نرخ سود بین بانکی چقدر شد؟

نرخ سود بین بانکی چقدر شد؟

نرخ سود بازار بین بانکی متفاوت از نرخ سود بانکی است. نرخ سود بانکی به میزان سود سپرده‌گذاری کوتاه و بلندمدت افراد در بانک‌ها تعلق می‌گیرد، اما نرخ بین بانکی به سودی که بانک‌ها از یکدیگر استقراض کرده‌اند پرداخت می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: نرخ سود بازار بین بانکی متفاوت از نرخ سود بانکی است. نرخ سود بانکی به میزان سود سپرده‌گذاری کوتاه و بلندمدت افراد در بانک‌ها تعلق می‌گیرد اما نرخ بین بانکی به سودی که بانک‌ها از یکدیگر استقراض کرده‌اند پرداخت می‌شود.

بررسی جدول تغییرات هفتگی نرخ سود بازار بین بانکی نشان می‌دهد که این نرخ به 18.74 درصد رسیده و رشد آرامی داشته است.

بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول است که در آن بانک‌ها و موسسات اعتباری برای تامین مالی کوتاه مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود با یکدیگر معامله می‌کنند و در فاصله زمانی کوتاه و با نرخ سودی معلوم بازپرداخت کنند.

در این بازار، بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می دهند تا بتوانند از طرف دیگر نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. همچنین این بازار کمک می‌کند تا بانک ها برای تامین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند در نتیجه از انبساط حجم نقدینگی جلوگیری می‌شود.

نرخ بهره بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد.

آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ بازار بین بانکی در ابتدای سال 19.9 درصد بود و نرخ سود در این بازار روند نزولی داشته است و در پایان فروردین ماه به عدد 19.82 درصد و اردیبهشت ماه 19.6 درصد رسید.

در خردادماه که هیجان انتخابات بالاگرفته است نرخ سود بازار بین بانکی جهش جزيی 0.18 درصدی داشت و معادل 18.49 درصد بود. این نرخ در چهارمین ماه سال 18.61 درصد بود و در پایان مردادماه سیر نزولی داشته و 18.4 درصد شد.

بررسی جداول نشان می‌دهد که نرخ سود بین بانکی در شهریورماه نسبت به ماه قبل از آن رشد داشته است و از 18.29 درصد در چهارم شهریورماه به 18.74 درصد در بیست و پنجم همین ماه رسیده است.

بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد در مردادماه برای کنترل نرخ سود بازار بین‌بانکی از ابزارهای خود همچون سپرده‌گذاری قاعده‌مند بانک‌ها نزد بانک مرکزی و توافق بازخرید معکوس، منابع مازاد در بازار بین بانکی را تا حد امکان جمع‌آوری کرد.

براساس اعلام بانک مرکزی این بانک هیچ دخالت مستقیمی در بازار بین بانکی انجام نداد و تنها رابطه بین بانک‌ها را اصلاح کرد. به این صورت که هم اکنون بانک‌های دارای کسری منابع با اتکا به اوراق مالی دولت و در نرخ سقف دالان از این منابع استفاده کنند به این روش اعتبارگیری قاعده‌مند می‌گویند و موجب بهبود نسبی مدیریت نقدینگی در این بانک‌ها شده است.

همانطور که پیش از این ذکر شد نرخ سود بازار بین بانکی متفاوت از نرخ سود بانکی است. نرخ سود بانکی به میزان سود سپرده‌گذاری کوتاه و بلندمدت افراد در بانک‌ها تعلق می‌گیرد اما نرخ بین بانکی به سودی که بانک‌ها از یکدیگر استقراض کرده‌اند پرداخت می‌شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد