چالش‌های صنعت در سال 1402

چالش‌های صنعت در سال 1402

عضو هیيت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت رکود تورمی، محدودیت‌های صادرات و مشکلات تامین انرژی را از جمله مهم‌ترین چالش‌های بخش صنعت در سال جاری عنوان کرد و پیشنهاداتی را برای حل این چالش‌ها ارايه داد.

آرمان خالقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: علاوه بر موضوعات اقتصاد کلان، رکود تورمی بر بخش تولید اثر منفی دارد، نیاز آن‌ها به نقدینگی را افزایش داده و بازارشان را محدود کرده است. بنابراین باید به فکر بازارهای فراتر از مرزهای کشور باشیم.

به گفته وی در این راستا باید به دنبال بازارهای فراتر از مرزهای کشور، بهبود روابط با کشورهایی که با آن‌ها تعامل داریم و استفاده از ظرفیت پیمانهای شانگهای، اوراسیا و غیره که به آن‌ها ملحق شده‌ایم و ارتباط با کشورهای منطقه باشیم.

خالقی با بیان اینکه توافق ایران و عربستان اثربخش بود و پالس‌های مثبتی از تولیدکنندگان دریافت شده، تصریح کرد: باید روی کاهش تنش‌های دیپلماتیک سیاسی و اقتصادی کار و آن‌ها را حل کرد. این موضوع یکی از چالش‌هایی است که اگر برطرف شود راه صادرکنندگان هموار می‌شود. مشکلات مبادلات مالی هم بین ایران و کشورهای طرف معامله باید برطرف شود تا صادرات عملیاتی شود.

وی یکی دیگر از چالش‌های تولید در تامین مواد اولیه عنوان کرد و گفت: با رونق صادرات مشکل تامین مواد اولیه، ماشین آلات، قطعات و تجهیزات بخش تولید هم با استفاده از ارز حاصل از صادرات یا واردات در مقابل صادرات قابل حل خواهد بود.

عضو هیيت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از چالش‌های دیگر صنعت در سال آینده به موضوعات داخلی بر می‌گردد، اظهار کرد: از جمله این چالش‌ها تامین انرژی، یعنی برق و گاز است. در این زمینه باید فکر جدی شود. کمبود گاز در کشور حاکم شد و مشکلات ناشی از  آن را در اوج بحران گازی کشور لمس کردیم. این وضعیت همچنان برقرار است، اما باید ظرفیت تولید و رساندن گاز به بخش تولید، در اوج مصرف هم وجود داشته باشد تا تولید دچار تعطیلی نشود.

وی افزود: در تابستان پیش رو هم مسيله تامین برق وجود دارد. در زمان اوج گرما که مصرف خانگی افزایش پیدا می‌کند، تقاضای بخش تولید بیش از ظرفیت تولید برق کشور است و این یک چالش محتمل برای تولید است. برای حل این مشکل باید بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شود تا بخش تولید بتواند از ظرفیت انرژی خورشیدی و نیروگاه‌های حرارتی کوچک مقیاس استفاده کند. اجازه استفاده از این منابع و تامین نقدینگی باید انجام شود تا در شرایط پیک مصرف‌ها، واحدها بتوانند از بحران عبور کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد