4.5 میلیون فقره تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شد

4.5 میلیون فقره تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شد

ایلنا: وزیر اقتصاد اظهار داشت: در حالی که سایر بانک‌ها بیش از 5 درصد معوقات دارند این عدد در بانک قرض‌الحسنه کمتر از نیم درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید احسان‌خاندوزی‌ در اولین‌ همایش‌ ملی قرض‌الحسنه با بیان اینکه در روز ترویج قرض الحسنه و تلاقی آن با ماه شعبان شاهد دستاوردهای نو به نو در بانکداری قرض الحسنه هستیم، اظهار داشت: در مسیر راهبردی وزارت اقتصاد به طور مستمر و ویژه ابعاد اقتصاد مردمی را دنبال می‌کنیم و معتقدیم تا زمانی که ریشه اقتصاد به خواستگاه مردم برنگردد، پایدار نخواهد بود.

وی ادامه داد : اگر به این موضوع اصرار داریم که مشارکت مردمی در فعالیت‌های اقتصادی باید افزایش یابد و دستگاه‌های دولتی کم‌رنگ و موانع حضور مردم در اقتصاد برداشته شود، نظام نظارتی با ابزار شفافیت از سوی مردم انجام شود و مردم ناظر شرکت‌های اجرایی باشند، یعنی به دنبال این هستیم که اراده میلیونی مردم را به عرصه بیاوریم.

وزیر اقتصاد با اشاره به اعتماد سازی بین دولت و ملت گفت: در حال حاضر دولت 70 درصد اظهارنامه‌های مالیاتی را بدون رسیدگی از مردم می‌پذیرد و امروز 1.5 میلیون فقره وام بدون ضامن با همکاری شبکه بانکی به مردم پرداخت می‌شود اما هنوز هم از رقم مطلوب پرداخت وام بدون بدون ضامن عقب هستیم و این عدد را بسیار کم می‌دانیم و نباید هیچ سد و دیواری بین مردم و فعالان اقتصادی با دولت وجود داشته باشد که بعضا این دیوارها نه تنها کمکی به مردم نمی‌کند بلکه مانعی هم برای ارتباط بین فعال اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی ایجاد می‌کنند .

وی افزود: 4.5 میلیون فقره تسهیلات از سوی بانک‌های قرض‌الحسنه به مردم پرداخت شده است که تمام این موضوعات نشان‌دهنده برگشت به ریشه‌هایی مردمی است و نشان می‌دهد که دولت از مسیر قبلی وارد دوربرگردان به سمت مردم شده‌است.

خاندوزی تاکید کرد: رشد پایدار اقتصادی را هدف قرار داده‌ایم برای اجتناب از دولت سنگین و ناکارآمد و آلوده به مفساد  راهی جز استفاده از ظرفیت‌های نهادهایی که نقش اجتماعی را پررنگ می‌کنند، نداریم. از این رو بانک‌های قرض‌الحسنه نماد بزرگی هستند که می‌توانیم از فعالیتهای غیر انتفاعی آن بهره ببریم.

وزیر اقتصاد افزود: در حالی که سایر بانک‌ها بیش از 5 درصد معوقات دارند این عدد در بانک قرض‌الحسنه کمتر از نیم درصد است.

وی با بیان اینکه متاسفانه این گونه بوده که هر چه افراد به منابع قدرت نزدیک‌تر باشند دسترسی آنها به شبکه بانکی و بودجه ریزی بیشتر بوده و بیشتر از این ظرفیت بهره‌مند بودند ، ادامه داد: از سوی دیگر هر که از منابع قدرت دورتر بوده و صدای بلندی نداشته و دیده نمی‌شد، از لقمه کوچک‌تری برخوردار بوده اما امروز با توسعه شبکه بانکی و بانک‌های قرض‌الحسنه دسترسی همه مردم به شبکه بانکی مشمولیت بیشتری پیدا کرده است.

وزیر اقتصاد گفت: در سفرهای استانی بارها با این مواجه شدم که هر چند پروژه‌ها و ایده‌های کارآمد و اقتصادی خوبی مطرح می‌شود اما این ایده‌ها در نظام اعتباری کمتر دیده می‌شوند و ضعیف باقی می‌مانند.

خاندوزی تاکید کرد: ما در سیاست‌گذاری‌ها باید کاری کنیم که کار مولد و نیکو در اولویت قرار بگیرد و طبقه نیازمند مولد جای خود را از کسب و کار سودده غیر مولد ناشی از رانت‌جویی‌ها بگیرند. امروز نظام پاداش و جزا بخش تولیدی اقتصاد سود ببرد و متاسفانه سود نصیب گروه‌های غیر مولد می‌شود و اگر این نوع سیاست‌های مشوق‌های سودجویانه و غیر مولد ادامه پیدا کند حتما جامعه در بلند مدت با سمت بازداری فرهنگ عدالت و ذکاوت خواهد رفت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد