افزایش ارزش حق تقدم‌ها، مهمترین مزیت الکترونیکی شدن

افزایش ارزش حق تقدم‌ها، مهمترین مزیت الکترونیکی شدن

سید هادی موسوی گفت: تسهیل و الکترونیکی کردن فرآیند استفاده از حق تقدم و خدمات رایگان شرکت سپرده‌گذاری در این خصوص، موجب کاهش زمان لازم برای افزایش سرمایه و نیز کاهش هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم ناشران برای اجرای این فرآیند خواهد شد. ضمن اینکه سرمایه‌گذاران با صرف وقت کمتر و با شفافیت بالاتر، امکان مشارکت در افزایش سرمایه را دارند و حق تقدم‌ها بعد از این از ارزش بالاتری برخوردار هستند.

سید هادی موسوی، مدیرعامل شرکت سبدگردان راد در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) در خصوص مزایای امکان استفاده از حق تقدم‌ها بصورت الکترونیک بیان کرد: هرچند اهمیت بازار ثانویه قابل انکار نیست و نقدشونده بودن ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری، موجب کاهش ریسک و در نتیجه کاهش هزینه‌های تامین مالی است؛ اما توجه به این نکته ضروری است که هدف اصلی بازارهای مالی کمک به تامین مالی شرکت‌ها و ناشران، به نحوی است که قادر باشند طرح‌های توسعه خود را که از توجیه اقتصادی لازم برخوردار هستند و مورد تایید هیيت مدیره شرکت‌ها و بازرسان و سازمان بورس قرار گرفته؛ تکمیل کنند و بدین ترتیب موجب ارتقای تولید ملی شوند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سهامداران طی سال‌های اخیر گلایه‌های زیادی از زمان‌بر بودن فرآیند افزایش سرمایه‌ها داشته‌اند و یکی از این گلایه‌ها همیشه در خصوص فرآیند تبدیل حق تقدم‌ها به سهام بوده است. صرف وقت و هزینه زیاد و حجم بالای عملیات ناشران در جهت انجام فرآیند افزایش سرمایه، گاهی موجب خطاهای انسانی شده و حتی گاهی شفافیت این فرآیندها را زیر سوال برده و همه این نکات موجب شده تا بعضی اوقات حق تقدم‌ها با کسر قابل توجه و چشمگیر نسبت به ارزش ذاتی و ارزش سهم، معامله شوند.

موسوی افزود: به طور کلی انتظار می‌رود با تسهیل این فرآیندها و خصوصا با الکترونیکی شدن و شفاف شدن آنها، مشارکت بیشتری در افزایش سرمایه‌ها و تامین مالی ناشران رخ دهد و این دیسکانت به تدریج کاهش یابد. البته طبق اظهارات مسيولان سازمان بورس برای سرمایه‌گذارانی که سجامی نشده و امکان استفاده از خدمات الکترونیک شرکت سپرده گذاری را ندارند، هنوز فرآیند سنتی به طور موازی انجام می‌شود و به همین دلیل به نظر می‌رسد امکان کاهش زمان کلی فرآیند با محدودیت‌هایی مواجه باشد.

موسوی با اشاره به مزیت کاهش هزینه‌ها با الکترونیکی شدن حق تقدم‌ها، گفت: برآوردهای اولیه کارشناسان حکایت از صرفه جویی چند صد میلیارد تومانی به دنبال الکترونیکی شدن فرآیند استفاده از حق تقدم دارد؛ اما باید توجه داشت کاهش اختلاف ارزش حق تقدم با قیمت تيوریک یا بعبارت دیگر کاهش دیسکانت ذکر شده، قطعا مبالغ بسیار هنگفتی از ثروت سهامداران را بازیافت خواهد کرد. می‌توان گفت تسهیل و الکترونیکی کردن فرآیند استفاده از حق تقدم و خدمات رایگان شرکت سپرده‌گذاری در این خصوص، موجب کاهش زمان لازم برای افزایش سرمایه و نیز کاهش هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم ناشران برای اجرای این فرآیند خواهد شد. ضمن اینکه سرمایه‌گذاران با صرف وقت کمتر و با شفافیت بالاتر، امکان مشارکت در افزایش سرمایه را دارند و حق تقدم‌ها بعد از این از ارزش بالاتری برخوردار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه ضمن تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در این زمینه، عنوان کرد: بدون شک آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه و خصوصا در مورد جزيیات اعمال الکترونیکی حق تقدم، ضروری به نظر می‌رسد. آموزش و فرهنگ‌سازی میتواند شناخت عمومی نسبت به اهمیت بازار اولیه را ارتقا بخشد تا طرح‌های توسعه ناشران که توجیه‌پذیر بوده و از جذابیت اقتصادی برخوردار است با مشارکت حداکثری سرمایه‌گذاران خرد منابع مورد نیاز را جذب کند. اقداماتی از این دست، ستودنی است و باید بدون وقفه و با تلاش بیشتر در جهت تسهیل هرچه بیشتر فرآیندها قدم برداشت. توجیه اقتصادی طرح‌های توسعه بزرگ ناشران بورسی، پیش نیاز توسعه بازار اولیه است و علاوه بر آن فرآیندهای کارآمد با صرف حداقل زمان و هزینه، لازمه کار خواهد بود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد