مردم قیمه و قرمه‌سبزی هم نخورند، چه بخورند؟!

مردم قیمه و قرمه‌سبزی هم نخورند، چه بخورند؟!

10 فوریه «روز جهانی حبوبات» بود. حبوبات از محصولاتی است که ضمن ماندگاری طولانی، از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و تا دو سه سال قبل به خاطر قیمت مناسب و اهمیت آن در آشپزی و غذاهای ایرانی، در بین خانواده‌ها مصرف زیادی داشتند.

خبرآنلاین: 10 فوریه «روز جهانی حبوبات» بود. حبوبات از محصولاتی است که ضمن ماندگاری طولانی، از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و تا دو سه سال قبل به خاطر قیمت مناسب و اهمیت آن در آشپزی و غذاهای ایرانی، در بین خانواده‌ها مصرف زیادی داشتند.

با این مقدمه کوتاه، مروری بر نرخ انواع حبوبات از بهار 97 تا زمستان 99، گویای این واقعیت تلخ و تکان‌دهنده است که قیمت این مواد غذایی پرمصرف و پرفایده تنها در 3 سال، 4 برابر شده است.

معمولا قیمت انواع محصولات در میادین میوه و تره بار، 20 تا 40 درصد ارزان‌تر از میانگین قیمت‌های سطح شهر است و قیمت انواع حبوبات که در میادین، 21 درصد از میانگین سطح شهر پایین‌تر است نیز از این قاعده مستثنی نیست.
اما در همین میادین میوه و تره بار نیز قیمت انواع حبوبات از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و نگاهی اجمالی به رشد فزاینده قیمت این محصولات پرکاربرد که در سبد خرید و سفره خانواده‌های ایرانی از نقش پررنگی برخوردارند، نشان‌دهنده ابعاد اتفاقی است که از بهار 97 تا زمستان 99 یعنی در مدت زمانی کمتر از 3 سال در جامعه رخ داده است.

«لوبیا چشم‌بلبلی» در بهار 97 هر کیلوگرم 5500 تومان بود که قیمت آن امروز با بیش از 5 برابر افزایش به 29 هزار تومان رسیده است.

«عدس درشت» در بهار 97 هر کیلوگرم 5100 تومان بود که قیمت آن امروز با 5 برابر افزایش به 25500 تومان رسیده است.

«لپه ریز» در بهار 97 هر کیلوگرم 7500 تومان بود که قیمت آن امروز با حدود 5 برابر افزایش به 37 هزار تومان رسیده است.

و البته به همین ترتیب، در کمتر از 3 سال گذشته، قیمت عدس ریز، لپه درشت، لوبیا کشاورزی، نخود، لوبیا قرمز، لوبیا عروس و لوبیا چینی، بین 3 تا 5 برابر شده و در این میان، کمترین رشد قیمت را لوبیا سفید داشته که قیمت آن 3 برابر شده است.

فراموش نکنیم که اینها تنها یک سری عدد و رقم ساده نیستند. اینها آمار و ارقام معناداری هستند که با معیشت مردم، با سفره مردم و با تغذیه مردم سر و کار دارند.

امروز در سفره بسیاری از خانواده‌ها، نه تنها گوشت گوسفند و گوساله حذف شده که گوشت مرغ و تخم مرغ هم در حال حذف شدن است. اگر مردم گوشت و مرغ نخورند، نخود و لپه و لوبیا هم نخورند، آش و خورش قیمه و قرمه سبزی هم نخورند، پس چه بخورند؟!

شهرام جباری‌زادگان

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد