افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا

افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا

با هدف مبارزه با تورمی که در آمریکا همچنان رو به افزایش است، فدرال رزرو قرار است امروز، چهارشنبه دوباره نرخ بهره را...

به گزارش اقتصادآنلاین، به نقل از فایننشال تایمز، ماه گذشته در آمریکا تورم به بالاترین سطح خود در دوران همه‌گیری رسید و در مقابل، مقامات فدرال رزرو امیدوار بودند تا با افزایش نرخ بهره، تورم به طور پیوسته کاهش یابد. اما هنوز نشانه‌ای از کاهش قیمت‌ها دیده نمی‌شود.

بنابراین فدرال رزرو تصمیم دارد برای دومین بار متوالی، نرخ بهره را 0.75 واحد درصد با هدف کنترل تورم، افزایش دهد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، کمیته بازار آزاد فدرال در پایان نشست سیاست دو روزه خود قرار است که نرخ سیاست معیار خود را به محدوده هدف جدید 2.25 درصد تا 2.50 درصد افزایش دهد. در آمریکا، یک رشته افزایش نرخ بهره از ماه مارس آغاز شد و با تشدید سیاست‌های فدرال رزرو برای مبارزه با تورم، ادامه یافت.

با توجه به اینکه نرخ تورم در بیش از چهار دهه گذشته با سریع‌ترین سرعت خود در حال افزایش است، انتظار می‌رود بانک مرکزی در نیمه دوم سال 2022 نیز، به افزایش نرخ بهره ادامه دهد. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو در ماه سپتامبر 0.75 درصد دیگر نرخ بهره را افزایش دهد.

همچنین قرار است فدرال رزرو تنها یک روز پیش از انتشار جدیدترین ارقام تولید ناخالص داخلی که ممکن است کاهش رشد اقتصادی برای دومین سه ماهه متوالی در ایالات متحده را نشان دهد، تشکیل جلسه دهد. چنین گزارشی می‌تواند به عنوان یکی از معیارهای رایج برای رکود اقتصادی در نظر گرفته شود.

با این وجود، مقامات با استناد به دلایل دیگری از جمله بازار کار قوی، امیدوارند که بتوانند از این چالش عبور کنند. مقامات معتقدند که می‌توان تورم را به هدف 2 درصدی فدرال رزرو بدون افزایش نرخ بیکاری، کاهش داد. البته آنها تاکید کرده‌اند که دستیابی به چنین هدفی، روز به روز دشوارتر خواهد شد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد