پیشنهاد پرداخت وام 450 میلیون تومانی به هر واحد مسکن ملی

پیشنهاد پرداخت وام 450 میلیون تومانی به هر واحد مسکن ملی

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: پیشنهاد ما این است که شهرهای جدید از الگوی کلانشهر تهران تبعیت کنند و وام‌های 400 تا 450 میلیون تومانی به هر واحد اختصاص یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، برنامه تامین زمین ساخت مسکن در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) در 32 شهر و سه شهرک جدید واقع در 13 استان کشور شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان‌رضوی، خوزستان، سمنان، سیستان‌وبلوچستان، فارس، مرکزی و هرمزگان تهیه شده است.

شهرهای جدید ظرفیت ساخت 615هزار و 622 واحد مسکونی را در استان‌های مذکور فراهم کرده است. طبق اعلام شرکت عمران شهرهای جدید، سهمیه شهر جدید سهند در استان آذربایجان‌غربی 48هزار واحد، شهریار در آذربایجان‌شرقی 8986 واحد، گلمان در آذربایجان‌غربی 3هزار واحد، فولادشهر در اصفهان 15هزار و 210 واحد، شهر جدید جی در اصفهان 12هزار و 790 واحد، بهارستان در اصفهان 12هزار واحد، مجلسی در اصفهان 8386 واحد، هشتگرد در استان البرز 33هزار و 991 واحد، عالیشهر در استان بوشهر 6هزار واحد و نایبند در استان بوشهر 2083 واحد است.

ظرفیت ساخت 191هزار واحد در استان تهران

در استان تهران ساخت بیش از 191هزار واحد در دستور کار است که سهم پرند 65هزار و 307 واحد، شهر جدید اعتمادیه 38هزار واحد، پردیس 16هزار واحد، فردوس 25هزار واحد، ایوانکی 34هزار و 752 واحد، شهر جدید خوارزمی 10هزار و سهم شهر جدید اندیشه 2282 واحد است. در استان خراسان‌رضوی برای احداث 122هزار و 620 واحد مسکونی برنامه‌ریزی شده که سهم شهر جدید گلبهار 37هزار و 821 واحد، بینالود 24هزار و 799 واحد، شهر جدید در اراضی هاشم‌آباد 35هزار واحد و شهر جدید در اراضی قرقی 25هزار واحد است.
مشکل تامین زمین در شهرهای جدید نداریم
حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت که هیچ مشکلی برای تامین زمین در شهرهای جدید وجود ندارد و به محض اتمام ثبت‌نام متقاضیان که تا روز 15 آذرماه است، عملیات اجرایی را آغاز خواهیم کرد.

پیشنهاد پرداخت وام 450 میلیون تومانی به هر واحد

او درباره میزان آورده متقاضیان واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: «خوشبختانه وام بانکی رقم قابل توجهی از هزینه ساخت را پوشش می‌دهد. وزارت راه‌وشهرسازی این اختیار را دارد که بر اساس تشخیص در مناطق مختلف، سقف وام را به طور شناور تعیین کند. پیشنهاد ما این است که شهرهای جدید از الگوی کلانشهر تهران تبعیت کنند و وام‌های 400 تا 450 میلیون تومانی به هر واحد اختصاص یابد.»

بیشترین کمک به دهک‌های اول تا سوم می‌شود

طاهرخانی با بیان اینکه زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی 20 ساله است، تاکید کرد: «طولانی‌بودن زمان بازپرداخت وام امکان خوبی را به متقاضیان می‌دهد تا اقساط پایینی را پرداخت کنند. همچنین دولت تلاش می‌کند درخصوص نرخ سود بانکی و عوارض پروانه ساختمانی حداکثر کمک را به دهک‌های اول تا سوم داشته باشد. مبلغ آورده این دهک‌ها نیز پایین خواهد بود.» معاون وزیر راه‌وشهرسازی از دیگر راهکارها برای کمک به متقاضیان واحدهای نهضت ملی مسکن را تنوع واحدها از نظر متراژ دانست و گفت: «با تجربه‌ای که از پروژه‌های قبلی همچون مسکن مهر داریم، سعی می‌کنیم حتی‌المقدور از تکرار آن تجربه که عمده واحدها از مساحت مشخصی برخوردار بود، پرهیز کنیم. به همین دلیل در هر بلوک انواع متراژها را خواهیم داشت تا متناسب با سلیقه و توان متقاضیان، پاسخگوی نیاز آنها باشیم. بنابراین احتمالا متراژ واحدها را بین 60 تا 80 متر و بالاتر در نظر می‌گیریم.»

منبع: روزنامه شهروند

مطالعه بیشتر: پروژه مسکن مهر چه زمانی به اتمام می‌رسد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد