صفر شدن تعهدات معوق سایپا قابل تقدیر است

صفر شدن تعهدات معوق سایپا قابل تقدیر است

یکی از موضوعات مهمی که طی ماه گذشته در گروه خودروسازی سایپا اتفاق افتاد، صفرشدن تعهدات سررسید شده این مجموعه بود؛ سایپا اولین مجموعه خودروساز بود که با وجود تحریم، کرونا و سایر مشکلات توانست تحویل خودروهای خود را به روز کند.

سایپانیوز: یکی از موضوعات مهمی که طی ماه گذشته در گروه خودروسازی سایپا اتفاق افتاد، صفرشدن تعهدات سررسید شده این مجموعه بود؛ سایپا اولین مجموعه خودروساز بود که با وجود تحریم، کرونا و سایر مشکلات توانست تحویل خودروهای خود را به روز کند.

این امر در ابعاد اقتصادی حامل خبرهای خوشی است که اولین آن کاهش نوسان قیمت خودرو در بازار است و دومین موضوع این است که یک بنگاه صنعتی که قرار بود به واسطه تحریم، تعطیل شود به سمت خودکفایی حرکت کرده است. در این باره با سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید:

گروه خودروسازی سایپا شهریور ماه معوقات خود را به صفر رسانده است، این موضوع چه پیامی دارد؟

وقتی مردم به صنعت خودروسازی داخلی اعتماد دارند و پول خود را جهت خرید خودرو در اختیار آنها قرار می دهند، انتظار دارند طبق قرارداد خودروهای خریداری شده را تحویل بگیرند و چنانچه وقفه ای در تحویل کالای خریداری شده مشاهده کنند دلسرد می شوند، خودروسازان داخلی هم باید تلاش کنند تا با کمک دولت و مجلس در جهت رفع موانع و مشکلات گام بردارند تا بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. لذا اقدام گروه خودروسازی سایپا در به صفر رساندن تعهدات معوق قابل تقدیر است، چرا که این امر ضمن ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش قیمت در بازار خودرو، سبب اعتماد سازی مجدد مشتریان خواهد شد.

افزایش تولید محصولات گروه خودروسازی سایپا در تحریم و جنگ اقتصادی بیانگر چیست؟

افزایش تولید در سایپا نشان از وجود برنامه ای مدون در جهت پیشبرد اهداف کوتاه مدت و درازمدت این بنگاه اقتصادی است. وقتی یک بنگاه بزرگ اقتصادی در شرایط سخت تحریم ها و مشکلات متعدد تلاش می کند تا با افزایش تولید و کم اثر کردن تحریم ها به حیات خود ادامه دهد می توان امیدوار بود که در آینده ای نزدیک وضعیت بازار خودرو سرو سامان گیرد و رضایت مردم افزایش پیدا کند.

آیا رویکرد داخلی سازی در مجموعه سایپا تقویت شده است؟

بدون شک یکی از عوامل مهمی که گروه سایپا توانسته در این شرایط بحرانی به سرعت بر مشکلات فايق آید و تعهدات معوق خود را صفر کند، وجود روحیه جهادی درخودکفایی و داخلی سازی قطعات است. طی سالیان گذشته(قبل از سال 97) به جهت وابستگی به شرکای خارجی و واردات، خودکفایی صددرصدی محقق نشد؛ اما طی سال های اخیر، با تبدیل کردن تحریم به فرصت شاهد عدم وابستگی به واردات هستیم. در این میان نکته مهمی که خودروسازان داخلی ضرورت دارد به آن توجه کنند، ارتقاء سطح کیفی محصولات است؛ اگر واردات خودرو آزاد شود شرکت های خودروسازی به جهت کیفیت و قیمت امکان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشند. خودروسازان باید تلاش کنند تا با تولید محصولات متنوع و با کیفیت چرخه اقتصادی را به گردش در آورده و مانع از رکود اقتصاد شوند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد