هر کیسه سیمان به بالای 110هزار تومان رسید

هر کیسه سیمان به بالای 110هزار تومان رسید

مشاهدات از بازار فروش سیمان نشان می‌دهد سیمان در بازار نیست و اگر هم کسی بخواهد با استفاده از واسطه‌ها هر بسته 50 کیلویی سیمان را بیش از 110 هزار تومان خریداری می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: مشاهدات از بازار فروش سیمان نشان می دهد سیمان در بازار نیست و اگر هم کسی بخواهد با استفاده از واسطه ها هر بسته 50 کیلویی سیمان را بیش از 110 هزار تومان خریداری می کند.

هر روز دلال بازی فروش سیمان داغ تر می شود و قیمت ها روند صعودی را طی می کند اما همچنان مسيولین برق کارخانجات را کاهش داده و تدبیری برای مدیریت اوضعیت این صنعت به کار نمی گیرند.

در طول یک ماه اخیر بازار سیمان با قطعی برق و تنش قیمتی روبه رو شده است که متاسفانه هنوز تدبیری برای مدیریت قیمت ها در این صنعت به کار گرفته نشده است.

البته نکته قابل تامل اینجاست مسيولان به منظور ایجاد تسهیل در فرآیند بخش تولید کشور، طبق توافق صورت گرفته میان معاونین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنایع فولادی و سیمانی را مجاز به فعالیت از ساعت 24 الی هشت صبح تا سقف 50 درصد دیماند مصرفی برق تا اطلاع ثانوی کردند. بر همین اساس مقرر شد به برخی صنایع اجازه داده شود شب تا صبح فعالیت داشته باشند که سیمان و فولاد هم جزو آن بود.

در همین ارتباط تولیدکنندگان سیمان ضمن بی فایده بودن این تصمیم معتقد بودند « کوره سیمان ، بخاری برقی نیست که شب بزنن برق و صبح خاموشش کنند . هر کوره برای گرم شدن و آماده بار شدن نیاز به 48 ساعت زمان دارد و مصوبه مصرف 10 درصد برق هم واقعا قابل تامل است.

مشکلات تامین برق واحدهای تولیدی این روزها عاملی شده تا کارنجات ترجیح بدهند توقف تولید را انجام داده و مانع ضرر و زیان خود شوند چراکه به اعتقاد تولیدکنندگان سیمان مشکلات تولید و شرایط بازار فعالیت را ما برای هر روز سخت تر کرده و از طرفی بازار هم با دلال بازی در فروش سیمان روبه رو شده است.

جمارانیان به عنوان ريیس انجمن صنفی تولید کنندگان صنعت سیمان معتقد است در کل کشور 30 نفر واسطه در بازار سیمان وجود دارند که بیش از 15 سال است بازار را در دست دارند که مصرف کننده و تولید کننده را نابود کردند.

علاوه بر این محمد لهونی مدیر عامل شرکت تعاونی مصالح فروشان نیز گفته است: جهش قیمتی که در هفته اخیر اتفاق افتاد اجتناب ناپذیر بود چون تولید و عرضه به بازار افت بسیار شدیدی داشت.

وی با اشاره به اینکه قیمت سیمان قبل از قطع برق هیچ وقت به 60 هزار تومان نرسید افزود: با قطع برق حجم قابل توجهی از تولید کاهش پیدا می کند و تولید به بازار تزریق نمی شود که موجب کمبود در بازار می شود ولی کمبود کالا در بازار موجب افزایش قیمت نیست بلکه سودجویی واسطه ها باعث این افزایش قیمت شده است.

در حال حاضر مشاهدات از بازار فروش سیمان نشان می دهد سیمان در بازار نیست و اگر هم کسی بخواهد با استفاده از واسطه ها هر بسته 50 کیلویی سیمان را بیش از 110 هزار تومان خریداری می کند.

نکته اینجاست بازاری که هر روز دلال بازی در آن داغ تر شده و قیمت ها روند صعودی را طی می کند باز هم با تصمیم قابل توجهی در مورد فعالیت کارخانجات سیمان روبه رو شده است به نحوی که در اطلاعیه توانیر به شرکت های سیمانی و فولادی گفته شده از 1 مردادماه در کل 24 ساعت شبانه روز کلیه صنایع سیمان و فولاد فقط مجاز به استفاده از 10 درصد دیماند مصرفی می باشند.

مدیران عامل مسيولیت مستقیم اجرا این ابلاغیه را بر عهده دارند و بدیهی است هر گونه تخطی با اعمال مدیریت بار اضطراری توسط دیسپاچینگ ملی مواجهه خواهد شد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد