گفتگو با طاهره جهانی | دوره آموزی که در 75 سالگی به دنبال یادگیری بورس بود!

گفتگو با طاهره جهانی | دوره آموزی که در 75 سالگی به دنبال یادگیری بورس بود!

در بازار‌های مالی و بازار سرمایه ایران زنان بسیاری فعال هستند که پله‌های ترقی را یکی بعد از دیگری طی کرده اند و هم اکنون به عنوان افراد شناخته شده و موفق در این بازار فعالیت دارند. نبض بورس در یک پرونده به گفتگو با زنان فعال در بازار‌های مالی پرداخته است و یازدهمین گفتگو با طاهره جهانی بود. هر روز راس ساعت 18 این گفتگو‌ها منتشر خواهد شد.

به گزارش نبض بورس، خبرنگار: پروانه محمدی کیا | در بازارهای مالی و بازار سرمایه ایران زنان بسیاری فعال هستند که پله های ترقی را یکی بعد از دیگری طی کرده اند و هم اکنون به عنوان افراد شناخته شده و موفق در این بازار فعالیت دارند. نبض بورس در یک پرونده به گفتگو با زنان فعال در بازارهای مالی پرداخته است تا بانوان بیشتری با تجربیات آن ها آشنا شوند. در این پرونده طاهره جهانی به 20 پرسش نبض بورس پاسخ داده است.

از شما دعوت می شود تا یازدهمین قسمت از این پرونده گفتگو با زنان فعال در بازار سرمایه را بخوانید. قرار است هر روز این گفتگوها راس ساعت 18 از سایت نبض بورس منتشر شود.

1- متولد کدوم شهر هستید؟

متولد شهر زیبای رامسر هستم.

2- دوران تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در کدام مدارس طی کردید؟

مقطع ابتدایی را مدرسه دولتی شهید رجایی، مقطع راهنمایی مدرسه نمونه نماز شهرستان رامسر و مقطع متوسطه دبیرستان هاشم ساداتی گذرانده ام.

3- دانشگاه چه رشته ای خواندید؟

مقطع کارشناسی رشته اقتصاد بازرگانی، مقطع ارشد رشته توسعه و برنامه ریزی اقتصادی و مقطع دکترا رشته اقتصاد سنجی.

4- چه مدرک تحصیلی دارید؟ تا چه مقطعی ادامه دادید؟

در سن 18 سالگی با کنکور سراسری وارد دانشگاه سراسری مازندران شهر بابلسر شدم. سپس کارشناسی ارشد را در شهر فیروزکوه و دکترا را در دانشگاه سراسری سمنان تحصیل کردم

5- بهترین و بدترین ویژگی که دارید چیه؟

بهترین ویژگی شخصیتی من از نظر خودم تلاشگر بودنم و منعطف بودنم هست، یعنی سعی می کنم با هر شرایطی خودم را وقف بدهم و اگر یک هدفی برای خودم تعیین کنم تا به آن نرسم ولکن نیستم. بدترین ویژگی شخصیتی من این است که فکر می کنم آدم ها همه خوب هستند مگر خلافش ثابت بشود، مقداری زود به اطرافیانم اعتماد می کنم و از این مساله چند بار ضربه خوردم.

6- چگونه با بورس آشنا شدید و کی به این بازار مالی وارد شدید؟

با بازار بورس به دلیل مرتبط بودنم با رشته ام آشنا شدم و از مقطع ارشد وارد این حوزه شدم. هرجا صحبت از بورس بود دنبال یادگیری آن  بودم و بسیار پیگیر این مسيله بودم.

7-  اولین سهمی که خریدید، کدام سهم بود؟

اولین سهمی که خریدم پترول بود و به خاطر بنیادش خریدم.

8-  اولین سهمی که ضرر کردید چی بود؟ چقدر ضرر کردید؟

در همان سهم پترول اولین ضررم را کردم، البته آن موقع حرفه ای آموزش ندیده بودم.

9- در کدام سهم بیشتر ضرر کردید؟ چقدر بود؟ چه سالی بود؟

بی پاسخ

10- اولین سهمی که سود کردید یادتان هست؟ چقدر سود کردید؟

اولین سهمی که در آن سود کردم تاپیکو بود.

11-  در کدام سهم بیشتر سود کردید؟ چقدر بود؟ چه سالی بود؟

بیشترین سودی که گرفتم از سهم خزر و خنصیر بوده است.

12- از چه زمانی آموزش دیدن را شروع کردید؟ سر کلاس کدام اساتید حاضر شدید؟

لیست مدرسان من لیست بلندی هست اما از میان آنها کلاس های دکتر سوری و جناب حیدری رو خیلی دوست داشتم.

13-  از نظر شما الان سختی های آموزش دادن چیه؟

از آنجا که مدرس دانشگاه هم هستم، مدیریت تایمی که برای خانواده اختصاص می دهم قطعا تحت تاثیر قرار می گیرد، اما تمام توانم رو به کار می گیرم که به وظایف دیگرم لطمه وارد نشود و کیفیت ارتباط را ارتقا دهم.

14- بهترین و بدترین خاطره دوره آموزش دادن چی بود؟

بهترین خاطر آموزش دادنم برمی گردد به خانمی که در سن 75 سالگی آمده بود آموزش بورس ببیند و خیلی هم تاکید داشت که می خواهد حرفه ای بشود تا بلند مدت در این بازار بماند و سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشد (بنده خدا امید به زندگی خیلی بالایی داشت).

خاطره بدی از دوره آموزش ندارم.

15- در بازارهای مالی دیگه هم فعالیت دارید؟ کدام بازارها؟

از سال 1391 در حوزه بورس ایران و از سال 1397 در بازار ارز دیجیتال فعال هستم و در هر دو زمینه هم آموزش می دهم.

16-  بورس بهتر است یا بازارهای مالی دنیا؟ چرا؟

اگر بخواهیم بورس را با بازارهای مالی خارجی مقایسه کنیم، در بحث امنیت سرمایه گذاری برای ما ایرانی ها خصوصا با توجه به مشکلات احراز هویت ها در پانل های معاملاتی ایرانی ها به دلیل تحریم ها، اولویت دارد. اما از حیث بازدهی و مدت زمان ثمر رسیدن سرمایه قطعا بازارهای مالی خارجی به دلیل تنوع دهی ابزارهای متعددی که پیش روی معامله گران می گذارند اولویت دارد. ابزارهایی نظیر معاملات فیوچرز، استفاده از اهرم ها، تعیین حد ضرر و حد سود، نبود دامنه نوسان که منجر به حذف صفهای خرید و فروش شده بسیار این بازارها رو توانمند کرده است و بازار بورس اگر قرار است پابرجا باشد، در حوزه بروزرسانی ابزارهای در دسترس نیاز به مطالعه جدی و کمک کارشناسان متعدد دارد.

17-   اگر قرار بود سهم باشید، کدام سهم رو انتخاب می کردید؟ چرا؟

اگر سهم بودم فولاد با اصالت رو انتخاب می کردم. 

18-  سختی های فعالیت در بازارهای مالی به عنوان یک خانم چیه؟

در دوره تحصیلم به دلیل دوری راه دانشگاه و متاهل بودنم سختی های زیادی رو تحمل کردم. 

19- به عنوان یک خانم فعال در حوزه بازارهای مالی، توصیه شما به سایر خانم ها درباره بازارهای مالی چیه؟

به نظر بنده با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه های زندگی، مشارکت بانوان در بازارهایی از این دست البته به شرط صرف وقت به منظور آموزش می تواند بسیار در تامین هزینه ها کمک کننده باشد.

همچنین با توجه به اینکه این حرفه نیاز به سرمایه کلان یا ابزار خاصی ندارد، همچنین به صورت آنلاین امکانات در دسترس کاربران قرار می گیرد، امکان فعالیت برای بانوان از داخل منزل نیز مهیا است.

20- اگر جای ريیس سازمان بورس بودید چیکار می کردید؟

اگر جای ريیس سازمان بورس بودم بازار سرمایه را قابل رقابت و به روز نگه می داشتم تا توانمندی خود را در مقابل سایر حوزه ها از دست ندهد.

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد