کمبود کالاهای اساسی چقدر جدی است؟ / فروش اقلام فقط با کد ملی!

کمبود کالاهای اساسی چقدر جدی است؟ / فروش اقلام فقط با کد ملی!

روسای اتاق‌های اصناف خراسان رضوی و بندرعباس با تايید کمبود برخی کالاهای اساسی می‌گویند مردم باید کد ملی بدهند تا بتوانند این کالاها را بخرند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بعد از روغن و شکر این بار شنیده‌هایی درباره سهمیه‌بندی در فروش مرغ و تخم‌مرغ به گوش می‌رسد. برخی کاربران توییتری نوشته‌اند مردم شهرهای زابل، مشهد، کرمانشاه و بندرعباس نه‌تنها برای تهیه روغن بلکه برای خرید شکر، مرغ و تخم‌مرغ هم در خیلی از فروشگاه‌ها باید کارت ملی نشان دهند.

کمبود برخی کالاهای اساسی و حاشیه‌های آن ادامه‌دار است. طبق برخی ادعاها، اخیرا مردم بندرعباس با بحران کمبود مرغ رو به رو شده‌اند. در استان خراسان رضوی نیز برای کنترل بازار، سامانه‌ای را راه‌اندازی کردند که از این پس مردم برای خرید هر نوع کالای اساسی باید کد ملی را به فروشندگان ارايه دهند.

کد ملی بدهید، کالاهای اساسی بگیرید

چه کالاهایی اساسی در خراسان رضوی نایاب است؟ به گفته ريیس اتاق اصناف خراسان رضوی، در تهیه اکثر کالاهای اساسی کمبود وجود دارد، به خصوص در کالاهایی که به آن یارانه تعلق می‌گیرد.

وی می‌گوید: متاسفانه تا پیش از راه‌اندازی سامانه بازار کالاهای اساسی به مردم نمی‌رسید اما با راه‌اندازی این سامانه میزان فروش کالاها به مردم به طور آنلاین گزارش می‌شود و در این سامانه برای خرید هر اقلام یک کد ملی در نظر گرفته شده است.

محمود بنانژاد معتقد است: با راه‌اندازی سامانه بازار دیگر هیچ کالای اساسی از شبکه خارج نمی‌شود. در گذشته هر چه کالاهای اساسی به مردم توزیع می‌شد باز هم کنترل بازار از دست‌مان در می‌رفت و با کمبود کالا مواجه می‌شدیم اما حالا نظارت بیشتر شده است و هر کالا به مصرف‌کننده واقعی می‌رسد.

وضعیت شکر در خراسان رضوی چه روندی دارد؟ ريیس اتاق اصناف خراسان رضوی به تجارت‌نیوز می‌گوید: قیمت شکر بسته‌بندی هشت هزار و 700 تومان است؛ در حالی که قیمت شکر در بازار آزاد به 12 هزار تومان می‌رسد. پیش‌بینی ما این بود با توزیع این شکر ممکن است بخش عمده آن از طریق دلال‌ها به بخش صنعت برسد اما با راه‌اندازی این سامانه این اتفاق رخ نداد.

او در توصیه‌ای به مسيولان بیان کرد چنانچه می‌خواهیم دیگر اقلام یارانه‌ای هم به دست مردم برسد باید سامانه‌ای برای توزیع کالاها از محل درب کارخانه به بازار در نظر گرفته شود.

مرغ همچنان کمیاب است

از سوی دیگر برخی مردم بندرعباس در خرید مرغ با کمبود مواجه هستند و معتقدند که مرغ در بازار نیست. به گفته ريیس اتاق اصناف بندرعباس، مرغداری‌ها برای تامین مرغ مردم برنامه‌ریزی کرده‌اند و به‌زودی کمبود مرغ برطرف می‌شود.

آیا روغن در بندرعباس کمیاب شده است؟ عبدالمجیدجلالی به تجارت‌نیوز می‌گوید: روغن در تمام مغازه‌ها موجود است اما کسی نمی‌خرد. در زمینه شکر هم با برنامه‌ریزی انجام شده در نظر داریم حواله شکر به موقع توزیع شود.

مطالعه بیشتر: فروش اقلام خوراکی با کارت ملی! / مهاجران بدون کارت ملی 2 برابر پول می‌دهند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد