روند بازار سرمایه طبیعی است

روند بازار سرمایه طبیعی است

عظیم ثابت، مدیرعامل کارگزاری بانک سپه ضمن بررسی دوره‌های مختلف اصلاح بازار سرمایه و دلایل آن، روند این روزهای بازار را تحلیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، عظیم ثابت با تاکید بر اینکه بازار از سال 97 تا تابستان سال 99 شاهد جهش‌های پرشتابی در قیمت سهام و بازدهی‌های خیره‌کننده‌ای بود، گفت: کاملا طبیعی است که بعد از چنین رشدهای پرشتابی، دوره‌ای از اصلاح و استراحت را در مسیر بازار تجربه کنیم و بررسی روندهای مختلف بازار نشان می‌دهد که چنین مسیرهایی به‌صورت دوره‌ای همیشه اتفاق می‌افتد.

وی بازار سرمایه را بازاری پیشرو با ریسک و شفافیت بالا نسبت به سایر بازارها دانست و افزود: البته سایر بازارهای موازی نیز چنین روندهایی دارند و اتفاق‌های خارج از بازارها همیشه سیگنالی برای ورود و خروج به سرمایه‌گذاران هستند.

ثابت به روند روزهای اخیر بازار اشاره کرد و گفت: شرایط امروز بازار به‌گونه‌ای است که رشد نقدینگی زنگ هشدار حرکت به سمت اقتصاد تورمی است و در فضای تورمی همیشه بافاصله‌ای کوتاه بازار سرمایه با انتظارات تطبیق پیدا می‌کند و آهنگ رشد می‌گیرد، به‌عنوان‌ مثال سال گذشته که بنزین گران شد سیگنال تورم برای بازار سرمایه صادر شد، از سوی دیگر همه‌گیری کرونا در پایان سال گذشته منجر به رکود بسیاری از مشاغل شد که این موضوع نیز منابع زیادی را به سمت بازار سهام هدایت کرد که منجر به جهش‌های قابل‌توجهی بودیم.

به‌طور متوازن دوره‌های رکود همیشه بیشتر بوده است

این کارگزار بازار سرمایه به مرور دوره‌های رونق و رکود بازار پرداخت و گفت: مرور دوره‌های رونق و رکود از سال 71 به این‌طرف نشان می‌دهد که به‌طور متوازن دوره‌های رکود همیشه بیشتر بوده و گاهی این دوران بعضا به بالای 60 ماه هم رسیده، به‌عنوان‌مثال دوره رکود دهه 80 از سال 83 آغاز و تا سال 87 ادامه داشته، این روند در دهه 90 از سال  92 تا 97  به طول انجامید و  حدود 5 سال بازار خوبی را تجربه نکردیم.

وی با تاکید بر اینکه در دوره‌های ریزش بازار هم‌روندهای صعودی داشتیم، گفت:  موج شماری تکنیکال الیوت نشان می‌دهد همیشه بازارها  یک‌روند ثابت را دنبال نمی‌کنند و در یک کانال مثبت صعودی یا نزولی دوره‌های اصلاح هم وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه از سال 97 بازار با آهنگ رشد شاخص‌ها مواجه شد، گفت: طی آن سال بازدهی شاخص حدود 85 درصد بود که این روند در سال 98 به میانگین بازدهی 186 درصدی رسید، در ابتدای سال این سرعت رشد به‌گونه‌ای بود که طی چهار ماه ابتدای سال میانگین بازدهی بازار به بیش از 300 درصد رسید.

ثابت با تاکید بر جهش‌های شارپی شاخص از سال 97 تا ابتدای تابستان سال 99 گفت: اصلاح و استراحت بازار بعد از جهش‌های پرسرعت طی یک دوره دوساله در موج شماری های بزرگ کاملا  طبیعی است، بنابراین نباید فراموش کرد که همیشه  رشدهای بزرگ، افت‌هایی به همان نسبت را هم همراه دارد.

وی با اشاره به موضوع مالی – رفتاری در بازار افزود: از سویی دیگر رفتارهای هیجانی و احساسی هم معمولا در چنین شرایطی بازار را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد اما درمجموع روند کلی بازار تا امروز اتفاقی غیرعادی و غیرطبیعی را به همراه نداشته، رشد خیره‌کننده نسبت P/E بازار تا 30 مرتبه طی آن دوران نشان می‌داد که ارزش‌گذاری‌ها فقط بر مبنای عرضه و تقاضا بوده و این شرایط باعث می‌شود کوچک‌ترین تلنگری مثل خروج نقدینگی، ریزش‌های شدیدی را با خود به همراه داشته باشد.

پیش بینی بازار در فصل بهار

عظیم ثابت با پیش‌بینی بهاری خوب برای بازار سرمایه تاکید کرد: اگر سهام را کالا در نظر بگیریم، مکانیزم عرضه و تقاضا در این بازار هم جاری است، این‌گونه نیست که سهمی همیشه در رشد یا افت باشد، هر سهمی به قیمت ذاتی نزدیک شود سرمایه‌گذاران آن را می‌خرند اما اگر قیمت بالاتر از ارزش ذاتی شود، سرمایه‌گذاران از آن خارج می‌شوند، بر اساس این موارد همیشه در یک مقاطعی بازار تحلیل می‌کند و این‌گونه نیست که قیمت سهم آن‌قدر افت کند که به صفر برسد.

توصیه

وی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد با نگاه بلندمدت و تکیه‌بر دانش وارد بازار سرمایه شوند و گفت: بازار سرمایه، بازاری پویا است که باید به آن نگاه بلندمدت داشت و از نوسانات کوتاه‌مدت نترسید. هر بازاری مختصات خودش را دارد و به‌خصوص بازار سرمایه نیازمند دانش مالی، تحقیق، تحلیل و مطالعه است و اگر دانش کافی ندارید قطعا باید غیرمستقیم و از طریق صندوق‌ها یا سبدهای سرمایه‌گذاری وارد بازار شوید. افرادی که علاقه‌مند به حضور مستقیم در بازار هستند باید دوره‌های آموزشی را بگذرانند و با آگاهی کامل وارد بازار شوند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد