار کرد و پس از رشد جزيی در روز چهارشنبه به عدد 22 هزار و 409 واحد رسید. میزان رشد شاخص فرابورس پس از هفته‌ها مثبت، به عدد یک دهم درصد افزایش رسید.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ با این پرسش که، شاخص هم وزن در هفته گذشته در چه وضعیتی قرار داشت؟، گفت: شاخص هم وزن نیز روز شنبه با عدد 459 هزار واحد آغاز به کار کرد و امروز با کمی رشد، به عدد 455 هزار و 371 واحد رسید که رشد این شاخص نیز پس از هفته‌ها مثبت بودن، به حدود منفی یک درصد رسید.

او بیان کرد: در هفته معاملاتی که گذشت بیشترین ورود پول حقیقی به گروه صندوق سرمایه گذاری قابل معامله و گروه محصولات شیمیایی و بیشترین خروج پول حقیقی به گروه مواد و محصولات دارویی، گروه فرآورده‌های نفتی، سوخت هسته‌ای متعلق بوده است.

او تاکید کرد: هرچند در کل هفته شاهد روندی منفی در بورس بودیم، اما در طول هفته سرانه خرید، بیش از سرانه فروش بود که این موضوع حايز اهمیت هست. همچنین لازم به ذکر است که، افت شاخص در طول هفته گذشته به علت این بوده است که، در طول 2 ماه گذشته شاهد رشد تمامی شاخص‌ها بودیم و معمولا پس از هر رشدی، برای اینکه شاخص به عدد‌های بالاتر برسد، نیاز به کمی اصلاح و استراحت دارد.

ملک لی در خصوص میزان ارزش معاملات در هفته معاملاتی که گذشت اظهار کرد: در این هفته بیشترین ارزش معاملات به گروه صندوق سرمایه گذاری قابل معامله و محصولات شیمیایی تعلق گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که در طول هفته گذشته کدام صنایع پیشتاز بازار بوده اند؟ بیان کرد: صنعت قند و شکر و گروه فلزات اساسی جزو صنایع پیشتاز بودند و در گروه پیمانکاری صنعتی نیز، شاهد بیشترین افت بودیم.

شاخص کل خود را بالای مقاومت یک میلیون و 520  هزار واحد حفظ کرد

علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ با این پرسش که شاخص کل در هفته گذشت در چه وضعیتی قرار داشت؟ اظهار کرد: نکته مثبت در معاملات این هفته، بسته شدن عدد شاخص کل، بالای مقاومت یک میلیون و 520 هزار واحد در کلوز هفتگی بود.

او بیان کرد: شاخص کل بورس، با واگرایی ایجاد شده وارد فاز اصلاحی شده و در صورتی که بتواند از سقف قبلی (1 میلیون 585 هزار واحد) عبور کند مستعد رشد تا محدوده‌ی یک میلیون و 650 - 720 هزار واحد خواهد بود.

سادات در خصوص میزان ارزش معاملات در هفته معاملاتی که گذشت اظهار کرد:  ارزش معاملات حدود 50 هزار میلیارد تومان بود و در صورتی که از هفته آینده، روزانه ارزش معاملات بالای 10 هزار میلیارد تومان ثبت شود، میتوان انتظار رشد بازار را داشته باشیم.

کاهش نرخ دلار سبب افت شاخص کل شد

سادات در پاسخ به این پرسش که چه اخباری در هفته معاملاتی گذشته بر روی روند معاملاتی بازار سرمایه موثر بود؟، گفت: بازار سرمایه در روز شنبه با رشد بسیار خوبی مواجه بود، ولی در روز یکشنبه با کاهش نرخ دلار (از 28 هزار و 370 تا 27 هزار تومان)  و انتشار خبری مبنی بر چاپ اوراق ودیعه، دچار ترس شد و بر همین مبنا خروج نقدینگی از بازار سرمایه افزایش یافت و این امر منجر به آغاز اصلاح بازار سرمایه شد.

با توجه به اینکه در کل هفته شاهد روندی منفی در بورس بودیم، اما در طول هفته سرانه خرید بیش از سرانه فروش بود و همچنین ارزش معاملات روزانه با وجود افت شاخص کل، به بالای 10 هزار میلیارد تومان می‌رسید، می توان هفته آتی بهتری را برای بورس متصور شد.

گزارش از مریم فدایی

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد