سیاست صبر و انتظار سهامداران

سیاست صبر و انتظار سهامداران

تا پایان هفته جاری شاهد خبر‌های مهم و زیادی در خصوص ملاقات دیپلمات‌ها و تحولات سیاست بین الملل کشورمان خواهیم بود که می‌تواند قیمت ارز و ارزش پول ملی را تحت تاثیر خود قرار دهد و بر همین اساس می‌توان انتظار داشت که خریداران در سطح بازار فعلا سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته اند.

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته و در اولین روز کاری پس از تعطیلات دو هفته‌ای عید نوروز، بازار سرمایه کار خود را با صف‌های فروش تقریبا سنگین در اکثر نماد‌های اصلی آغاز کرد و شاهد خرید‌های بسیار ضعیف و حضور بسیار کمرنگ سهامداران حقیقی و حقوقی در سمت خرید بودیم.

شاخص کل با بیش از 11 هزار واحد و 573 واحد کاهش که کمتر از یک درصد بود به رقم یک میلیون و 282 هزار واحد تنزل پیدا کرد.

شاخص کل هم وزن نیز 0.35 درصد افت را تجربه کرد و به رقم 441 هزار و 120 واحد رسید.

ارزش معاملات نیز افت سنگینی را تجربه کرد و ارزش کل معاملات بورس و فرابورس در معاملات دیروز به بیش از 60 هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

تمامی بازار‌ها در روز گذشته با کاهش قیمت مواجه بودند. انتشار اخبار مثبت مبنی بر برخی تغییرات در موضع‌گیری‌های آمریکا و افزایش احتمال بازگشت این کشور به برجام که به معنی لغو تحریم‌های یک جانبه این کشور علیه ایران است، منجر به افت محسوس قیمت‌ها در بازار ارز، طلا و سایر بازار‌های سرمایه گذاری شد.

قیمت دلار با بیش از 650 تومان کاهش به 24 هزار و 200 تومان سقوط کرد. قیمت سکه طلا نیز با بیش از 3 درصد افت به 10 میلیون و 700 هزار تومان رسید.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره طرح گام به گام لغو تحریم‌های ایران تاکید کرد سیاست قطعی جمهوری اسلامی، لغو تمامی تحریم‌هاست. وی با تاکید بر موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص لغو همه تحریم‌ها علیه ایران گفت: «سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران، لغو تمامی تحریم‌ها است؛ خواه آن دسته (تحریم‌هایی) که ترامپ پس از خروج از برجام مجددا وضع کرد یا خواه آن دسته (تحریم‌هایی) که وی آغازگر آن بوده و همچنین تحریم‌هایی که تحت هر عنوان دیگری تحمیل شده است.

در خبری دیگر از حوزه بین الملل، رسانه‌های کره جنوبی به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش دادند که نخست‌وزیر کره جنوبی احتمالا 22 فروردین ماه برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی و رایزنی درباره وضعیت نفتکش کره جنوبی به تهران سفر خواهد کرد.

وبگاه «اس بی اس» کره جنوبی در گزارشی با اشاره به برنامه سفر نخست‌وزیر کره جنوبی به ایران نوشت که چونگ سیه-کیون به محض پایان فرایند انتخاب مجدد نخست‌وزیر، به ایران سفر خواهد کرد و این اولین سفر خارجی وی از زمان تصدی دوباره بر منصب نخست‌وزیری محسوب خواهد شد. طبق این گزارش، یکی از مقام‌های عالی‌رتبه دولت کره جنوبی طی یک تماس تلفنی با وبگاه «اس بی اس» گفت که نخست‌وزیر چونگ در حال گذراندن آخرین مباحثات درباره طرح خود برای سفر به ایران پس از انتخاب مجدد به عنوان نخست‌وزیر کره جنوبی در هفتم ماه آوریل (18 فروردین ماه) است.

بر اساس این گزارش، احتمالا نخست‌وزیر کره جنوبی در تاریخ 11 آوریل (22 فرودین ماه) به ایران سفر خواهد کرد و به دنبال دیدار با «حسن روحانی» ريیس‌جمهور ایران است.

بازار امروز

برای بازار امروز نیز روند مشابه با معاملات روز گذشته را پیش بینی می‌کنیم. با توجه به اینکه در معاملات دیروز در بسیاری از سهم‌ها شاهد معاملات کم حجم و تغییر قیمت اندک بودیم، به نظر می‌رسد که امروز نیز صف‌های فروش دیروز را شاهد باشیم. تا پایان هفته جاری شاهد خبر‌های مهم و زیادی در خصوص ملاقات دیپلمات‌ها و تحولات سیاست بین الملل کشورمان خواهیم بود که می‌تواند قیمت ارز و ارزش پول ملی را تحت تاثیر خود قرار دهد و بر همین اساس می‌توان انتظار داشت که خریداران در سطح بازار فعلا سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته اند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد